Domeinnamen .vlaanderen en .brussels vanaf 2 oktober beschikbaar voor bedrijven

Domeinnamen .vlaanderen en .brussels vanaf 2 oktober beschikbaar voor bedrijven

(publireportage) Ondernemingen die in België gevestigd zijn, kunnen vanaf vandaag, 2 oktober, een nieuwe domeinnaam aanvragen die eindigt op .vlaanderen- of .brussels. Het gaat om een tijdelijke actie die regionale verankering wil promoten.

Bedrijfsnaam of merknaam mogelijk

Ondernemingen, overheidsinstellingen en organisaties, zoals vzw’s, kunnen vanaf donderdag (10 uur) tot maandag 3 november (10 uur) een .vlaanderen- of .brussels-domeinnaam aanvragen voor hun websites en e-mailadressen. Bedrijven mogen behalve hun firmanaam ook onder andere hun merknamen gebruiken in een nieuwe domeinnaam die eindigt op .vlaanderen of .brussels.

 

Om een .vlaanderen- of .brussels-domeinnamen te kunnen aanvragen, moet de instantie wel een vestiging in België hebben. Het type onderneming is daarentegen niet van belang: het kan zowel een NV, als bvba als eenmanszaak zijn. Ook zelfstandige ondernemers komen met andere woorden in aanmerking.

 

Wie een aanvraag wil doen, dient zijn eigen verkooppunt/registrar voor domeinnaamregistraties te contacteren en te melden hij een .vlaanderen of .brussels-domeinnaam wil aanvragen. Alle aanvragen worden vervolgens verzameld en onderzocht.

 

Lokale verankering extra in de verf

Waar zo’n domeinnaam dan goed voor is? “Als een Vlaamse onderneming een relevante .vlaanderen-domeinnaam heeft voor een goed gemaakte website met een duidelijk regionaal getinte inhoud, dan zal die .vlaanderen-website hoger scoren in zoekmachines en dus meer bezoekers krijgen. Hetzelfde geldt uiteraard voor Brusselse firma’s, overheidsinstanties en organisaties met een .brussels-domeinnaam”, klinkt het bij initiatiefnemer DNS Belgium.

 

“Met een .vlaanderen- of .brussels-extensie voor hun website en e-mailadressen zeggen houders van zo’n domeinnaam ook iets over hun lokale verankering”, aldus nog DNS Belgium. Vlaamse en Brusselse merken kunnen zo immers hun afkomst en identiteit, of het regionale karakter van hun producten of diensten, extra in de verf zetten.

 

Op de website van DNS Belgium is meer informatie te vinden over de .vlaanderen- en .brussels-domeinnamen voor bedrijven, overheden en organisaties. Vanaf begin oktober zal DNS Belgium ook de campagnewebsite www.trotsop.vlaanderen lanceren.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top