DPD start met internationaal netwerk van afhaalpunten | RetailDetail

DPD start met internationaal netwerk van afhaalpunten

DPD start met internationaal netwerk van afhaalpunten

Pakjesdienst DPD is maandag gestart met een "geïntegreerd netwerk" van afhaalpunten in België, Nederland en Luxemburg. Vandaag telt het netwerk al 1.000 van die ParcelShops, eind dit jaar moeten het er al 1.400 zijn en in april volgend jaar wil DPD de kaap van de 1.500 afhaalpunten ronden.

Grensoverschrijdende e-commerce in de lift

Het grootste deel van de 1.000 afhaalpunten in de Benelux zijn krantenwinkels, benzinestations, lokale kruidenierszaken en bloemisten. Overigens zit ook thuislevering in het DPD-aanbod.

 

In een persbericht zegt DPD, dochter van het Duitse Geopost (dat op zijn beurt gecontroleerd wordt door La Poste uit Frankrijk), volop te willen inspelen op de stijgende trend van grensoverschrijdende e-commerce. Want naarmate de consument meer vertrouwd geraakt met internethandel, durft hij ook vaker kopen bij buitenlandse aanbieders.

 

In de loop van volgend jaar zal DPD zijn 5.000 afhaalpunten in Duitsland en 6.500 in Frankrijk integreren in dat netwerk: "Als gevolg daarvan zullen pakketten vanuit de Benelux naar Frankrijk en Duitsland kunnen verzonden worden, en vice versa", laat de groep weten.

 

In het vaarwater van bpost en PostNL

DPD concentreerde zich tot nog toe vooral op de verzending van pakketten op de B2B-markt. Maar Marc Morioux, directeur van DPD Belgium, bevestigt dat zijn bedrijf nu ook volop mikt op de groeiende B2C-markt. Daarmee komt het Franse postbedrijf in het vaarwater van bpost en PostNL. Die onderstreepten deze zomer nog het strategische belang van pakjes voor de toekomst van de traditionele postbedrijven.

 

DPD telt momenteel 24.000 medewerkers op meer dan 800 locaties en verzendt naar eigen zeggen meer dan 2,5 miljoen pakketten per dag, wereldwijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.