DPD start met internationaal netwerk van afhaalpunten

DPD start met internationaal netwerk van afhaalpunten

Pakjesdienst DPD is maandag gestart met een "geïntegreerd netwerk" van afhaalpunten in België, Nederland en Luxemburg. Vandaag telt het netwerk al 1.000 van die ParcelShops, eind dit jaar moeten het er al 1.400 zijn en in april volgend jaar wil DPD de kaap van de 1.500 afhaalpunten ronden.

Grensoverschrijdende e-commerce in de lift

Het grootste deel van de 1.000 afhaalpunten in de Benelux zijn krantenwinkels, benzinestations, lokale kruidenierszaken en bloemisten. Overigens zit ook thuislevering in het DPD-aanbod.

 

In een persbericht zegt DPD, dochter van het Duitse Geopost (dat op zijn beurt gecontroleerd wordt door La Poste uit Frankrijk), volop te willen inspelen op de stijgende trend van grensoverschrijdende e-commerce. Want naarmate de consument meer vertrouwd geraakt met internethandel, durft hij ook vaker kopen bij buitenlandse aanbieders.

 

In de loop van volgend jaar zal DPD zijn 5.000 afhaalpunten in Duitsland en 6.500 in Frankrijk integreren in dat netwerk: "Als gevolg daarvan zullen pakketten vanuit de Benelux naar Frankrijk en Duitsland kunnen verzonden worden, en vice versa", laat de groep weten.

 

In het vaarwater van bpost en PostNL

DPD concentreerde zich tot nog toe vooral op de verzending van pakketten op de B2B-markt. Maar Marc Morioux, directeur van DPD Belgium, bevestigt dat zijn bedrijf nu ook volop mikt op de groeiende B2C-markt. Daarmee komt het Franse postbedrijf in het vaarwater van bpost en PostNL. Die onderstreepten deze zomer nog het strategische belang van pakjes voor de toekomst van de traditionele postbedrijven.

 

DPD telt momenteel 24.000 medewerkers op meer dan 800 locaties en verzendt naar eigen zeggen meer dan 2,5 miljoen pakketten per dag, wereldwijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top