Drie Franse grootbanken lanceren concurrent voor PayPal

Drie Franse grootbanken lanceren concurrent voor PayPal

BNP Paribas, Société Générale en Banque Postale lanceren op 24 september PayLib, een eigen online betaaldienst waarmee ze marktleider PayPal het vuur aan de schenen hopen te leggen.

23 miljoen rekeninghouders

PayLib is meteen ontwikkeld voor betalingen via pc en laptop, smartphone en tablet en wordt gratis aangeboden aan de alles samen 23 miljoen rekeninghouders van de drie grootbanken. Ter vergelijking: PayPal, marktleider bij onze zuiderburen, beheert momenteel zo'n 7 tot 8 miljoen accounts in Frankrijk.

 

Om zoveel mogelijk klanten over de streep te trekken, wijzen de banken op eenvoud en veiligheid. Het eerste argument speelt vooral in vergelijking met de kredietkaarten als Visa of Mastercard: gedaan met het intikken van de 16 cijfers van de kaart, gevolgd door de vervaldatum en de vier cijfertjes op de achterzijde.

 

Al zal toch vooral het tweede argument, dat van de veiligheid, de doorslag geven: volgens de initiatiefnemers is Paylib de enige betaaloplossing die garandeert dat de betaalgegevens de bank niet verlaten. De consument moet - getuige het promofilmpje op YouTube - enkel het Paylib-logo aanklikken, zich identificeren en zijn geheime paswoord ingeven, waarna de bank zorgt voor de rest.

 

Interesse van grote (r)etailers

De drie grootbanken maken zich sterk dat ze met hun 23 miljoen rekeninghouders op termijn een derde van de onlinebestedingen voor hun rekening moeten kunnen nemen. Zeker wanneer ook andere banken zouden toetreden, want dan zou een enorme "kritische massa" ontstaan waar internetverkopers niet meer omheen kunnen.

 

Dat verklaart wellicht waarom vandaag al "acht van de vijftien grootste webshops in Frankrijk reeds principieel akkoord zijn gegaan", aldus de initiatiefnemers. Bij die acht zitten grote namen als Voyages-sncf.com, VentePrivee.com, Leroy Merlin en PriceMinister. Dat PayLib genoegen neemt met een lagere commissie dan PayPal (dat 3% vraagt), zal zeker hebben geholpen...

 

Gedurfd initiatief

Toch vragen waarnemers zich af of de Franse banken niet veel te laat komen. Met 193 miljoen gebruikers wereldwijd en zo'n 7 à 8 miljoen in Frankrijk is PayPal niet alleen 'incontournable', het kan ook al bogen op ruim tien jaar ervaring en wordt zo goed als overal ter wereld aanvaard. 

 

En dan is er nog het Kwixo-debacle: dat online betaalplatform van Frankrijks grootste bankengroep Crédit Agricole werd twee jaar geleden met veel bombarie gelanceerd en mikte op "5 à 6 miljoen gebruikers binnen de vier tot vijf jaar". De realiteit oogt echter totaal anders: vandaag zijn er nog maar 450.000 gebruikers en doen slechts 1.200 webshops mee, bij wie niet één van de 15 grootste in Frankrijk. Om maar te zeggen dat de strijd nog lang niet gewonnen is...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top