Drie Franse grootbanken lanceren concurrent voor PayPal

Drie Franse grootbanken lanceren concurrent voor PayPal

BNP Paribas, Société Générale en Banque Postale lanceren op 24 september PayLib, een eigen online betaaldienst waarmee ze marktleider PayPal het vuur aan de schenen hopen te leggen.

23 miljoen rekeninghouders

PayLib is meteen ontwikkeld voor betalingen via pc en laptop, smartphone en tablet en wordt gratis aangeboden aan de alles samen 23 miljoen rekeninghouders van de drie grootbanken. Ter vergelijking: PayPal, marktleider bij onze zuiderburen, beheert momenteel zo'n 7 tot 8 miljoen accounts in Frankrijk.

 

Om zoveel mogelijk klanten over de streep te trekken, wijzen de banken op eenvoud en veiligheid. Het eerste argument speelt vooral in vergelijking met de kredietkaarten als Visa of Mastercard: gedaan met het intikken van de 16 cijfers van de kaart, gevolgd door de vervaldatum en de vier cijfertjes op de achterzijde.

 

Al zal toch vooral het tweede argument, dat van de veiligheid, de doorslag geven: volgens de initiatiefnemers is Paylib de enige betaaloplossing die garandeert dat de betaalgegevens de bank niet verlaten. De consument moet - getuige het promofilmpje op YouTube - enkel het Paylib-logo aanklikken, zich identificeren en zijn geheime paswoord ingeven, waarna de bank zorgt voor de rest.

 

Interesse van grote (r)etailers

De drie grootbanken maken zich sterk dat ze met hun 23 miljoen rekeninghouders op termijn een derde van de onlinebestedingen voor hun rekening moeten kunnen nemen. Zeker wanneer ook andere banken zouden toetreden, want dan zou een enorme "kritische massa" ontstaan waar internetverkopers niet meer omheen kunnen.

 

Dat verklaart wellicht waarom vandaag al "acht van de vijftien grootste webshops in Frankrijk reeds principieel akkoord zijn gegaan", aldus de initiatiefnemers. Bij die acht zitten grote namen als Voyages-sncf.com, VentePrivee.com, Leroy Merlin en PriceMinister. Dat PayLib genoegen neemt met een lagere commissie dan PayPal (dat 3% vraagt), zal zeker hebben geholpen...

 

Gedurfd initiatief

Toch vragen waarnemers zich af of de Franse banken niet veel te laat komen. Met 193 miljoen gebruikers wereldwijd en zo'n 7 à 8 miljoen in Frankrijk is PayPal niet alleen 'incontournable', het kan ook al bogen op ruim tien jaar ervaring en wordt zo goed als overal ter wereld aanvaard. 

 

En dan is er nog het Kwixo-debacle: dat online betaalplatform van Frankrijks grootste bankengroep Crédit Agricole werd twee jaar geleden met veel bombarie gelanceerd en mikte op "5 à 6 miljoen gebruikers binnen de vier tot vijf jaar". De realiteit oogt echter totaal anders: vandaag zijn er nog maar 450.000 gebruikers en doen slechts 1.200 webshops mee, bij wie niet één van de 15 grootste in Frankrijk. Om maar te zeggen dat de strijd nog lang niet gewonnen is...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top