Drie Franse grootbanken lanceren concurrent voor PayPal

Drie Franse grootbanken lanceren concurrent voor PayPal

BNP Paribas, Société Générale en Banque Postale lanceren op 24 september PayLib, een eigen online betaaldienst waarmee ze marktleider PayPal het vuur aan de schenen hopen te leggen.

23 miljoen rekeninghouders

PayLib is meteen ontwikkeld voor betalingen via pc en laptop, smartphone en tablet en wordt gratis aangeboden aan de alles samen 23 miljoen rekeninghouders van de drie grootbanken. Ter vergelijking: PayPal, marktleider bij onze zuiderburen, beheert momenteel zo'n 7 tot 8 miljoen accounts in Frankrijk.

 

Om zoveel mogelijk klanten over de streep te trekken, wijzen de banken op eenvoud en veiligheid. Het eerste argument speelt vooral in vergelijking met de kredietkaarten als Visa of Mastercard: gedaan met het intikken van de 16 cijfers van de kaart, gevolgd door de vervaldatum en de vier cijfertjes op de achterzijde.

 

Al zal toch vooral het tweede argument, dat van de veiligheid, de doorslag geven: volgens de initiatiefnemers is Paylib de enige betaaloplossing die garandeert dat de betaalgegevens de bank niet verlaten. De consument moet - getuige het promofilmpje op YouTube - enkel het Paylib-logo aanklikken, zich identificeren en zijn geheime paswoord ingeven, waarna de bank zorgt voor de rest.

 

Interesse van grote (r)etailers

De drie grootbanken maken zich sterk dat ze met hun 23 miljoen rekeninghouders op termijn een derde van de onlinebestedingen voor hun rekening moeten kunnen nemen. Zeker wanneer ook andere banken zouden toetreden, want dan zou een enorme "kritische massa" ontstaan waar internetverkopers niet meer omheen kunnen.

 

Dat verklaart wellicht waarom vandaag al "acht van de vijftien grootste webshops in Frankrijk reeds principieel akkoord zijn gegaan", aldus de initiatiefnemers. Bij die acht zitten grote namen als Voyages-sncf.com, VentePrivee.com, Leroy Merlin en PriceMinister. Dat PayLib genoegen neemt met een lagere commissie dan PayPal (dat 3% vraagt), zal zeker hebben geholpen...

 

Gedurfd initiatief

Toch vragen waarnemers zich af of de Franse banken niet veel te laat komen. Met 193 miljoen gebruikers wereldwijd en zo'n 7 à 8 miljoen in Frankrijk is PayPal niet alleen 'incontournable', het kan ook al bogen op ruim tien jaar ervaring en wordt zo goed als overal ter wereld aanvaard. 

 

En dan is er nog het Kwixo-debacle: dat online betaalplatform van Frankrijks grootste bankengroep Crédit Agricole werd twee jaar geleden met veel bombarie gelanceerd en mikte op "5 à 6 miljoen gebruikers binnen de vier tot vijf jaar". De realiteit oogt echter totaal anders: vandaag zijn er nog maar 450.000 gebruikers en doen slechts 1.200 webshops mee, bij wie niet één van de 15 grootste in Frankrijk. Om maar te zeggen dat de strijd nog lang niet gewonnen is...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand met de hulp van de Amerikaanse startup Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Lidl bouwt nieuw distributiecentrum in Venlo

01/08/2017

Lidl gaat in Venlo een nieuw distributiecentrum openen, dat dienst moet doen om klanten van de webshop te bedienen. Het zou daarbij gaan over een internationaal project, dat dus niet uitgaat van Lidl Nederland.

Amazon zet eigen afhaalkluisjes bij consumenten thuis

31/07/2017

Amazon heeft The Hub voorgesteld, een eigen systeem van afhaalkluisjes die overal kunnen worden geplaatst. De kluisjes zijn er in verschillende maten en kunnen zowel in gebouwen als buiten gezet worden.

Back to top