Drie Franse grootbanken lanceren concurrent voor PayPal | RetailDetail

Drie Franse grootbanken lanceren concurrent voor PayPal

Drie Franse grootbanken lanceren concurrent voor PayPal

BNP Paribas, Société Générale en Banque Postale lanceren op 24 september PayLib, een eigen online betaaldienst waarmee ze marktleider PayPal het vuur aan de schenen hopen te leggen.

23 miljoen rekeninghouders

PayLib is meteen ontwikkeld voor betalingen via pc en laptop, smartphone en tablet en wordt gratis aangeboden aan de alles samen 23 miljoen rekeninghouders van de drie grootbanken. Ter vergelijking: PayPal, marktleider bij onze zuiderburen, beheert momenteel zo'n 7 tot 8 miljoen accounts in Frankrijk.

 

Om zoveel mogelijk klanten over de streep te trekken, wijzen de banken op eenvoud en veiligheid. Het eerste argument speelt vooral in vergelijking met de kredietkaarten als Visa of Mastercard: gedaan met het intikken van de 16 cijfers van de kaart, gevolgd door de vervaldatum en de vier cijfertjes op de achterzijde.

 

Al zal toch vooral het tweede argument, dat van de veiligheid, de doorslag geven: volgens de initiatiefnemers is Paylib de enige betaaloplossing die garandeert dat de betaalgegevens de bank niet verlaten. De consument moet - getuige het promofilmpje op YouTube - enkel het Paylib-logo aanklikken, zich identificeren en zijn geheime paswoord ingeven, waarna de bank zorgt voor de rest.

 

Interesse van grote (r)etailers

De drie grootbanken maken zich sterk dat ze met hun 23 miljoen rekeninghouders op termijn een derde van de onlinebestedingen voor hun rekening moeten kunnen nemen. Zeker wanneer ook andere banken zouden toetreden, want dan zou een enorme "kritische massa" ontstaan waar internetverkopers niet meer omheen kunnen.

 

Dat verklaart wellicht waarom vandaag al "acht van de vijftien grootste webshops in Frankrijk reeds principieel akkoord zijn gegaan", aldus de initiatiefnemers. Bij die acht zitten grote namen als Voyages-sncf.com, VentePrivee.com, Leroy Merlin en PriceMinister. Dat PayLib genoegen neemt met een lagere commissie dan PayPal (dat 3% vraagt), zal zeker hebben geholpen...

 

Gedurfd initiatief

Toch vragen waarnemers zich af of de Franse banken niet veel te laat komen. Met 193 miljoen gebruikers wereldwijd en zo'n 7 à 8 miljoen in Frankrijk is PayPal niet alleen 'incontournable', het kan ook al bogen op ruim tien jaar ervaring en wordt zo goed als overal ter wereld aanvaard. 

 

En dan is er nog het Kwixo-debacle: dat online betaalplatform van Frankrijks grootste bankengroep Crédit Agricole werd twee jaar geleden met veel bombarie gelanceerd en mikte op "5 à 6 miljoen gebruikers binnen de vier tot vijf jaar". De realiteit oogt echter totaal anders: vandaag zijn er nog maar 450.000 gebruikers en doen slechts 1.200 webshops mee, bij wie niet één van de 15 grootste in Frankrijk. Om maar te zeggen dat de strijd nog lang niet gewonnen is...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.