Duitse arbeiders Amazon staken opnieuw

Duitse arbeiders Amazon staken opnieuw

De logistiek van Amazon wordt voor de tweede keer in twee weken in de war gestuurd door een staking. De werknemers zijn ontevreden over de werkomstandigheden en ijveren voor een beter loon.

Werknemers zien Amazon als afstandsverkoper

Sinds vanochtend hebben tweehonderd werknemers van de Amazon.de, de grootste webwinkel in Duitsland, alweer het werk neergelegd na een stakingsoproep van vakbond ver.di. Momenteel beschouwt Amazon het personeel als logistieke medewerkers, maar zelf ziet het personeel zich als personeel bij een bedrijf dat op afstand verkoopt. In dat statuut zouden de werknemers van Amazon.de immers een hoger loon, meer vakantiegeld en betere toeslagen voor overwerk krijgen.

 

Het is al de tweede staking in twee weken bij Amazon in Duitsland: al deden vorige keer aanzienlijk meer deel aan de staking. Toch blijft het onrustig bij de Duitse afdeling van Amazon. De problemen begonnen toen een reportage van de Duitse televisie aantoonde dat de werknemers van Amazon in Duitsland tegen een laag loon en onder slechte omstandigheden moeten werken.

 

Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen van de staking zijn voor de klanten. Amazon.de is voor de België en Nederland het dichtstbijzijnde filiaal van de online retailer en is ook heel populair vanwege de lage verzendingskosten – die meer dan eens zelfs niet in rekening wordt gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top