Duitse arbeiders Amazon staken opnieuw | RetailDetail

Duitse arbeiders Amazon staken opnieuw

Duitse arbeiders Amazon staken opnieuw

De logistiek van Amazon wordt voor de tweede keer in twee weken in de war gestuurd door een staking. De werknemers zijn ontevreden over de werkomstandigheden en ijveren voor een beter loon.

Werknemers zien Amazon als afstandsverkoper

Sinds vanochtend hebben tweehonderd werknemers van de Amazon.de, de grootste webwinkel in Duitsland, alweer het werk neergelegd na een stakingsoproep van vakbond ver.di. Momenteel beschouwt Amazon het personeel als logistieke medewerkers, maar zelf ziet het personeel zich als personeel bij een bedrijf dat op afstand verkoopt. In dat statuut zouden de werknemers van Amazon.de immers een hoger loon, meer vakantiegeld en betere toeslagen voor overwerk krijgen.

 

Het is al de tweede staking in twee weken bij Amazon in Duitsland: al deden vorige keer aanzienlijk meer deel aan de staking. Toch blijft het onrustig bij de Duitse afdeling van Amazon. De problemen begonnen toen een reportage van de Duitse televisie aantoonde dat de werknemers van Amazon in Duitsland tegen een laag loon en onder slechte omstandigheden moeten werken.

 

Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen van de staking zijn voor de klanten. Amazon.de is voor de België en Nederland het dichtstbijzijnde filiaal van de online retailer en is ook heel populair vanwege de lage verzendingskosten – die meer dan eens zelfs niet in rekening wordt gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top