Duizend auteurs schrijven boze brief aan Amazon

Duizend auteurs schrijven boze brief aan Amazon

Een duizendtal auteurs, bij wie klinkende namen als Stephen King en John Grisham, nemen het niet dat Amazon de verkoop van hun boeken blijft boycotten omwille van een dispuut van die laatste met hun uitgeverij over de marges op e-books.

Lang aanslepend conflict

Eind mei van dit jaar besloot Amazon om niet langer de boeken van uitgeverij Hachette te verkopen, omdat de uitgeverij weigerde het percentage dat Amazon krijgt op de verkoop van e-books op te trekken. De auteurs waren woedend, maar moesten machteloos toekijken.

 

Half augustus publiceerden bijna duizend schrijvers, intussen verenigd in Authors United, een paginagrote advertentie in de New York Times waarin ze de situatie nogmaals aanklaagden en lezers opriepen om massaal brieven te sturen naar Amazon-topman Jeff Bezos, teneinde hem op betere gedachten te brengen. Amazon wil niet zeggen hoeveel brieven het ontving. Mensen die de open brief stuurden, zeggen geen enkel antwoord te hebben gekregen van Amazon.

 

Reputatieschade voor Amazon en zijn bestuurders

Intussen zijn we een half jaar later en zit het conflict nog altijd muurvast, en dus hebben de auteurs nu op hun website een brief gepubliceerd die ze deze week naar de 10 bestuurders van Amazon sturen. Daarin zeggen ze "niet te kunnen geloven dat alle bestuurders deze manier van handelen goedkeuren".

 

Tegelijk wijzen ze Amazons Raad van Bestuur op de zware imagoschade die het bedrijf - én hun persoon zelf - lijdt door deze censuurmaatregel: "Inspanningen om de verkoop van boeken te belemmeren of te stoppen hebben een lange en lelijke geschiedenis. Wil u daar persoonlijk aan gelinkt worden?" vragen de auteurs.

 

Benieuwd of de bestuurders van Amazon hun voorzitter, Jeff Bezos, op andere ideeën kunnen brengen. Wordt vervolgd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top