"E-boek kan dit jaar met 330% groeien"

"E-boek kan dit jaar met 330% groeien"

De verkoop van digitale boeken zou in 2013 met 330 procent kunnen groeien in ons land. Dat beweert Bookboon.com, een Deense uitgeverij van (gratis) e-books, op basis van een eigen enquête. Voorwaarde is wel dat de boekenindustrie een aantal terechte punten van kritiek moet pareren.

Flink wat potentieel

Wordt 2013 het jaar van de grote doorbraak voor het digitale boek? Als we Bookboon.com lijdt dat geen twijfel: de uitgever baseert zich daarvoor wel op een eigen enquête bij 1.651 Belgen. Daaruit blijkt dat vandaag hooguit 8,1% van de ondervraagden al eens een e-book kocht.

 

Ruim een kwart (26,7%) zegt wel er dit jaar zeker eentje te kopen: "De consumptie van e-boeken zou in 2013 met 330 procent gaan groeien in België", besluit COO Thomas Buus Madsen daaruit. Meer nog, binnen drie jaar verwacht bijna de helft van de Belgen (47,5%) dat ze meer e-boeken dan papieren boeken zullen aanschaffen.

 

Te duur en te beperkt aanbod

Er is echter wel één grote voorwaarde: de boekensector moet dan dringend een serieus tandje bijsteken, want de Belg plaatst nog altijd flink wat kritische kanttekeningen bij het e-book. Zo vindt 37% digitale boeken te duur, is 29,9% ontevreden over het te kleine aanbod en heeft 31,5% last met het downloaden/inlezen van het digitale boek op zijn reader of tablet. "België staat waar Groot-Brittannië en de Verenigde Staten drie jaar geleden al stonden", stelt Thomas Buus Madsen.

 

De Belgen staan met die kritiek echter niet alleen: een soortgelijke enquête bij onze Noorderburen wees ook al op een vrij lage tevredenheid. "Mensen zijn nieuwsgierig en ze downloaden hun eerste e-books. Veel van hen zijn echter teleurgesteld, onder andere omdat er niet genoeg titels beschikbaar zijn", aldus nog de COO van Bookboon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top