"E-boek kan dit jaar met 330% groeien"

"E-boek kan dit jaar met 330% groeien"

De verkoop van digitale boeken zou in 2013 met 330 procent kunnen groeien in ons land. Dat beweert Bookboon.com, een Deense uitgeverij van (gratis) e-books, op basis van een eigen enquête. Voorwaarde is wel dat de boekenindustrie een aantal terechte punten van kritiek moet pareren.

Flink wat potentieel

Wordt 2013 het jaar van de grote doorbraak voor het digitale boek? Als we Bookboon.com lijdt dat geen twijfel: de uitgever baseert zich daarvoor wel op een eigen enquête bij 1.651 Belgen. Daaruit blijkt dat vandaag hooguit 8,1% van de ondervraagden al eens een e-book kocht.

 

Ruim een kwart (26,7%) zegt wel er dit jaar zeker eentje te kopen: "De consumptie van e-boeken zou in 2013 met 330 procent gaan groeien in België", besluit COO Thomas Buus Madsen daaruit. Meer nog, binnen drie jaar verwacht bijna de helft van de Belgen (47,5%) dat ze meer e-boeken dan papieren boeken zullen aanschaffen.

 

Te duur en te beperkt aanbod

Er is echter wel één grote voorwaarde: de boekensector moet dan dringend een serieus tandje bijsteken, want de Belg plaatst nog altijd flink wat kritische kanttekeningen bij het e-book. Zo vindt 37% digitale boeken te duur, is 29,9% ontevreden over het te kleine aanbod en heeft 31,5% last met het downloaden/inlezen van het digitale boek op zijn reader of tablet. "België staat waar Groot-Brittannië en de Verenigde Staten drie jaar geleden al stonden", stelt Thomas Buus Madsen.

 

De Belgen staan met die kritiek echter niet alleen: een soortgelijke enquête bij onze Noorderburen wees ook al op een vrij lage tevredenheid. "Mensen zijn nieuwsgierig en ze downloaden hun eerste e-books. Veel van hen zijn echter teleurgesteld, onder andere omdat er niet genoeg titels beschikbaar zijn", aldus nog de COO van Bookboon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Lidl bouwt nieuw distributiecentrum in Venlo

01/08/2017

Lidl gaat in Venlo een nieuw distributiecentrum openen, dat dienst moet doen om klanten van de webshop te bedienen. Het zou daarbij gaan over een internationaal project, dat dus niet uitgaat van Lidl Nederland.

Amazon zet eigen afhaalkluisjes bij consumenten thuis

31/07/2017

Amazon heeft The Hub voorgesteld, een eigen systeem van afhaalkluisjes die overal kunnen worden geplaatst. De kluisjes zijn er in verschillende maten en kunnen zowel in gebouwen als buiten gezet worden.

Winst Amazon krijgt flinke klap

28/07/2017

De winst van het Amerikaanse Amazon is in het tweede kwartaal fors teruggevallen. Hij was bovendien zelfs nog een stuk lager dan wat analisten verwacht hadden. De omzet steeg wel opnieuw met een kwart.

Back to top