"E-boek kan dit jaar met 330% groeien"

"E-boek kan dit jaar met 330% groeien"

De verkoop van digitale boeken zou in 2013 met 330 procent kunnen groeien in ons land. Dat beweert Bookboon.com, een Deense uitgeverij van (gratis) e-books, op basis van een eigen enquête. Voorwaarde is wel dat de boekenindustrie een aantal terechte punten van kritiek moet pareren.

Flink wat potentieel

Wordt 2013 het jaar van de grote doorbraak voor het digitale boek? Als we Bookboon.com lijdt dat geen twijfel: de uitgever baseert zich daarvoor wel op een eigen enquête bij 1.651 Belgen. Daaruit blijkt dat vandaag hooguit 8,1% van de ondervraagden al eens een e-book kocht.

 

Ruim een kwart (26,7%) zegt wel er dit jaar zeker eentje te kopen: "De consumptie van e-boeken zou in 2013 met 330 procent gaan groeien in België", besluit COO Thomas Buus Madsen daaruit. Meer nog, binnen drie jaar verwacht bijna de helft van de Belgen (47,5%) dat ze meer e-boeken dan papieren boeken zullen aanschaffen.

 

Te duur en te beperkt aanbod

Er is echter wel één grote voorwaarde: de boekensector moet dan dringend een serieus tandje bijsteken, want de Belg plaatst nog altijd flink wat kritische kanttekeningen bij het e-book. Zo vindt 37% digitale boeken te duur, is 29,9% ontevreden over het te kleine aanbod en heeft 31,5% last met het downloaden/inlezen van het digitale boek op zijn reader of tablet. "België staat waar Groot-Brittannië en de Verenigde Staten drie jaar geleden al stonden", stelt Thomas Buus Madsen.

 

De Belgen staan met die kritiek echter niet alleen: een soortgelijke enquête bij onze Noorderburen wees ook al op een vrij lage tevredenheid. "Mensen zijn nieuwsgierig en ze downloaden hun eerste e-books. Veel van hen zijn echter teleurgesteld, onder andere omdat er niet genoeg titels beschikbaar zijn", aldus nog de COO van Bookboon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top