"E-boek kan dit jaar met 330% groeien" | RetailDetail

"E-boek kan dit jaar met 330% groeien"

"E-boek kan dit jaar met 330% groeien"

De verkoop van digitale boeken zou in 2013 met 330 procent kunnen groeien in ons land. Dat beweert Bookboon.com, een Deense uitgeverij van (gratis) e-books, op basis van een eigen enquête. Voorwaarde is wel dat de boekenindustrie een aantal terechte punten van kritiek moet pareren.

Flink wat potentieel

Wordt 2013 het jaar van de grote doorbraak voor het digitale boek? Als we Bookboon.com lijdt dat geen twijfel: de uitgever baseert zich daarvoor wel op een eigen enquête bij 1.651 Belgen. Daaruit blijkt dat vandaag hooguit 8,1% van de ondervraagden al eens een e-book kocht.

 

Ruim een kwart (26,7%) zegt wel er dit jaar zeker eentje te kopen: "De consumptie van e-boeken zou in 2013 met 330 procent gaan groeien in België", besluit COO Thomas Buus Madsen daaruit. Meer nog, binnen drie jaar verwacht bijna de helft van de Belgen (47,5%) dat ze meer e-boeken dan papieren boeken zullen aanschaffen.

 

Te duur en te beperkt aanbod

Er is echter wel één grote voorwaarde: de boekensector moet dan dringend een serieus tandje bijsteken, want de Belg plaatst nog altijd flink wat kritische kanttekeningen bij het e-book. Zo vindt 37% digitale boeken te duur, is 29,9% ontevreden over het te kleine aanbod en heeft 31,5% last met het downloaden/inlezen van het digitale boek op zijn reader of tablet. "België staat waar Groot-Brittannië en de Verenigde Staten drie jaar geleden al stonden", stelt Thomas Buus Madsen.

 

De Belgen staan met die kritiek echter niet alleen: een soortgelijke enquête bij onze Noorderburen wees ook al op een vrij lage tevredenheid. "Mensen zijn nieuwsgierig en ze downloaden hun eerste e-books. Veel van hen zijn echter teleurgesteld, onder andere omdat er niet genoeg titels beschikbaar zijn", aldus nog de COO van Bookboon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.