E-commerce (big) data-onderzoek SD Worx | RetailDetail

E-commerce (big) data-onderzoek SD Worx

E-commerce (big) data-onderzoek SD Worx
Shutterstock

SD Worx lanceert in de komende weken een onderzoek naar hoe de HR-sector de impact van e-commerce ervaart. De studie bekijkt de perceptie bij de werknemers op verschillende niveaus, en dat in verschillende landen.

Om met de deur in huis te vallen: waarom dit onderzoek?

Peter Van Ostaeyen, business development manager retail bij SD Worx binnen de divisie Global Services & Solutions: "Dat e-commerce wat in beweging heeft gezet in de sector, dat is al lang geen nieuws meer. Toch merk je op dat cijfers vaak contradictorisch zijn als je ze analyseert, het gaat dan vaak over signalen die in de pers gecapteerd worden. Zulke zaken worden dikwijls niet gekaderd, waardoor verwarring ontstaat. Een goed voorbeeld is een bericht dat e-commerce ons heel wat jobs gaat kosten (sommige bronnen spreken over tienduizenden jobs) terwijl je elders leest dat 2015 een topjaar was op het gebied van vastgoed.

 

Ook winkelleegstand haalt vaak de pers, terwijl elders records gebroken worden wat nieuwe winkeloppervlakte betreft. Dit zijn zaken die voor insiders logisch zijn, maar vaak in retailorganisaties voor de nodige onrust zorgen. Men krijgt te snel de perceptie dat het bijzonder slecht gaat, terwijl we vanuit macro-economisch standpunt duidelijk spreken van een verschuiving. Te veel signalen in verschillende richtingen leiden op termijn tot een vertekend beeld, niet alleen bij het winkelpersoneel en middelmanagement, maar vaak evengoed bij het hogere management."

 

Het onderzoek richt zich dus op het buikgevoel van de retailer?

P.V.O.: "Buikgevoel is een groot woord, het onderzoek richt zich op de perceptie. Wij willen graag weten hoe verschillende lagen in de sector kijken naar de gebeurtenissen, en vooral hoe ze deze vertalen en interpreteren naar de eigen omgeving. Dit is interessante informatie, omdat we al vaak gezien hebben dat er beleidsmatige beslissingen genomen worden op basis van de perceptie die het hoger management (vaak uit een ander land) had van de situatie. Straffer nog, eens een bepaald beeld binnensluipt in een bedrijf krijg je het er moeilijk nog uit."

 

Hoe zal het onderzoek verlopen?

P.V.O.: "Ik ga gebruikmaken van een brede doorloopperiode om de feedback te maximaliseren. In principe lanceren we in drie stappen, waarvan we in eerste fase aan een aantal CEO’s vragen om aan het onderzoek deel te nemen en dit tevens intern in de organisatie door te sturen. Een goed resultaat wil zeggen dat we voldoende feedback nodig hebben vanuit alle hiërarchische lagen en evengoed uit verschillende deelnemende landen. 

 

In de tweede fase gaan we mensen op middelmanagementniveau aanspreken en vragen om mee te doen aan de bevraging, en in een laatste fase lanceren we de link via verschillende mediakanalen. Op het einde van de rit zullen we de berg informatie aan analyses onderwerpen en kijken waar we statistisch relevante zaken opmerken."

 

Wat gaan jullie nadien met de resultaten doen?

P.V.O.: "Dit zal afhangen van de hoeveelheid feedback en medewerking die we krijgen. In een ideale wereld kunnen we hieruit een mooie whitepaper trekken, met deze whitepaper kunnen we dan op zoek naar partners uit vastgoed en andere leveranciers om naast de perceptie ook de feiten te plaatsen. Daar waar er een mismatch is, kunnen we op zoek naar de plausibele uitleg. Wat mij vooral interesseert, is welke verschillen we mogelijk merken tussen de hiërarchische niveaus enerzijds en de verschillende landen anderzijds.

 

RetailDetail is een van onze partners, dus voor de eerste resultaten mag je zeker de nieuwsbrief in de gaten houden. Wie al interesse heeft om deel te nemen, kan ook steeds contact opnemen op het mailadres retail@sdworx.com."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.