E-commerce blaast 20 kaarsjes uit

E-commerce blaast 20 kaarsjes uit

Exact twintig jaar geleden werd de eerste online aankoop gedaan, een gebeurtenis die het aanzicht van de retail zoals we die vandaag kennen helemaal veranderde. Een cd van Sting betekende de start van wat nu een miljardenbusiness is.

Britten op kop

De eerste online aankoop werd gedaan in de Verenigde Staten en was een cd van Sting die voor de prijs van 12,48 dollar over de virtuele toonbank ging. Vandaag blijkt uit onderzoek dat het de Britten zijn die het meest fervent online winkelen: vorig jaar gaven ze online maar liefst 91 miljard pond (115 miljard euro) uit.

 

Volgens Littlewood, eigenaar van het Britse Shop Direct, winkelt liefst 95 procent van de Britten al eens online en één op vier doet dat minstens één keer per week. "Twintig jaar geleden was online winkelen in het VK heel anders dan wat we vandaag zien. [...] Het internet was heel traag, we zagen weinig keuze voor klanten, leveringen waren heel traag [...] en veel sites die toen aanwezig waren dienden enkel om de offline ervaring te ondersteunen", zegt Gareth Jones van Shop Direct.

 

Alles draait rond de klant

Vandaag draait alles volgens de experten rond de ervaring van de klant, in plaats van puur rond de zakelijke kant. Online retailers beschikken over veel meer data, waardoor ze zich kunnen toespitsen op wat klanten specifiek willen. Tegenwoordig blijkt dat vooral mode te zijn, daar waar in de beginjaren boeken de online markt overheersten.

 

De laatste tijd is er opnieuw een evolutie aan de gang binnen online winkelen: laptops en pc's zijn nog altijd de meest gebruikte toestellen om online te winkelen, maar het onderzoek van Littlewood toonde aan dat één op vijf online klanten zijn tablet gebruikt en één op tien zijn smartphone.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top