E-commerce blaast 20 kaarsjes uit | RetailDetail

E-commerce blaast 20 kaarsjes uit

E-commerce blaast 20 kaarsjes uit

Exact twintig jaar geleden werd de eerste online aankoop gedaan, een gebeurtenis die het aanzicht van de retail zoals we die vandaag kennen helemaal veranderde. Een cd van Sting betekende de start van wat nu een miljardenbusiness is.

Britten op kop

De eerste online aankoop werd gedaan in de Verenigde Staten en was een cd van Sting die voor de prijs van 12,48 dollar over de virtuele toonbank ging. Vandaag blijkt uit onderzoek dat het de Britten zijn die het meest fervent online winkelen: vorig jaar gaven ze online maar liefst 91 miljard pond (115 miljard euro) uit.

 

Volgens Littlewood, eigenaar van het Britse Shop Direct, winkelt liefst 95 procent van de Britten al eens online en één op vier doet dat minstens één keer per week. "Twintig jaar geleden was online winkelen in het VK heel anders dan wat we vandaag zien. [...] Het internet was heel traag, we zagen weinig keuze voor klanten, leveringen waren heel traag [...] en veel sites die toen aanwezig waren dienden enkel om de offline ervaring te ondersteunen", zegt Gareth Jones van Shop Direct.

 

Alles draait rond de klant

Vandaag draait alles volgens de experten rond de ervaring van de klant, in plaats van puur rond de zakelijke kant. Online retailers beschikken over veel meer data, waardoor ze zich kunnen toespitsen op wat klanten specifiek willen. Tegenwoordig blijkt dat vooral mode te zijn, daar waar in de beginjaren boeken de online markt overheersten.

 

De laatste tijd is er opnieuw een evolutie aan de gang binnen online winkelen: laptops en pc's zijn nog altijd de meest gebruikte toestellen om online te winkelen, maar het onderzoek van Littlewood toonde aan dat één op vijf online klanten zijn tablet gebruikt en één op tien zijn smartphone.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.