E-commerce blaast 20 kaarsjes uit

E-commerce blaast 20 kaarsjes uit

Exact twintig jaar geleden werd de eerste online aankoop gedaan, een gebeurtenis die het aanzicht van de retail zoals we die vandaag kennen helemaal veranderde. Een cd van Sting betekende de start van wat nu een miljardenbusiness is.

Britten op kop

De eerste online aankoop werd gedaan in de Verenigde Staten en was een cd van Sting die voor de prijs van 12,48 dollar over de virtuele toonbank ging. Vandaag blijkt uit onderzoek dat het de Britten zijn die het meest fervent online winkelen: vorig jaar gaven ze online maar liefst 91 miljard pond (115 miljard euro) uit.

 

Volgens Littlewood, eigenaar van het Britse Shop Direct, winkelt liefst 95 procent van de Britten al eens online en één op vier doet dat minstens één keer per week. "Twintig jaar geleden was online winkelen in het VK heel anders dan wat we vandaag zien. [...] Het internet was heel traag, we zagen weinig keuze voor klanten, leveringen waren heel traag [...] en veel sites die toen aanwezig waren dienden enkel om de offline ervaring te ondersteunen", zegt Gareth Jones van Shop Direct.

 

Alles draait rond de klant

Vandaag draait alles volgens de experten rond de ervaring van de klant, in plaats van puur rond de zakelijke kant. Online retailers beschikken over veel meer data, waardoor ze zich kunnen toespitsen op wat klanten specifiek willen. Tegenwoordig blijkt dat vooral mode te zijn, daar waar in de beginjaren boeken de online markt overheersten.

 

De laatste tijd is er opnieuw een evolutie aan de gang binnen online winkelen: laptops en pc's zijn nog altijd de meest gebruikte toestellen om online te winkelen, maar het onderzoek van Littlewood toonde aan dat één op vijf online klanten zijn tablet gebruikt en één op tien zijn smartphone.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top