E-commerce blaast 20 kaarsjes uit | RetailDetail

E-commerce blaast 20 kaarsjes uit

E-commerce blaast 20 kaarsjes uit

Exact twintig jaar geleden werd de eerste online aankoop gedaan, een gebeurtenis die het aanzicht van de retail zoals we die vandaag kennen helemaal veranderde. Een cd van Sting betekende de start van wat nu een miljardenbusiness is.

Britten op kop

De eerste online aankoop werd gedaan in de Verenigde Staten en was een cd van Sting die voor de prijs van 12,48 dollar over de virtuele toonbank ging. Vandaag blijkt uit onderzoek dat het de Britten zijn die het meest fervent online winkelen: vorig jaar gaven ze online maar liefst 91 miljard pond (115 miljard euro) uit.

 

Volgens Littlewood, eigenaar van het Britse Shop Direct, winkelt liefst 95 procent van de Britten al eens online en één op vier doet dat minstens één keer per week. "Twintig jaar geleden was online winkelen in het VK heel anders dan wat we vandaag zien. [...] Het internet was heel traag, we zagen weinig keuze voor klanten, leveringen waren heel traag [...] en veel sites die toen aanwezig waren dienden enkel om de offline ervaring te ondersteunen", zegt Gareth Jones van Shop Direct.

 

Alles draait rond de klant

Vandaag draait alles volgens de experten rond de ervaring van de klant, in plaats van puur rond de zakelijke kant. Online retailers beschikken over veel meer data, waardoor ze zich kunnen toespitsen op wat klanten specifiek willen. Tegenwoordig blijkt dat vooral mode te zijn, daar waar in de beginjaren boeken de online markt overheersten.

 

De laatste tijd is er opnieuw een evolutie aan de gang binnen online winkelen: laptops en pc's zijn nog altijd de meest gebruikte toestellen om online te winkelen, maar het onderzoek van Littlewood toonde aan dat één op vijf online klanten zijn tablet gebruikt en één op tien zijn smartphone.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.