E-commerce groeit ook in Midden-Oosten als kool

E-commerce groeit ook in Midden-Oosten als kool

Ook in het Midden-Oosten zit de e-commerce in de lift. Verwacht wordt dat de omzet van de online handel zal aantrekken van 9 miljard dollar in 2012 naar 15 miljard dollar in 2015.

Regio telt 30 miljoen online kopers

Het Midden-Oosten - met landen als Egypte, Koeweit, Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten - telt momenteel al zowat 30 miljoen online kopers, zo leert een studie van specialist in betalingsdiensten Payfort. Een sterke concentratie is daarbij te vinden in de emiraten Dubai en Abu Dhabi, onder meer omdat beide emiraten heel wat buitenlandse werknemers met een hoog inkomen kennen.

 

Als beweegreden om online te shoppen, wijzen bijna zeven op de tien kopers op de gunstige prijzen in de onlineverkoop. 56% ziet ook meer gebruiksgemak. Vooral vliegtuigtickets, reizen en digitale producten worden online besteld.

 

Opvallend is bovendien dat vooral jongeren gebruikmaken van de online bestelmogelijkheden. Zo leert het deelrapport voor Egypte dat 75% van de webverkoop bestemd is voor twintigers en dertigers. Onder de webshoppers zijn verder 70% mannen en 30% vrouwen.

 

Vermits steeds meer mensen in het Midden-Oosten toegang hebben tot het internet, ziet ook de toekomst er trouwens goed uit. Waar in 2004 het voorrecht van een internetverbinding beperkt bleef tot 28 miljoen mensen, is dit aantal tien jaar later al gestegen tot 141 miljoen.

 

Toch nog belemmeringen

Toch is niet alles rozengeur en maneschijn. Het aantal e-commercebedrijven dat in het Midden-Oosten actief is, is nog erg beperkt - op enkele regionale succesverhalen na, zoals de speler Souq.com.

 

De betalingen verlopen bovendien vaak nog tegen rembours. 80% van de pakjes wordt afgeleverd tegen contante betaling, wat de kostprijs verhoogt. Bovendien moet er langer worden gewacht vooraleer het geld effectief op de rekening van de verkoper staat, aangezien meer dan 80% van de bevolking in de Arabische wereld niet over een bankrekening beschikt.

 

Om de e-commerce nog verder te laten ontwikkelen, is dus niet alleen de komst van meer spelers nodig, ook zou (althans volgens Payfort) de betalingsgewoonte moeten veranderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top