E-commerce groeit ook in Midden-Oosten als kool | RetailDetail

E-commerce groeit ook in Midden-Oosten als kool

E-commerce groeit ook in Midden-Oosten als kool

Ook in het Midden-Oosten zit de e-commerce in de lift. Verwacht wordt dat de omzet van de online handel zal aantrekken van 9 miljard dollar in 2012 naar 15 miljard dollar in 2015.

Regio telt 30 miljoen online kopers

Het Midden-Oosten - met landen als Egypte, Koeweit, Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten - telt momenteel al zowat 30 miljoen online kopers, zo leert een studie van specialist in betalingsdiensten Payfort. Een sterke concentratie is daarbij te vinden in de emiraten Dubai en Abu Dhabi, onder meer omdat beide emiraten heel wat buitenlandse werknemers met een hoog inkomen kennen.

 

Als beweegreden om online te shoppen, wijzen bijna zeven op de tien kopers op de gunstige prijzen in de onlineverkoop. 56% ziet ook meer gebruiksgemak. Vooral vliegtuigtickets, reizen en digitale producten worden online besteld.

 

Opvallend is bovendien dat vooral jongeren gebruikmaken van de online bestelmogelijkheden. Zo leert het deelrapport voor Egypte dat 75% van de webverkoop bestemd is voor twintigers en dertigers. Onder de webshoppers zijn verder 70% mannen en 30% vrouwen.

 

Vermits steeds meer mensen in het Midden-Oosten toegang hebben tot het internet, ziet ook de toekomst er trouwens goed uit. Waar in 2004 het voorrecht van een internetverbinding beperkt bleef tot 28 miljoen mensen, is dit aantal tien jaar later al gestegen tot 141 miljoen.

 

Toch nog belemmeringen

Toch is niet alles rozengeur en maneschijn. Het aantal e-commercebedrijven dat in het Midden-Oosten actief is, is nog erg beperkt - op enkele regionale succesverhalen na, zoals de speler Souq.com.

 

De betalingen verlopen bovendien vaak nog tegen rembours. 80% van de pakjes wordt afgeleverd tegen contante betaling, wat de kostprijs verhoogt. Bovendien moet er langer worden gewacht vooraleer het geld effectief op de rekening van de verkoper staat, aangezien meer dan 80% van de bevolking in de Arabische wereld niet over een bankrekening beschikt.

 

Om de e-commerce nog verder te laten ontwikkelen, is dus niet alleen de komst van meer spelers nodig, ook zou (althans volgens Payfort) de betalingsgewoonte moeten veranderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.