E-commerce groeit ook in Midden-Oosten als kool

E-commerce groeit ook in Midden-Oosten als kool

Ook in het Midden-Oosten zit de e-commerce in de lift. Verwacht wordt dat de omzet van de online handel zal aantrekken van 9 miljard dollar in 2012 naar 15 miljard dollar in 2015.

Regio telt 30 miljoen online kopers

Het Midden-Oosten - met landen als Egypte, Koeweit, Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten - telt momenteel al zowat 30 miljoen online kopers, zo leert een studie van specialist in betalingsdiensten Payfort. Een sterke concentratie is daarbij te vinden in de emiraten Dubai en Abu Dhabi, onder meer omdat beide emiraten heel wat buitenlandse werknemers met een hoog inkomen kennen.

 

Als beweegreden om online te shoppen, wijzen bijna zeven op de tien kopers op de gunstige prijzen in de onlineverkoop. 56% ziet ook meer gebruiksgemak. Vooral vliegtuigtickets, reizen en digitale producten worden online besteld.

 

Opvallend is bovendien dat vooral jongeren gebruikmaken van de online bestelmogelijkheden. Zo leert het deelrapport voor Egypte dat 75% van de webverkoop bestemd is voor twintigers en dertigers. Onder de webshoppers zijn verder 70% mannen en 30% vrouwen.

 

Vermits steeds meer mensen in het Midden-Oosten toegang hebben tot het internet, ziet ook de toekomst er trouwens goed uit. Waar in 2004 het voorrecht van een internetverbinding beperkt bleef tot 28 miljoen mensen, is dit aantal tien jaar later al gestegen tot 141 miljoen.

 

Toch nog belemmeringen

Toch is niet alles rozengeur en maneschijn. Het aantal e-commercebedrijven dat in het Midden-Oosten actief is, is nog erg beperkt - op enkele regionale succesverhalen na, zoals de speler Souq.com.

 

De betalingen verlopen bovendien vaak nog tegen rembours. 80% van de pakjes wordt afgeleverd tegen contante betaling, wat de kostprijs verhoogt. Bovendien moet er langer worden gewacht vooraleer het geld effectief op de rekening van de verkoper staat, aangezien meer dan 80% van de bevolking in de Arabische wereld niet over een bankrekening beschikt.

 

Om de e-commerce nog verder te laten ontwikkelen, is dus niet alleen de komst van meer spelers nodig, ook zou (althans volgens Payfort) de betalingsgewoonte moeten veranderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top