E-commerce nadert kwartaalomzet van 2 miljard euro

E-commerce nadert kwartaalomzet van 2 miljard euro

Alle Belgische consumenten samen hebben in het tweede kwartaal van 2015 bijna twee miljard euro online uitgegeven. Daarmee is e-commerce in België goed voor 14 procent van alle bestedingen.

Diensten gemiddeld veel duurder

In België waren er gemiddeld vijf online bestellingen per seconde, die gemiddeld 103 euro bedroegen, en liefst 6,7 miljoen Belgen kochten in het tweede kwartaal iets online,dat is 72,6% van alle Belgen ouder dan 15 jaar. Dat blijkt uit de cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat wordt uitgevoerd door marktonderzoeker GfK.

 

In Vlaanderen deden 3,88 miljoen mensen een online aankoop, goed voor iets meer dan tien miljoen bestedingen die opliepen tot 1,14 miljard euro. In Wallonië en Brussel deden 2,82 miljoen consumenten een online bestelling, goed voor 830 miljoen euro.

 

72 procent van de online verkopen zijn producten, maar hun waarde vertegenwoordigt maar 42 procent van het totaal. Dat komt omdat heel wat duurdere diensten, denk maar aan vliegtuigtickets en zelfs pakketreizen, vooral online gekocht worden. 59% van alle uitgaven aan diensten wordt al online gedaan, voor producten is dat percentage met 7% een flink pak lager. Telecom en speelgoed doen het met respectievelijk 30% en 31% wel goed online.

 

Een op de tien online aankopen gebeurt via een tablet, 2,6 procent via de smartphone, al de rest gaat via een pc of laptop. De meeste betalingen gebeuren met een kredietkaart (35 procent) of Bancontact (30 procent). PayPal heeft met 12 procent een derde plaats onder de betaalmiddelen verzekerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top