E-commerce nadert kwartaalomzet van 2 miljard euro | RetailDetail

E-commerce nadert kwartaalomzet van 2 miljard euro

E-commerce nadert kwartaalomzet van 2 miljard euro

Alle Belgische consumenten samen hebben in het tweede kwartaal van 2015 bijna twee miljard euro online uitgegeven. Daarmee is e-commerce in België goed voor 14 procent van alle bestedingen.

Diensten gemiddeld veel duurder

In België waren er gemiddeld vijf online bestellingen per seconde, die gemiddeld 103 euro bedroegen, en liefst 6,7 miljoen Belgen kochten in het tweede kwartaal iets online,dat is 72,6% van alle Belgen ouder dan 15 jaar. Dat blijkt uit de cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat wordt uitgevoerd door marktonderzoeker GfK.

 

In Vlaanderen deden 3,88 miljoen mensen een online aankoop, goed voor iets meer dan tien miljoen bestedingen die opliepen tot 1,14 miljard euro. In Wallonië en Brussel deden 2,82 miljoen consumenten een online bestelling, goed voor 830 miljoen euro.

 

72 procent van de online verkopen zijn producten, maar hun waarde vertegenwoordigt maar 42 procent van het totaal. Dat komt omdat heel wat duurdere diensten, denk maar aan vliegtuigtickets en zelfs pakketreizen, vooral online gekocht worden. 59% van alle uitgaven aan diensten wordt al online gedaan, voor producten is dat percentage met 7% een flink pak lager. Telecom en speelgoed doen het met respectievelijk 30% en 31% wel goed online.

 

Een op de tien online aankopen gebeurt via een tablet, 2,6 procent via de smartphone, al de rest gaat via een pc of laptop. De meeste betalingen gebeuren met een kredietkaart (35 procent) of Bancontact (30 procent). PayPal heeft met 12 procent een derde plaats onder de betaalmiddelen verzekerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.