E-commerce nadert kwartaalomzet van 2 miljard euro

E-commerce nadert kwartaalomzet van 2 miljard euro

Alle Belgische consumenten samen hebben in het tweede kwartaal van 2015 bijna twee miljard euro online uitgegeven. Daarmee is e-commerce in België goed voor 14 procent van alle bestedingen.

Diensten gemiddeld veel duurder

In België waren er gemiddeld vijf online bestellingen per seconde, die gemiddeld 103 euro bedroegen, en liefst 6,7 miljoen Belgen kochten in het tweede kwartaal iets online,dat is 72,6% van alle Belgen ouder dan 15 jaar. Dat blijkt uit de cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat wordt uitgevoerd door marktonderzoeker GfK.

 

In Vlaanderen deden 3,88 miljoen mensen een online aankoop, goed voor iets meer dan tien miljoen bestedingen die opliepen tot 1,14 miljard euro. In Wallonië en Brussel deden 2,82 miljoen consumenten een online bestelling, goed voor 830 miljoen euro.

 

72 procent van de online verkopen zijn producten, maar hun waarde vertegenwoordigt maar 42 procent van het totaal. Dat komt omdat heel wat duurdere diensten, denk maar aan vliegtuigtickets en zelfs pakketreizen, vooral online gekocht worden. 59% van alle uitgaven aan diensten wordt al online gedaan, voor producten is dat percentage met 7% een flink pak lager. Telecom en speelgoed doen het met respectievelijk 30% en 31% wel goed online.

 

Een op de tien online aankopen gebeurt via een tablet, 2,6 procent via de smartphone, al de rest gaat via een pc of laptop. De meeste betalingen gebeuren met een kredietkaart (35 procent) of Bancontact (30 procent). PayPal heeft met 12 procent een derde plaats onder de betaalmiddelen verzekerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top