E-commerce stuwt elektronisch betalen naar nieuw record

E-commerce stuwt elektronisch betalen naar nieuw record

De Belgen betaalden vorig jaar 1,5 miljard keer met hun kaart, zo becijferde Worldline, de belangrijkste verwerker van betaaltransacties in ons land. Dat was vooral te danken aan de sterke stijging van het aantal e-commercetransacties.

Alweer een recordjaar

Dankzij die stijging met 6,3% in vergelijking met het jaar voordien, was 2013 meteen goed voor een nieuw record. Het leeuwendeel van de elektronische transacties is voor rekening van Bancontact/Mister Cash: 1.068.438.533 keer, een stijging met 3,8%, maar ook het aantal betalingen met kredietkaart steeg vorig jaar sterk: +11,9% voor VISA en MasterCard.

 

Het groeiende succes van de webshops in ons land is een van de belangrijkste verklaringen waarom we almaar vaker elektronisch betalen. Voor Bancontact/Mister Cash in e-commerce tekende Worldline een stijging op met liefst 48,5%, bijna de helft meer dus. De online kredietkaarttransacties stegen met 21,5%, ruim een vijfde erbij.

 

Meer en meer kleine bedragen

Een tweede verklaring voor de stijgende populariteit van elektronisch betalen is dat de Belg ook voor kleinere bedragen steeds vaker de kaart bovenhaalt: Worldline registreerde vorig jaar 19,9% meer transacties voor bedragen onder de 3,5 euro en 11,8% meer voor aankopen tussen 3,5 en 10 euro.

 

De betaaloperator verklaart die stijging door een mentaliteitsverandering bij de consument en door de gevoelig lagere tarieven voor het verwerken van dergelijke kleine bedragen. De trend gaat wel ten koste van Proton: in 2012 werden nog 40 miljoen transacties opgetekend, in 2013 waren er dat nog maar 28 miljoen, een daling met liefst 28,7%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top