E-commerce stuwt elektronisch betalen naar nieuw record | RetailDetail

E-commerce stuwt elektronisch betalen naar nieuw record

E-commerce stuwt elektronisch betalen naar nieuw record

De Belgen betaalden vorig jaar 1,5 miljard keer met hun kaart, zo becijferde Worldline, de belangrijkste verwerker van betaaltransacties in ons land. Dat was vooral te danken aan de sterke stijging van het aantal e-commercetransacties.

Alweer een recordjaar

Dankzij die stijging met 6,3% in vergelijking met het jaar voordien, was 2013 meteen goed voor een nieuw record. Het leeuwendeel van de elektronische transacties is voor rekening van Bancontact/Mister Cash: 1.068.438.533 keer, een stijging met 3,8%, maar ook het aantal betalingen met kredietkaart steeg vorig jaar sterk: +11,9% voor VISA en MasterCard.

 

Het groeiende succes van de webshops in ons land is een van de belangrijkste verklaringen waarom we almaar vaker elektronisch betalen. Voor Bancontact/Mister Cash in e-commerce tekende Worldline een stijging op met liefst 48,5%, bijna de helft meer dus. De online kredietkaarttransacties stegen met 21,5%, ruim een vijfde erbij.

 

Meer en meer kleine bedragen

Een tweede verklaring voor de stijgende populariteit van elektronisch betalen is dat de Belg ook voor kleinere bedragen steeds vaker de kaart bovenhaalt: Worldline registreerde vorig jaar 19,9% meer transacties voor bedragen onder de 3,5 euro en 11,8% meer voor aankopen tussen 3,5 en 10 euro.

 

De betaaloperator verklaart die stijging door een mentaliteitsverandering bij de consument en door de gevoelig lagere tarieven voor het verwerken van dergelijke kleine bedragen. De trend gaat wel ten koste van Proton: in 2012 werden nog 40 miljoen transacties opgetekend, in 2013 waren er dat nog maar 28 miljoen, een daling met liefst 28,7%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.