RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“E-commerce in voeding niet rendabel in ons land”

icon
m-Tail1 mei, 2015

Te lage volumes, te hoge kosten

Thuislevering, afhaalpunten in de winkels, drive-ins… Voor welke formule een distributeur ook opteert, er valt online geen geld te verdienen met de verkoop van voeding. Dat blijkt uit de eindverhandeling van Jill Roland, handelsingenieur aan de Solvay Brussels School, onder leiding van professor Claude Boffa. In samenwerking met de betrokken ketens – Carrefour, Delhaize, Colruyt, Match, Cora en Louis Delhaize (Wink) – hielden zij alle kosten tegen het licht: van de informatica over de tijd die het personeel aan elke bestelling besteedt tot de benodigde infrastructuur (diepvriezers, aparte kassa, eventuele extra rijstrook, betaalpalen enz.).

 

De verklaring ligt in de te lage volumes – amper 1% van de voeding wordt in ons land online gekocht (tegenover 6,5% voor de totale handel) – en de te hoge kosten, vooral dan qua personeel. “Elk effectief gepresteerd uur kost 25 tot 30 euro”, zegt professor Boffa in zakenkrant L’Echo. “Maar bij deze formules doet de distributeur het werk van de klant. Een bestelling klaarmaken kan een half uur duren. Reken zelf: met de 5 of 6 euro bijdrage die de distributeurs vragen kan je onmogelijk deze service rendabel maken. Bij sommige ketens kost het personeel dat zich met de online bestelling bezighoudt, liefst zeven keer meer!”

 

Daar komt nog bij dat de meeste distributeurs de bijdrage in de kosten laten vallen vanaf een bepaald minimumbedrag, meestal 100 à 150 euro. Volgens het onderzoek gebeurt dat ook bij 70% van alle bestellingen. En ‘last but not least’ profiteren de distributeurs ook niet langer van de zogeheten impulsaankopen of last-minutebeslissingen, waartoe klanten die zelf hun winkelkarretje vullen zich wél laten verleiden.

 

Kwestie van imago en marktaandeel

Waarom de distributeurs die dienst dan toch blijven aanbieden? “Omwille van hun imago”, zegt professor Boffa. “In een tijd waarin alles en iedereen het internet omarmt, kan je als grote speler niet achterblijven en je klanten in de kou laten staan. Al hopen sommigen ook dat ze er hun marktaandeel mee kunnen opdrijven in een verzadigde markt.”

 

Om de online verkoop van voeding toch ietwat rendabel te maken, suggereert de studie drie pistes: de dienst aanbieden tegen reële kostprijs (al is dat, gezien de huidige concurrentiedruk op de prijzen, weinig realistisch), grotere volumes draaien (zodat de vaste kosten verhoudingsgewijs afnemen) en meer inzetten op producten die grotere winstmarges genereren of die bijvoorbeeld niet via het klassieke circuit te verkrijgen zijn.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN