"E-commerce in West-Europa groeit dit jaar met 10%"

"E-commerce in West-Europa groeit dit jaar met 10%"

In de Benelux, Frankrijk, Ierland en Groot-Brittannië zal de e-commercesector dit jaar een omzetstijging van 10% behalen tot 173,8 miljard euro. Het leeuwendeel daarvan wordt door de Britten uitgegeven, maar België en Ierland knabbelen aan hun achterstand.

Brons voor Nederland, België "groeimarkt"

De zes "West-Europese" landen zijn dit jaar voor het eerst goed voor 51% van de Europese e-commercemarkt, dankzij een te verwachten omzetgroei van 10% tegenover 2012. Die puike groei is welmaar half zo groot als de 20% die sectororganisatie Ecommerce Europe vorig jaar nog noteerde.

 

Van de zes onderzochte markten is de Britse veruit de grootste e-commercemarkt, met vorig jaar een omzet van 96,2 miljard euro. Dit jaar wordt zelfs de kaap van de 100 miljard euro gerond (wellicht 103 miljard euro), dat is het dubbele van Frankrijk (45 miljard euro in 2012). Nederland staat op drie met 9,8 miljard euro vorig jaar.

 

Met 3 miljard euro omzet is België pas vijfde (na Ierland met 3,8 miljard euro), maar beide landen zijn wel aan een serieuze inhaalbeweging bezig. In België zou de e-commercesector er 20% op vooruit gaan (naar 3,6 miljard euro), in Ierland zelfs met een kwart (naar 4,6 miljard). Beide krijgen dan ook het predicaat "groeimarkt" mee.

 

Belgen en Nederlanders "krenterig"?

Van de zes onderzochte landen geven de Britten het meest uit online: liefst 4.010 euro per gezin. Daarmee vergeleken zijn Nederlanders en Belgen maar "krenterig": zo geeft een Nederlands gezin slechts 1.365 euro uit online en een Belgisch gezin nauwelijks 836 euro (ter vergelijking: voor de hele Europese Unie is dat 1.696 euro).

 

Wel ziet Ecommerce Europe dit cijfer voor België snel stijgen: "De Belgische e-commerce groeit sterk en we gaan er van uit dat het land zijn achterstand snel zal inlopen." Over Nederland klinkt de organisatie minder verzekerd: "Nederland wordt beschouwd als een rijpere markt en de hoge densiteit aan fysieke winkels beperkt de noodzaak tot online aankopen, in vergelijking met andere landen."

 

 

 

Ecommerce Europe, de Europese koepel van meer dan 4.000 online retailers, stak al deze en nog heel wat meer conclusies in zin rapport "Western European B2C Ecommerce Report", dat u op de site van de organisatie kan downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top