"E-commerce in West-Europa groeit dit jaar met 10%"

"E-commerce in West-Europa groeit dit jaar met 10%"

In de Benelux, Frankrijk, Ierland en Groot-Brittannië zal de e-commercesector dit jaar een omzetstijging van 10% behalen tot 173,8 miljard euro. Het leeuwendeel daarvan wordt door de Britten uitgegeven, maar België en Ierland knabbelen aan hun achterstand.

Brons voor Nederland, België "groeimarkt"

De zes "West-Europese" landen zijn dit jaar voor het eerst goed voor 51% van de Europese e-commercemarkt, dankzij een te verwachten omzetgroei van 10% tegenover 2012. Die puike groei is welmaar half zo groot als de 20% die sectororganisatie Ecommerce Europe vorig jaar nog noteerde.

 

Van de zes onderzochte markten is de Britse veruit de grootste e-commercemarkt, met vorig jaar een omzet van 96,2 miljard euro. Dit jaar wordt zelfs de kaap van de 100 miljard euro gerond (wellicht 103 miljard euro), dat is het dubbele van Frankrijk (45 miljard euro in 2012). Nederland staat op drie met 9,8 miljard euro vorig jaar.

 

Met 3 miljard euro omzet is België pas vijfde (na Ierland met 3,8 miljard euro), maar beide landen zijn wel aan een serieuze inhaalbeweging bezig. In België zou de e-commercesector er 20% op vooruit gaan (naar 3,6 miljard euro), in Ierland zelfs met een kwart (naar 4,6 miljard). Beide krijgen dan ook het predicaat "groeimarkt" mee.

 

Belgen en Nederlanders "krenterig"?

Van de zes onderzochte landen geven de Britten het meest uit online: liefst 4.010 euro per gezin. Daarmee vergeleken zijn Nederlanders en Belgen maar "krenterig": zo geeft een Nederlands gezin slechts 1.365 euro uit online en een Belgisch gezin nauwelijks 836 euro (ter vergelijking: voor de hele Europese Unie is dat 1.696 euro).

 

Wel ziet Ecommerce Europe dit cijfer voor België snel stijgen: "De Belgische e-commerce groeit sterk en we gaan er van uit dat het land zijn achterstand snel zal inlopen." Over Nederland klinkt de organisatie minder verzekerd: "Nederland wordt beschouwd als een rijpere markt en de hoge densiteit aan fysieke winkels beperkt de noodzaak tot online aankopen, in vergelijking met andere landen."

 

 

 

Ecommerce Europe, de Europese koepel van meer dan 4.000 online retailers, stak al deze en nog heel wat meer conclusies in zin rapport "Western European B2C Ecommerce Report", dat u op de site van de organisatie kan downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top