E-commercereus Alibaba stapt nu ook in bankwezen | RetailDetail

E-commercereus Alibaba stapt nu ook in bankwezen

E-commercereus Alibaba stapt nu ook in bankwezen

Het Chinese Alibaba wil meer zijn dan een internetverkoper van fysieke producten: de groep steekt ook zijn ambities niet weg op de reismarkt, de verzekeringsmarkt en er staat zelfs een heuse bank in de steigers.

Van fysieke producten tot allerhande diensten

"Binnen vijf tot tien jaar zullen we nog altijd in de business van de e-commerce zitten, maar we zullen op onze platforms veel meer verkopen dan enkel fysieke producten. We zullen ook steeds meer digitale content verkopen alsook diensten aanbieden via onze platforms", zei vicepresident Joe Tsai tegen persagentschap Reuters. "Onze visie: meer deel uitmaken van het leven van de mensen en inspelen op al hun behoeften."

 

Tsai ziet die consumenten via een mobiele applicatie van Alibaba een reis boeken of aandelen kopen, hun huizen verzekeren met een polis van Alibaba of in het buitenland producten betalen met hun virtuele kredietkaart van Alibaba en die, uiteraard via de fulfilmentdienst van Alibaba, laten leveren in China.

 

Binnenkort een heuse bank

Alibaba is met meer dan 25.000 medewerkers nu al goed voor 80% van alle online-aankopen door Chinese particulieren, een markt die volgens iResearch zo'n 2,45 biljoen yuan (een kleine 300 miljard euro) waard is. De groep bedient zo'n 300 miljoen klanten en steunt daarbij op twee grote pijlers: marktplaats Taobao en Tmall.com, het Chinese antwoord op Amazon: grote spelers als Nike of Gap hebben er hun eigen etalage.

 

De link tussen beide initiatieven is Alipay, dat het online betaalverkeer tussen kopers en verkopers regelt en zich ook volop profileert als leverancier van betaaldiensten voor derden. Alipay kan zo uitgroeien tot een te duchten concurrent van eBay-dochter PayPal en het Belgische Ogone.

 

Daar hoeft het volgens Joe Tsai niet bij te blijven: Alipay moet op termijn uitgroeien tot een heuse bank. Die Alibaba-dochter is nu al meerderheidsaandeelhouder van een lokale fondsenbeheerder en legt volop de basis voor een privébank. "We willen financiële diensten aanbieden aan ons klantenbestand, omdat we dit zien als een logisch verlengstuk van wat we vandaag al doen", aldus nog de vicepresident van Alibaba.

 

Half maart bevestigde Alibaba dat het naar de Amerikaanse beurs trekt. Volgens analisten kan die beursgang de groep meer dan 11 miljard euro opleveren, waardoor het bedrijf een slordige 100 miljard euro waard is, méér dus dan Facebook. Dat zou Alibaba meteen de financiële armslag geven om al die plannen tot een goed einde te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.