E-reservering tijdens solden? Moet kunnen! | RetailDetail

E-reservering tijdens solden? Moet kunnen!

E-reservering tijdens solden? Moet kunnen!

Tientallen Franse winkelketens bij wie klanten artikelen online kunnen reserveren zonder aankoopverplichting, bieden die optie nu ook tijdens de solden aan. E-reservering zorgt dan ook voor flink wat bezoekers en meerverkoop.

Online koopjes reserveren

In Frankrijk zijn vandaag de wintersolden van start gaan (die lopen nog tot 16 februari). Anders dan de voorgaande jaren hebben 70 Franse ketens - bij wie Caroll, Eram, Minelli en La Grande Récré - besloten om hun klanten dit jaar ook tijdens de solden de mogelijkheid te bieden om online artikelen te reserveren die ze vervolgens, zonder enige aankoopverplichting, in de winkel kunnen komen passen.

 

Bij sommige ketens kon al worden gerserveerd nog vóór de korting bekend was, andere verkozen te wachten tot de start van de solden (vandaag) of starten er pas volgende week mee (wanneer de eerste 'rush' achter de rug is).

 

69% van de Fransen positief

"Handelaars staan er doorgaans wat weigerachtig tegenover omdat solden nu eenmaal traditiegetrouw in de winkels doorgaan", zegt Louise Lefort van SoCloz, een bedrijf dat web-to-store oplossingen ontwikkelt. Maar dit jaar zijn ze toch overstag gegaan; "want de dienst biedt heel wat toegevoegde waarde: met een bezoekgraad van 85% genereert e-reservering een gekwalificeerde verkoop." Lees: als die mensen de moeite doen om vooraf online te reserveren en vervolgens langskomen, is de koop zo goed als beklonken.

 

De webmarketeer wijst er ook op dat het systeem "klanten naar de boetieks lokt in een periode waarin privéverkopen op het internet alsook de terreurdreiging meer mensen thuishouden" en dat het systeem ook tot "40% meerverkoop" leidt wanneer de klant in de winkel langskomt en zich laat verleiden tot impulsaankopen. Al geeft ze ook toe dat e-reservering extra werk betekent voor de winkelbedienden: zij moeten immers bepaalde stukken opzij houden.

 

De Franse consument lijkt in elk geval gewonnen voor het systeem van e-reservering tijdens de solden: volgens een enquête wil 69% er een beroep op doen omdat het systeem het winkelcomfort verhoogt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.