E-reservering tijdens solden? Moet kunnen!

E-reservering tijdens solden? Moet kunnen!

Tientallen Franse winkelketens bij wie klanten artikelen online kunnen reserveren zonder aankoopverplichting, bieden die optie nu ook tijdens de solden aan. E-reservering zorgt dan ook voor flink wat bezoekers en meerverkoop.

Online koopjes reserveren

In Frankrijk zijn vandaag de wintersolden van start gaan (die lopen nog tot 16 februari). Anders dan de voorgaande jaren hebben 70 Franse ketens - bij wie Caroll, Eram, Minelli en La Grande Récré - besloten om hun klanten dit jaar ook tijdens de solden de mogelijkheid te bieden om online artikelen te reserveren die ze vervolgens, zonder enige aankoopverplichting, in de winkel kunnen komen passen.

 

Bij sommige ketens kon al worden gerserveerd nog vóór de korting bekend was, andere verkozen te wachten tot de start van de solden (vandaag) of starten er pas volgende week mee (wanneer de eerste 'rush' achter de rug is).

 

69% van de Fransen positief

"Handelaars staan er doorgaans wat weigerachtig tegenover omdat solden nu eenmaal traditiegetrouw in de winkels doorgaan", zegt Louise Lefort van SoCloz, een bedrijf dat web-to-store oplossingen ontwikkelt. Maar dit jaar zijn ze toch overstag gegaan; "want de dienst biedt heel wat toegevoegde waarde: met een bezoekgraad van 85% genereert e-reservering een gekwalificeerde verkoop." Lees: als die mensen de moeite doen om vooraf online te reserveren en vervolgens langskomen, is de koop zo goed als beklonken.

 

De webmarketeer wijst er ook op dat het systeem "klanten naar de boetieks lokt in een periode waarin privéverkopen op het internet alsook de terreurdreiging meer mensen thuishouden" en dat het systeem ook tot "40% meerverkoop" leidt wanneer de klant in de winkel langskomt en zich laat verleiden tot impulsaankopen. Al geeft ze ook toe dat e-reservering extra werk betekent voor de winkelbedienden: zij moeten immers bepaalde stukken opzij houden.

 

De Franse consument lijkt in elk geval gewonnen voor het systeem van e-reservering tijdens de solden: volgens een enquête wil 69% er een beroep op doen omdat het systeem het winkelcomfort verhoogt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top