E-tailreus Rakuten verkoopt 15% meer in eerste kwartaal | RetailDetail

E-tailreus Rakuten verkoopt 15% meer in eerste kwartaal

E-tailreus Rakuten verkoopt 15% meer in eerste kwartaal

De divisie van de Japanse reus Rakuten die zich toelegt op e-commerce heeft in het eerste kwartaal van 2013 een omzet geboekt van 68,776 miljard yen (521 miljoen euro). Dat is 15,3% meer dan in dezelfde periode van 2012. Het bedrijf hield er een winst van 15,727 miljard yen of 119 miljoen euro aan over, 6,8% meer dan twaalf maanden geleden.

‘Super sales’ en verbeterde logistiek

Het management zegt tijdens het eerst kwartaal onder meer te hebben gewerkt aan de versterking van de verkoop via smartphones en tablets, aan promoties via de ‘Rakuten Super Sales’ en aan de verbetering van de aflevering.

 

Op zijn thuismarkt profiteerde Rakuten onder meer van de expansieve politiek van de centrale bank van Japan om de consumptie aan te wakkeren. Bovendien raakt de internethandel er meer en meer ingeburgerd, zodat het aantal unieke kopers stijgt. Samen leidde dat tot een stijging van de omzet met 14,5 procent.

 

Buitenland in het visier

Intussen blijft Rakuten investeren in verdere expansie, vooral in het buitenland. Momenteel realiseert Rakuten maar een fractie van zijn verkoop buiten Japan, maar de groep is vast van plan dat aandeel snel op te drijven tot 70%. Dat moet zowel op eigen kracht als via overnames gebeuren.

 

Vandaag heeft de online aanbieder al een Duitse webshop, terwijl levering ook in de Benelux reeds mogelijk is via de internationale website Rakuten.com. Om de verkoop via die bestaande sites op te drijven, werkt Rakuten onder meer met puntenprogramma’s, die hun succes hebben bewezen in Japan.

 

Internethandel is één van de divisies van de groep Rakuten. De andere divisies leggen zich onder meer toe op online bankieren, op internettelefonie en zelfs op het beheer van een baseballteam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.