E-tailreus Rakuten verkoopt 15% meer in eerste kwartaal

E-tailreus Rakuten verkoopt 15% meer in eerste kwartaal

De divisie van de Japanse reus Rakuten die zich toelegt op e-commerce heeft in het eerste kwartaal van 2013 een omzet geboekt van 68,776 miljard yen (521 miljoen euro). Dat is 15,3% meer dan in dezelfde periode van 2012. Het bedrijf hield er een winst van 15,727 miljard yen of 119 miljoen euro aan over, 6,8% meer dan twaalf maanden geleden.

‘Super sales’ en verbeterde logistiek

Het management zegt tijdens het eerst kwartaal onder meer te hebben gewerkt aan de versterking van de verkoop via smartphones en tablets, aan promoties via de ‘Rakuten Super Sales’ en aan de verbetering van de aflevering.

 

Op zijn thuismarkt profiteerde Rakuten onder meer van de expansieve politiek van de centrale bank van Japan om de consumptie aan te wakkeren. Bovendien raakt de internethandel er meer en meer ingeburgerd, zodat het aantal unieke kopers stijgt. Samen leidde dat tot een stijging van de omzet met 14,5 procent.

 

Buitenland in het visier

Intussen blijft Rakuten investeren in verdere expansie, vooral in het buitenland. Momenteel realiseert Rakuten maar een fractie van zijn verkoop buiten Japan, maar de groep is vast van plan dat aandeel snel op te drijven tot 70%. Dat moet zowel op eigen kracht als via overnames gebeuren.

 

Vandaag heeft de online aanbieder al een Duitse webshop, terwijl levering ook in de Benelux reeds mogelijk is via de internationale website Rakuten.com. Om de verkoop via die bestaande sites op te drijven, werkt Rakuten onder meer met puntenprogramma’s, die hun succes hebben bewezen in Japan.

 

Internethandel is één van de divisies van de groep Rakuten. De andere divisies leggen zich onder meer toe op online bankieren, op internettelefonie en zelfs op het beheer van een baseballteam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top