Earnieland.be lanceert "digitale klantenkaart voor e-commerce"

Earnieland.be lanceert "digitale klantenkaart voor e-commerce"

Earnieland.be, een soort digitale klantenkaart over de sitegrenzen heen, stort consumenten de helft van zijn commissie terug. Geen wonder dat de site al een deal heeft met ruim 300 webshops, die lonken naar het enorme potentieel aan nieuwe klanten.

Opgericht 'vanuit pure frustratie'

Earnieland.be is het nieuwste geesteskind van Steven Spillebeen, bekend als 'Spillie' uit de eerste editie van Big Brother. De West-Vlaming startte de site vanuit 'pure frustratie', zegt hij in Het Nieuwsblad. "Mijn portefeuille zit vol klantenkaarten en ik moet nog eens tientallen wachtwoorden onthouden voor de webwinkels waar ik spullen koop en getrouwheidspunten spaar. Maar ik ben niet geïnteresseerd in punten voor een zoveelste set handdoelen of nóg een broodrooster. Wat ik wil, is cash."

 

Dus stort Earnieland de helft van de commissie die het ontvangt van de geaffilieerde webshops op de bankrekening van de consument: "In plaats van meteen naar de webshop te surfen, log je eerst in bij ons. Daar klik je op het logo van de webshop van je keuze. Je ziet meteen hoe veel extra korting je krijgt. Eens per maand storten wij de totale korting die je hebt verdiend, op je bankrekening." Intussen zouden al een kleine duizend consumenten een eerste bedrag hebben ontvangen.

 

Al is die 'cash back' niet het enige voordeel waarmee Earnieland.be consumenten hoopt te verleiden. "Hoe vaker je inlogt en hoe meer vrienden je aanbrengt (via Facebook, Twitter of Pinterest bijvoorbeeld), hoe meer Earnie-punten je verdient. Ook die leveren cash op." En bovendien is er ook nog een Foursquare-spelelement, dat consumenten moet aanzetten om vaak terug te keren naar de site.

 

Bol.com, Zalando en Media Markt

Het initiatief wist al 300 grote nationale én internationale e-tailers te verleiden. "In het wereldje van de affiliate partners is deze aanpak inderdaad vrij uniek", zegt Philippe Depautex, e-commercemanager van Media Markt. "In Nederland en Duitsland bestaat er al iets soortgelijks, maar voor België is dit bij mijn weten de eerste die het op zo'n manier aanpakt", bevestigt ook Jan Huysmans, manager België voor Bol.com.

 

"Van de tien klanten die Earnieland aanbrengt bij zijn partner-webshops, zijn er drie bestaande klanten. Op die drie maakt de partner minder winst omdat hij een commissie betaalt aan Earnieland, maar tegelijk wint het bedrijf er wel zeven nieuwe klanten bij", verklaart Steven Spillebeen die interesse van webwinkels.

 

In de loop van volgende maand gaat de Engelse versie van de site live, en vanaf dan hoopt Spillebeen Earnieland om de drie maand te lanceren in een ander land. "Want e-commerce is per definitie internationaal!", steekt hij zijn ambities niet weg.

Tags: