Ecommerce Europe lanceert internationaal keurmerk

Ecommerce Europe lanceert internationaal keurmerk

Ten laatste op 1 januari 2015 moet er een internationaal keurmerk komen voor webwinkeliers in Europa. Dat heeft de bestuurder van Ecommerce Europe bekendgemaakt op de Global E-commerce Summit in Barcelona.

Internationale waarborg

Het was Wijnand Jongen die het nieuws bekendmaakte. Hij is directeur van de Nederlandse vakorganisatie Thuiswinkel.org, maar tevens bestuurder van Ecommerce Europe, de overkoepelende belangenvereniging van webwinkeliers in Europa.

 

Het keurmerk moet er volgens Jongen komen "voor alle bedrijven, tegen lage kosten en op basis van non-profit en zelfregulatie", zo schrijft Twinkle. Jongen sprak bij de oprichting van Ecommerce Europe in 2012 al de wens uit voor een internationale waarborg bij webwinkels, maar zei toen dat het niet voor de nabije toekomst was. "Een waarborg, met geschillenbeslechting et cetera, is iets voor de langere termijn. Dat is niet zomaar binnen een jaar geregeld. Je moet dan goedkeuring hebben van de Europese Commissie en haar Digitale Agenda, van de lidstaten en van consumentenverenigingen", zei Jongen toen aan Twinkle.

 

Voor iedereen

Het keurmerk zal niet enkel dienen voor grote bedrijven, maar moet ook beschikbaar zijn voor kleine en middelgrote bedrijven. Daarom moeten de kosten die er aan verbonden zijn laag gehouden worden. De online winkels zullen bij de toekenning van het keurmerk zelfregulerend te werk gaan. De details rond het systeem zullen later nog bekend gemaakt worden.

 

Emota, de European Multi-channel and Online Trade Association, lanceerde enkele maanden geleden ook al een Europees keurmerk. Thuiswinkel.org behoorde tot enkele jaren geleden ook tot die organisatie, maar verliet de organisatie om mee te werken aan Ecommerce Europe. Het Belgische SafeShops is wel aangesloten bij Emota.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top