Ecommerce Europe lanceert internationaal keurmerk | RetailDetail

Ecommerce Europe lanceert internationaal keurmerk

Ecommerce Europe lanceert internationaal keurmerk

Ten laatste op 1 januari 2015 moet er een internationaal keurmerk komen voor webwinkeliers in Europa. Dat heeft de bestuurder van Ecommerce Europe bekendgemaakt op de Global E-commerce Summit in Barcelona.

Internationale waarborg

Het was Wijnand Jongen die het nieuws bekendmaakte. Hij is directeur van de Nederlandse vakorganisatie Thuiswinkel.org, maar tevens bestuurder van Ecommerce Europe, de overkoepelende belangenvereniging van webwinkeliers in Europa.

 

Het keurmerk moet er volgens Jongen komen "voor alle bedrijven, tegen lage kosten en op basis van non-profit en zelfregulatie", zo schrijft Twinkle. Jongen sprak bij de oprichting van Ecommerce Europe in 2012 al de wens uit voor een internationale waarborg bij webwinkels, maar zei toen dat het niet voor de nabije toekomst was. "Een waarborg, met geschillenbeslechting et cetera, is iets voor de langere termijn. Dat is niet zomaar binnen een jaar geregeld. Je moet dan goedkeuring hebben van de Europese Commissie en haar Digitale Agenda, van de lidstaten en van consumentenverenigingen", zei Jongen toen aan Twinkle.

 

Voor iedereen

Het keurmerk zal niet enkel dienen voor grote bedrijven, maar moet ook beschikbaar zijn voor kleine en middelgrote bedrijven. Daarom moeten de kosten die er aan verbonden zijn laag gehouden worden. De online winkels zullen bij de toekenning van het keurmerk zelfregulerend te werk gaan. De details rond het systeem zullen later nog bekend gemaakt worden.

 

Emota, de European Multi-channel and Online Trade Association, lanceerde enkele maanden geleden ook al een Europees keurmerk. Thuiswinkel.org behoorde tot enkele jaren geleden ook tot die organisatie, maar verliet de organisatie om mee te werken aan Ecommerce Europe. Het Belgische SafeShops is wel aangesloten bij Emota.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.