Ecommerce Europe lanceert internationaal keurmerk

Ecommerce Europe lanceert internationaal keurmerk

Ten laatste op 1 januari 2015 moet er een internationaal keurmerk komen voor webwinkeliers in Europa. Dat heeft de bestuurder van Ecommerce Europe bekendgemaakt op de Global E-commerce Summit in Barcelona.

Internationale waarborg

Het was Wijnand Jongen die het nieuws bekendmaakte. Hij is directeur van de Nederlandse vakorganisatie Thuiswinkel.org, maar tevens bestuurder van Ecommerce Europe, de overkoepelende belangenvereniging van webwinkeliers in Europa.

 

Het keurmerk moet er volgens Jongen komen "voor alle bedrijven, tegen lage kosten en op basis van non-profit en zelfregulatie", zo schrijft Twinkle. Jongen sprak bij de oprichting van Ecommerce Europe in 2012 al de wens uit voor een internationale waarborg bij webwinkels, maar zei toen dat het niet voor de nabije toekomst was. "Een waarborg, met geschillenbeslechting et cetera, is iets voor de langere termijn. Dat is niet zomaar binnen een jaar geregeld. Je moet dan goedkeuring hebben van de Europese Commissie en haar Digitale Agenda, van de lidstaten en van consumentenverenigingen", zei Jongen toen aan Twinkle.

 

Voor iedereen

Het keurmerk zal niet enkel dienen voor grote bedrijven, maar moet ook beschikbaar zijn voor kleine en middelgrote bedrijven. Daarom moeten de kosten die er aan verbonden zijn laag gehouden worden. De online winkels zullen bij de toekenning van het keurmerk zelfregulerend te werk gaan. De details rond het systeem zullen later nog bekend gemaakt worden.

 

Emota, de European Multi-channel and Online Trade Association, lanceerde enkele maanden geleden ook al een Europees keurmerk. Thuiswinkel.org behoorde tot enkele jaren geleden ook tot die organisatie, maar verliet de organisatie om mee te werken aan Ecommerce Europe. Het Belgische SafeShops is wel aangesloten bij Emota.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Back to top