Ecommerce Europe lanceert internationaal keurmerk

Ecommerce Europe lanceert internationaal keurmerk

Ten laatste op 1 januari 2015 moet er een internationaal keurmerk komen voor webwinkeliers in Europa. Dat heeft de bestuurder van Ecommerce Europe bekendgemaakt op de Global E-commerce Summit in Barcelona.

Internationale waarborg

Het was Wijnand Jongen die het nieuws bekendmaakte. Hij is directeur van de Nederlandse vakorganisatie Thuiswinkel.org, maar tevens bestuurder van Ecommerce Europe, de overkoepelende belangenvereniging van webwinkeliers in Europa.

 

Het keurmerk moet er volgens Jongen komen "voor alle bedrijven, tegen lage kosten en op basis van non-profit en zelfregulatie", zo schrijft Twinkle. Jongen sprak bij de oprichting van Ecommerce Europe in 2012 al de wens uit voor een internationale waarborg bij webwinkels, maar zei toen dat het niet voor de nabije toekomst was. "Een waarborg, met geschillenbeslechting et cetera, is iets voor de langere termijn. Dat is niet zomaar binnen een jaar geregeld. Je moet dan goedkeuring hebben van de Europese Commissie en haar Digitale Agenda, van de lidstaten en van consumentenverenigingen", zei Jongen toen aan Twinkle.

 

Voor iedereen

Het keurmerk zal niet enkel dienen voor grote bedrijven, maar moet ook beschikbaar zijn voor kleine en middelgrote bedrijven. Daarom moeten de kosten die er aan verbonden zijn laag gehouden worden. De online winkels zullen bij de toekenning van het keurmerk zelfregulerend te werk gaan. De details rond het systeem zullen later nog bekend gemaakt worden.

 

Emota, de European Multi-channel and Online Trade Association, lanceerde enkele maanden geleden ook al een Europees keurmerk. Thuiswinkel.org behoorde tot enkele jaren geleden ook tot die organisatie, maar verliet de organisatie om mee te werken aan Ecommerce Europe. Het Belgische SafeShops is wel aangesloten bij Emota.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top