Ecommerce Europe werkt position paper over sector uit | RetailDetail

Ecommerce Europe werkt position paper over sector uit

Ecommerce Europe werkt position paper over sector uit

Ecommerce Europe vraagt de Europese beleidsmakers om het belang van e-commerceplatformen te onderkennen. Om hen daarbij te helpen, werkte de Europese brancheorganisatie voor de online handel een zogenaamde position paper uit.

Heel diverse vormen

E-commerceplatformen kunnen heel diverse vormen aannemen, zoals online marktplaatsen waar diverse bedrijven hun goederen en diensten voorstellen aan andere bedrijven en consumenten, online warenhuizen, zoekmachines of platformen die toelaten producten en prijzen te vergelijken. Globaal genomen zijn het initiatieven die ervoor zorgen dat er elektronisch kan worden gehandeld of die handel makkelijker maken en bevorderen, aldus Ecommerce Europe.

 

De organisatie van de elektronische handel dringt er bij de Europese beleidsmakers op aan om dergelijke platformen voortaan te omarmen als motoren voor socio-economische ontwikkeling en niet als een bedreiging. Een nieuwe wetgeving is dan ook niet nodig, tenzij bestaande handelswetgeving en zelfregulering in de sector niet zouden volstaan. En mocht er toch nieuwe regelgeving nodig zijn, dan dient die rekening te houden met de diverse verschijningsvormen van de online platformen, aldus de organisatie.

 

Om de werking van deze platformen beter te begrijpen, werkte Ecommerce Europe een zogenaamde position paper uit, waarin ze onder meer ingaat op de relaties tussen de diverse deelnemers aan de platformen. De organisatie noemt verder het initiatief van de Europese Commissie om vorig jaar een publieke consultatie over de online platformen te houden alvast een goede start.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Back to top