Ecommerce Europe wil Europees loket e-commerce

Ecommerce Europe wil Europees loket e-commerce

Brancheorganisatie Ecommerce Europe wil dat er één loket komt in Europa voor e-commerce. Volgens hen is dat nodig om een meer gecoördineerd beleid te voeren rond e-commerce in Europa.

Vijf beleidsprioriteiten

Ecommerce Europe doet die oproep in de aanloop naar de Europese verkiezingen later deze maand. De brancheorganisatie wil dat er meer aandacht besteed wordt aan e-commerce in Europa, omdat die sector met zijn sterke groei bijdraagt aan de economische groei en de werkgelegenheid binnen de Unie.

 

Het lanceerde daarom ook al een speciale website, waar het zijn beleidsprioriteiten uit de doeken doet. Ecommerce Europe vraagt op vijf punten extra aandacht: internetbeveiliging en gegevensbescherming, de rechten van de consument, betalingsverkeer, belastingen en logistiek.

 

Zo vraagt het om een Europees e-identificatiesysteem, dat moet zorgen voor meer handel over de grenzen heen. Ook wil het dat er een Europees keurmerk komt voor webwinkels, maar wil het wel dat dit ontwikkeld wordt door de industrie en niet door de Europese wetgevers. Ook moeten online betalingen eenvoudiger worden en moeten de kosten op dat vlak lager komen te liggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top