Economische inspectie houdt Groupon in de gaten

Economische inspectie houdt Groupon in de gaten

GrouponDit jaar ontving de Economische Inspectie al tachtig klachten tegen de populaire kortingbonnensite Groupon, terwijl dat er in heel 2010 amper vijf waren. Ook consumentenorganisatie Test-Aankoop ontving al een soortgelijk aantal klachten. Met het groeiende aantal leden - Groupon zou in ons land de kaap van het miljoen leden hebben gerond - neemt blijkbaar ook het aantal ontevredenen toe.

 


Oneerlijke praktijken

Flink wat van die klachten gaan over klanten die reeds betaalde aankoopbonnen niet ontvangen hebben. Ook de klantendienst van Groupon moet het bij de klagers vaak ontgelden wegens te lange wachttijden aan de telefoon en geen antwoord op herhaalde e-mails. Als resultaat is de Economische Inspectie een dossier aan het voorbereiden tegen Groupon wegens "oneerlijke praktijken jegens de consument", dat wellicht aan het Parket zal worden overgemaakt.

 

In een reactie aan de krant ontkent topman Pieter-Jan Van De Pitte van Groupon Benelux de cijfers niet, maar hij relativeert ze wel: "We sluiten dagelijks duizenden verkoopdeals. Wat zijn dan een tachtigtal klachten? Onze bedrijfspolitiek is duidelijk: als een verkoopdeal niet kan doorgaan, krijgt de klant zijn geld terug." Volgens de Economische Inspectie is dat echter lang niet altijd het geval en ook Test-Aankoop vindt dat de website zijn handen te vaak in onschuld wast als er iets fout loopt.

Ook officiële klacht van reisbureaus

Nauwelijks een maand geleden werd Groupon ook al aangeklaagd door de VVR, de Vlaamse Vereniging van Reisbureaus. Die diende toen een klacht in bij de Economische Inspectie tegen een actie waarbij Groupon reisvouchers aanbod tegen een prijs exclusief luchthaventaksen, brandstoftoelagen en andere extra's. Volgens de reisbureaus een "flagrante overtreding van de wet op de marktpraktijken".

 

De reisbureaus hebben het al langer gemunt op Groupon. Nog half juli jongstleden heeft de VVR een proces in eerste aanleg gewonnen tegen Groupon, toen omdat de website reizen aanbood zonder over de vereiste licentie te beschikken.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top