Economische inspectie houdt Groupon in de gaten | RetailDetail

Economische inspectie houdt Groupon in de gaten

Economische inspectie houdt Groupon in de gaten

GrouponDit jaar ontving de Economische Inspectie al tachtig klachten tegen de populaire kortingbonnensite Groupon, terwijl dat er in heel 2010 amper vijf waren. Ook consumentenorganisatie Test-Aankoop ontving al een soortgelijk aantal klachten. Met het groeiende aantal leden - Groupon zou in ons land de kaap van het miljoen leden hebben gerond - neemt blijkbaar ook het aantal ontevredenen toe.

 


Oneerlijke praktijken

Flink wat van die klachten gaan over klanten die reeds betaalde aankoopbonnen niet ontvangen hebben. Ook de klantendienst van Groupon moet het bij de klagers vaak ontgelden wegens te lange wachttijden aan de telefoon en geen antwoord op herhaalde e-mails. Als resultaat is de Economische Inspectie een dossier aan het voorbereiden tegen Groupon wegens "oneerlijke praktijken jegens de consument", dat wellicht aan het Parket zal worden overgemaakt.

 

In een reactie aan de krant ontkent topman Pieter-Jan Van De Pitte van Groupon Benelux de cijfers niet, maar hij relativeert ze wel: "We sluiten dagelijks duizenden verkoopdeals. Wat zijn dan een tachtigtal klachten? Onze bedrijfspolitiek is duidelijk: als een verkoopdeal niet kan doorgaan, krijgt de klant zijn geld terug." Volgens de Economische Inspectie is dat echter lang niet altijd het geval en ook Test-Aankoop vindt dat de website zijn handen te vaak in onschuld wast als er iets fout loopt.

Ook officiële klacht van reisbureaus

Nauwelijks een maand geleden werd Groupon ook al aangeklaagd door de VVR, de Vlaamse Vereniging van Reisbureaus. Die diende toen een klacht in bij de Economische Inspectie tegen een actie waarbij Groupon reisvouchers aanbod tegen een prijs exclusief luchthaventaksen, brandstoftoelagen en andere extra's. Volgens de reisbureaus een "flagrante overtreding van de wet op de marktpraktijken".

 

De reisbureaus hebben het al langer gemunt op Groupon. Nog half juli jongstleden heeft de VVR een proces in eerste aanleg gewonnen tegen Groupon, toen omdat de website reizen aanbood zonder over de vereiste licentie te beschikken.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.