Economische inspectie houdt Groupon in de gaten

Economische inspectie houdt Groupon in de gaten

GrouponDit jaar ontving de Economische Inspectie al tachtig klachten tegen de populaire kortingbonnensite Groupon, terwijl dat er in heel 2010 amper vijf waren. Ook consumentenorganisatie Test-Aankoop ontving al een soortgelijk aantal klachten. Met het groeiende aantal leden - Groupon zou in ons land de kaap van het miljoen leden hebben gerond - neemt blijkbaar ook het aantal ontevredenen toe.

 


Oneerlijke praktijken

Flink wat van die klachten gaan over klanten die reeds betaalde aankoopbonnen niet ontvangen hebben. Ook de klantendienst van Groupon moet het bij de klagers vaak ontgelden wegens te lange wachttijden aan de telefoon en geen antwoord op herhaalde e-mails. Als resultaat is de Economische Inspectie een dossier aan het voorbereiden tegen Groupon wegens "oneerlijke praktijken jegens de consument", dat wellicht aan het Parket zal worden overgemaakt.

 

In een reactie aan de krant ontkent topman Pieter-Jan Van De Pitte van Groupon Benelux de cijfers niet, maar hij relativeert ze wel: "We sluiten dagelijks duizenden verkoopdeals. Wat zijn dan een tachtigtal klachten? Onze bedrijfspolitiek is duidelijk: als een verkoopdeal niet kan doorgaan, krijgt de klant zijn geld terug." Volgens de Economische Inspectie is dat echter lang niet altijd het geval en ook Test-Aankoop vindt dat de website zijn handen te vaak in onschuld wast als er iets fout loopt.

Ook officiële klacht van reisbureaus

Nauwelijks een maand geleden werd Groupon ook al aangeklaagd door de VVR, de Vlaamse Vereniging van Reisbureaus. Die diende toen een klacht in bij de Economische Inspectie tegen een actie waarbij Groupon reisvouchers aanbod tegen een prijs exclusief luchthaventaksen, brandstoftoelagen en andere extra's. Volgens de reisbureaus een "flagrante overtreding van de wet op de marktpraktijken".

 

De reisbureaus hebben het al langer gemunt op Groupon. Nog half juli jongstleden heeft de VVR een proces in eerste aanleg gewonnen tegen Groupon, toen omdat de website reizen aanbood zonder over de vereiste licentie te beschikken.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top