Eneco maakt van klanten verkopers dankzij eerste 'sociale winkel' | RetailDetail

Eneco maakt van klanten verkopers dankzij eerste 'sociale winkel'

Eneco maakt van klanten verkopers dankzij eerste 'sociale winkel'

Energiegroep Eneco heeft naar eigen zeggen de eerste 'social shop' in België geopend. Het gaat om een online platform waarbij klanten zelf voortverkoper worden voor de energiecontracten van het concern. Voor elke nieuwe overeenkomst geeft het bedrijf veertig euro. Dat bedrag moet wel worden gedeeld door de aanbrenger, zijn of haar vriend en het WWF.

Voorlopig enkel Nederlands

"Dankzij de social shop kan de klant een actieve rol opnemen in de transitie naar 100% duurzame, hernieuwbare en lokale energie voor iedereen. Hij wordt immers zelf ambassadeur en verkoper", zegt marketingmanager Vincent De Dobbeleer.

 

Wie wil meewerken, kan zich via Facebook of Twitter inschrijven op het platform van de social shop. Ze openen zo hun online winkel, waar ze slogans en visueel materiaal kunnen plaatsen. Voorlopig kan dat wel enkel voor Nederlandstalige klanten, binnenkort wordt het platform ook in het Frans actief.

 

Eneco heeft in België naast 4000 bedrijfsklanten ook 275.000 particuliere afnemers. Het bedrijf levert hen energie uit duurzame bronnen zoals zon, wind en biomassa. In 2012 was dat goed voor een omzet van 800 miljoen euro. De totale omzet van de Eneco-groep kwam uit op 5,3 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.