Europa start formeel onderzoek naar e-boekcontracten Amazon | RetailDetail

Europa start formeel onderzoek naar e-boekcontracten Amazon

Europa start formeel onderzoek naar e-boekcontracten Amazon

De Europese Commissie heeft een formeel onderzoek geopend naar de Amerikaanse webwinkel Amazon. Die zou zijn machtspositie misbruiken bij de verkoop van elektronische boeken.

Concurrentie fnuikende clausules

De Europese Commissie start een officieel onderzoek naar de contracten die internetgigant Amazon met uitgevers van e-books heeft gesloten. Daarin staan clausules die de uitgevers verplichten Amazon te informeren over de voorwaarden die concurrenten van Amazon bedingen bij de desbetreffende uitgever. Op die manier zou Amazon zich altijd van de best mogelijke voorwaarden verzekeren.

 

"Amazon is een succesvol bedrijf dat de consument een uitgebreide service biedt, ook op het gebied van e-boeken. Ons onderzoek stelt dat niet in vraag. Maar het is mijn plicht om te verzekeren dat de afspraken die Amazon maakt met uitgevers niet nadelig zijn voor consumenten doordat ze voorkomen dat andere e-boekdistributeurs efficiënt kunnen innoveren en concurreren met Amazon", zegt Margrethe Vestager, Europees Commissaris bevoegd voor de mededinging. "Ons onderzoek zal aantonen of die bekommernissen gerechtvaardigd zijn."

 

Het onderzoek doet meteen terugdenken aan de maandenlange ruzie tussen Amazon en Uitgeverij Hachette over de prijs van elektronische boeken, waarbij Hachette toen uiteindelijk het pleit won.

 

Amazon is trouwens niet de enige Amerikaanse grootheid die in het vizier is gekomen van de Europese mededingingsautoriteiten: twee maanden geleden werd Google op de korrel genomen wegens machtsmisbruik met zijn zoekmachine. En dan is er nog het onderzoek naar belastingdeals, waarin naast Amazon ook Apple en Starbucks genoemd worden. Al lijkt, alvast op fiscaal vlak, Amazon zijn lesje geleerd te hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top