Europees R&D-centrum voor Rakuten

Europees R&D-centrum voor Rakuten

De Japanse e-commercereus Rakuten gaat een R&D-centrum openen in Parijs om er middelen ontwikkelen die de internethandel eenvoudiger moeten maken, maar is vooral een krachtig signaal dat Rakuten sterker wil inzetten op de Europese markt.

Signaal voor verdere expansie

Het Rakuten Institute of Technology, zoals de R&D-afdeling van Rakuten door het leven gaat, richt zich vooral opde ontwikkeling van het handelsplatform. Dat platform moet webwinkeliers helpen om veilig handel te voeren via het internet, zowel nationaal als internationaal.

 

Het nieuwe centrum zal in Parijs komen en zal twintig werknemers in dienst hebben. Rakuten heeft momenteel ook al een R&D-centrum in New York en eentje in Japan. Dat laatste is het grootste met ongeveer veertig werknemers.

 

Het team in Frankrijk zal zich gaan bezighouden met fraudedetectie, beeldverwerking, 'user interfaces' en de transitie van online naar offline, zo schrijft Rakuten in een persbericht. Belangrijker is echter het signaal dat de opening van het centrum uitgeeft, meer bepaald dat Rakuten nog meer wil gaan investeren in - en expanderen op - de Europese markt.

 

Het e-commerceplatform van Rakuten is het grootste in Japan en ook één van de grootste wereldwijd op het gebied van omzet: in 2012 had het bedrijf een omzet van ongeveer 3,38 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top