Europees R&D-centrum voor Rakuten

Europees R&D-centrum voor Rakuten

De Japanse e-commercereus Rakuten gaat een R&D-centrum openen in Parijs om er middelen ontwikkelen die de internethandel eenvoudiger moeten maken, maar is vooral een krachtig signaal dat Rakuten sterker wil inzetten op de Europese markt.

Signaal voor verdere expansie

Het Rakuten Institute of Technology, zoals de R&D-afdeling van Rakuten door het leven gaat, richt zich vooral opde ontwikkeling van het handelsplatform. Dat platform moet webwinkeliers helpen om veilig handel te voeren via het internet, zowel nationaal als internationaal.

 

Het nieuwe centrum zal in Parijs komen en zal twintig werknemers in dienst hebben. Rakuten heeft momenteel ook al een R&D-centrum in New York en eentje in Japan. Dat laatste is het grootste met ongeveer veertig werknemers.

 

Het team in Frankrijk zal zich gaan bezighouden met fraudedetectie, beeldverwerking, 'user interfaces' en de transitie van online naar offline, zo schrijft Rakuten in een persbericht. Belangrijker is echter het signaal dat de opening van het centrum uitgeeft, meer bepaald dat Rakuten nog meer wil gaan investeren in - en expanderen op - de Europese markt.

 

Het e-commerceplatform van Rakuten is het grootste in Japan en ook één van de grootste wereldwijd op het gebied van omzet: in 2012 had het bedrijf een omzet van ongeveer 3,38 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35 procent van de consumenten doet aan zogeheten ‘conversational commerce’: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top