Europese Commissie wil online shoppen goedkoper maken | RetailDetail

Europese Commissie wil online shoppen goedkoper maken

Europese Commissie wil online shoppen goedkoper maken

De Europese Commissie wil online winkelen in de toekomst goedkoper maken. Het wijst daarbij vooral op de bezorgkosten, die tussen de lidstaten nogal verschillend kunnen zijn en bij klanten voor frustraties zorgen.

Grote prijsverschillen

Een pakketje van 2 kilo verzenden in België, Nederland en Spanje kost de consument tussen 6,50 en 8,50 euro. Moet dat pakketje echter de landsgrenzen over, dan stijgen de kosten al snel. Dan variëren de prijzen van 13 tot maar liefst 33 euro.


Volgens de Europese Commissie zijn die prijsverschillen niet te verklaren door transportkosten of loonverschillen, maar zijn ze het gevolg van te weinig concurrentie, net als te weinig toezicht en openheid.


De Commissie wil daarom begin volgend jaar met voorstellen komen die de openheid moeten vergroten en die het toezicht op de pakketbezorgers moet verbeteren. Voorlopig zullen er geen prijsmaatregelen komen. Gezonde concurrentie op de Europese online markt zou de consument op jaarbasis tot 11 miljard euro kunnen besparen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top