Europese Commissie wil online shoppen goedkoper maken | RetailDetail

Europese Commissie wil online shoppen goedkoper maken

Europese Commissie wil online shoppen goedkoper maken

De Europese Commissie wil online winkelen in de toekomst goedkoper maken. Het wijst daarbij vooral op de bezorgkosten, die tussen de lidstaten nogal verschillend kunnen zijn en bij klanten voor frustraties zorgen.

Grote prijsverschillen

Een pakketje van 2 kilo verzenden in België, Nederland en Spanje kost de consument tussen 6,50 en 8,50 euro. Moet dat pakketje echter de landsgrenzen over, dan stijgen de kosten al snel. Dan variëren de prijzen van 13 tot maar liefst 33 euro.


Volgens de Europese Commissie zijn die prijsverschillen niet te verklaren door transportkosten of loonverschillen, maar zijn ze het gevolg van te weinig concurrentie, net als te weinig toezicht en openheid.


De Commissie wil daarom begin volgend jaar met voorstellen komen die de openheid moeten vergroten en die het toezicht op de pakketbezorgers moet verbeteren. Voorlopig zullen er geen prijsmaatregelen komen. Gezonde concurrentie op de Europese online markt zou de consument op jaarbasis tot 11 miljard euro kunnen besparen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.