Europese Commissie wil online shoppen goedkoper maken

Europese Commissie wil online shoppen goedkoper maken

De Europese Commissie wil online winkelen in de toekomst goedkoper maken. Het wijst daarbij vooral op de bezorgkosten, die tussen de lidstaten nogal verschillend kunnen zijn en bij klanten voor frustraties zorgen.

Grote prijsverschillen

Een pakketje van 2 kilo verzenden in België, Nederland en Spanje kost de consument tussen 6,50 en 8,50 euro. Moet dat pakketje echter de landsgrenzen over, dan stijgen de kosten al snel. Dan variëren de prijzen van 13 tot maar liefst 33 euro.


Volgens de Europese Commissie zijn die prijsverschillen niet te verklaren door transportkosten of loonverschillen, maar zijn ze het gevolg van te weinig concurrentie, net als te weinig toezicht en openheid.


De Commissie wil daarom begin volgend jaar met voorstellen komen die de openheid moeten vergroten en die het toezicht op de pakketbezorgers moet verbeteren. Voorlopig zullen er geen prijsmaatregelen komen. Gezonde concurrentie op de Europese online markt zou de consument op jaarbasis tot 11 miljard euro kunnen besparen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top