Europese e-commerce groeide vorig jaar alweer met 20%

Europese e-commerce groeide vorig jaar alweer met 20%

In 2012 groeide de Europese interneteconomie met nog maar eens bijna twintig procent, blijkt uit een rapport van Ecommerce Europe. De op twee na grootste markt van Europa, Frankrijk, maakte intussen al cijfers voor de eerste drie maanden van 2013 bekend: een mooie stijging met 14%.

Kaap van 300 miljard in zicht

Volgens het rapport haalde de e-commercesector in de Europese Unie + Kroatië (dat vanaf juli het 28e Unie-lid wordt) een omzet van liefst 277 miljard euro: het ligt dus in de lijn van de verwachtingen dat nog dit jaar de kaap van de 300 miljard wordt overschreden. Opvallend is wel dat de drie grootste markten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, samen goed zijn voor liefst 69% van de Europese e-commerceomzet.

 

Het rapport maakt naast de omzetstijging van 19% wel gewag van een ongeveer even grote stijging van het aantal webshops (tot zo'n 550.000 eind 2012): dat zou betekenen dat de gemiddelde omzet van Europese webshops dus opmerkelijk genoeg omzeggens geen stijging vertoont.

 

Intussen zou online al goed zijn voor 3,5 procent van de totale Europese economie, al zou dat cijfer tegen 2020 al rond 10% moeten uitkomen. Vooral de mobiele revolutie moet daarbij helpen: m-tail is in Europa goed voor 5% van de totale e-commerceomzet, maar in trekkers als het Verenigd Koninkrijk is dat al 12% – en groeit dat aandeel nog steeds aan.

 

Veel groeimarge buiten EU en in Zuid-Europa

In het stukje Europa buiten de EU (voornamelijk Rusland, Turkije en Noorwegen) scheert e-commerce echter nog geen hoge toppen: voor die enorme markt komt de online omzet er nog amper boven de dertig miljard euro uit.

 

Wel situeren de grootste groeimarkten zich in dit stuk buiten de Europese unie, met op kop Turkije (+75% in 2012) en Oekraïne (+40%). Bij de grote groeiers was er overigens slechts één land uit West- en Centraal-Europa: Hongarije (+35%). Ook voor de volgende jaren zouden deze landen, maar ook Zuid-Europese staten als Spanje en Griekenland, ondanks de crisis een zeer forse e-commercegroei moeten kennen.

 

Vooral van Turkije wordt veel verwacht: ondanks de alweer enorme omzetgroei is e-commerce er nog steeds maar goed voor een viertal procent van de totale economie. Nochtans kan het land excellente cijfers voorleggen op het vlak van online aanwezigheid (bij de fanatiekste internetgebruikers van Europa) en kredietkaartpenetratie (ver boven het Europese gemiddelde), en analisten verwachten dan ook dat beide statistieken elkaar zeer binnenkort gaan vinden in een nog veel verdere enorme e-commerceboom.

 

Frankrijk zet 2013 goed in

Inmiddels zijn de eerste cijfers voor 2013 ook al bekendgemaakt: de Franse vakorganisatie Fevad zag de omzet van de online economie in de Zeshoek met 14% stijgen in de periode januari-maart. Dat dankte de sector vooral aan 19.000 nieuwe webshops, een groeiend aantal e-shoppende senioren (+27%) en een grotere frequentie in online aankopen (van 1,6 naar 1,8 per maand).

 

Wel maakt de Fevad zich zorgen over het almaar dalende gemiddelde bedrag van een online aankoop: dat zakte vorig trimester nog maar eens 4% tot 85 euro, het laagste cijfer ooit - een paar jaar geleden was dat nog bijna honderd euro.

 

Een mogelijke verklaring is echter wel dat e-commerce steeds meer een deel van het dagelijkse leven wordt, waardoor consumenten zich simpelweg vaker ook kleinere producten online gaan aanschaffen – en niet meer enkel grote elektronica of reizen. De Fevad wijst er dan ook op dat ondanks de daling de gemiddelde e-shopper een recordbedrag van 467 euro online uitgaf, vorig jaar was dat nog 427 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top