Europese e-commerce groeide vorig jaar met ruim 14%

Europese e-commerce groeide vorig jaar met ruim 14%

Ondanks een lichte vertraging is de Europese e-commerce in 2014 nog altijd met twee cijfers gegroeid. De totale omzet klokte af op 423,8 miljard euro (+14,3%), waarvan 368,7 miljard euro binnen de 28 EU-landen werd gegenereerd.

Op één na grootste wereldwijd

"Wereldwijd staat de Europese e-commerce nu op een tweede plaats, na Asia-Pacific, dat hoofdzakelijk wordt voortgestuwd door de turbogroei van de Chinese e-commerce", zegt Wijnand Jongen, voorzitter van Ecommerce Europe, de koepel van de Europese internethandelaars. "Volgens onze prognoses zal de Europese B2C e-commerce in 2015 met 12,5% groeien tot 477 miljard euro. Daarmee zal Europa zijn voorsprong op Noord-Amerika vergroten."

 

Die sterke groei van e-commerce in Europa staat in schril contrast met de algehele groeicijfers van de Europese economie: zo steeg het bruto binnenlands product het voorbije jaar maar met 1,6% (en binnen de EU was dat zelfs maar 1,4%). Daarmee wordt e-commerce in de totale economie van Europa almaar belangrijker: van 1,27% in 2009 naar 2,45% in 2014. Tegen 2020 zou dat cijfer zelfs naar om en bij de 6% moeten stijgen.

 

Britten blijven grootste online kopers

Het Verenigd Koninkrijk behield ook in 2014 zijn toppositie, met een groei van 14,7% tot 127,1 miljard euro, en vergroot zelfs zijn voorsprong op de nummers twee en drie, Duitsland (+12,3% tot 71,2 miljard euro) en Frankrijk (+11.2% tot 56,8 miljard). Ter vergelijking: in Nederland was de e-commerce vorig jaar goed voor 14 miljard euro, België klokte af op 4,4 miljard euro.

 

Regionaal gezien is West-Europa de belangrijkste regio voor e-commerce (zie grafiek): het is met 208,1 miljard euro intussen al bijna goed voor de helft van de totale internetomzet in heel Europa. Centraal-Europa (met Duitsland) staat op twee met 106,5 miljard euro, goed voor bijna een kwart van het marktaandeel. Centraal- en Oost-Europa zijn wel de sterkste groeiers, met Rusland als trekker: dat land zette vorig jaar een groei neer van 25,4% tot 18,8 miljard euro en is daarmee al de vierde e-commercemacht van Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top