Europese e-commerce groeide vorig jaar met ruim 14%

Europese e-commerce groeide vorig jaar met ruim 14%

Ondanks een lichte vertraging is de Europese e-commerce in 2014 nog altijd met twee cijfers gegroeid. De totale omzet klokte af op 423,8 miljard euro (+14,3%), waarvan 368,7 miljard euro binnen de 28 EU-landen werd gegenereerd.

Op één na grootste wereldwijd

"Wereldwijd staat de Europese e-commerce nu op een tweede plaats, na Asia-Pacific, dat hoofdzakelijk wordt voortgestuwd door de turbogroei van de Chinese e-commerce", zegt Wijnand Jongen, voorzitter van Ecommerce Europe, de koepel van de Europese internethandelaars. "Volgens onze prognoses zal de Europese B2C e-commerce in 2015 met 12,5% groeien tot 477 miljard euro. Daarmee zal Europa zijn voorsprong op Noord-Amerika vergroten."

 

Die sterke groei van e-commerce in Europa staat in schril contrast met de algehele groeicijfers van de Europese economie: zo steeg het bruto binnenlands product het voorbije jaar maar met 1,6% (en binnen de EU was dat zelfs maar 1,4%). Daarmee wordt e-commerce in de totale economie van Europa almaar belangrijker: van 1,27% in 2009 naar 2,45% in 2014. Tegen 2020 zou dat cijfer zelfs naar om en bij de 6% moeten stijgen.

 

Britten blijven grootste online kopers

Het Verenigd Koninkrijk behield ook in 2014 zijn toppositie, met een groei van 14,7% tot 127,1 miljard euro, en vergroot zelfs zijn voorsprong op de nummers twee en drie, Duitsland (+12,3% tot 71,2 miljard euro) en Frankrijk (+11.2% tot 56,8 miljard). Ter vergelijking: in Nederland was de e-commerce vorig jaar goed voor 14 miljard euro, België klokte af op 4,4 miljard euro.

 

Regionaal gezien is West-Europa de belangrijkste regio voor e-commerce (zie grafiek): het is met 208,1 miljard euro intussen al bijna goed voor de helft van de totale internetomzet in heel Europa. Centraal-Europa (met Duitsland) staat op twee met 106,5 miljard euro, goed voor bijna een kwart van het marktaandeel. Centraal- en Oost-Europa zijn wel de sterkste groeiers, met Rusland als trekker: dat land zette vorig jaar een groei neer van 25,4% tot 18,8 miljard euro en is daarmee al de vierde e-commercemacht van Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top