Europese e-commerce groeide vorig jaar met ruim 14% | RetailDetail

Europese e-commerce groeide vorig jaar met ruim 14%

Europese e-commerce groeide vorig jaar met ruim 14%

Ondanks een lichte vertraging is de Europese e-commerce in 2014 nog altijd met twee cijfers gegroeid. De totale omzet klokte af op 423,8 miljard euro (+14,3%), waarvan 368,7 miljard euro binnen de 28 EU-landen werd gegenereerd.

Op één na grootste wereldwijd

"Wereldwijd staat de Europese e-commerce nu op een tweede plaats, na Asia-Pacific, dat hoofdzakelijk wordt voortgestuwd door de turbogroei van de Chinese e-commerce", zegt Wijnand Jongen, voorzitter van Ecommerce Europe, de koepel van de Europese internethandelaars. "Volgens onze prognoses zal de Europese B2C e-commerce in 2015 met 12,5% groeien tot 477 miljard euro. Daarmee zal Europa zijn voorsprong op Noord-Amerika vergroten."

 

Die sterke groei van e-commerce in Europa staat in schril contrast met de algehele groeicijfers van de Europese economie: zo steeg het bruto binnenlands product het voorbije jaar maar met 1,6% (en binnen de EU was dat zelfs maar 1,4%). Daarmee wordt e-commerce in de totale economie van Europa almaar belangrijker: van 1,27% in 2009 naar 2,45% in 2014. Tegen 2020 zou dat cijfer zelfs naar om en bij de 6% moeten stijgen.

 

Britten blijven grootste online kopers

Het Verenigd Koninkrijk behield ook in 2014 zijn toppositie, met een groei van 14,7% tot 127,1 miljard euro, en vergroot zelfs zijn voorsprong op de nummers twee en drie, Duitsland (+12,3% tot 71,2 miljard euro) en Frankrijk (+11.2% tot 56,8 miljard). Ter vergelijking: in Nederland was de e-commerce vorig jaar goed voor 14 miljard euro, België klokte af op 4,4 miljard euro.

 

Regionaal gezien is West-Europa de belangrijkste regio voor e-commerce (zie grafiek): het is met 208,1 miljard euro intussen al bijna goed voor de helft van de totale internetomzet in heel Europa. Centraal-Europa (met Duitsland) staat op twee met 106,5 miljard euro, goed voor bijna een kwart van het marktaandeel. Centraal- en Oost-Europa zijn wel de sterkste groeiers, met Rusland als trekker: dat land zette vorig jaar een groei neer van 25,4% tot 18,8 miljard euro en is daarmee al de vierde e-commercemacht van Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top