Europese e-commerce groeide vorig jaar met ruim 14% | RetailDetail

Europese e-commerce groeide vorig jaar met ruim 14%

Europese e-commerce groeide vorig jaar met ruim 14%

Ondanks een lichte vertraging is de Europese e-commerce in 2014 nog altijd met twee cijfers gegroeid. De totale omzet klokte af op 423,8 miljard euro (+14,3%), waarvan 368,7 miljard euro binnen de 28 EU-landen werd gegenereerd.

Op één na grootste wereldwijd

"Wereldwijd staat de Europese e-commerce nu op een tweede plaats, na Asia-Pacific, dat hoofdzakelijk wordt voortgestuwd door de turbogroei van de Chinese e-commerce", zegt Wijnand Jongen, voorzitter van Ecommerce Europe, de koepel van de Europese internethandelaars. "Volgens onze prognoses zal de Europese B2C e-commerce in 2015 met 12,5% groeien tot 477 miljard euro. Daarmee zal Europa zijn voorsprong op Noord-Amerika vergroten."

 

Die sterke groei van e-commerce in Europa staat in schril contrast met de algehele groeicijfers van de Europese economie: zo steeg het bruto binnenlands product het voorbije jaar maar met 1,6% (en binnen de EU was dat zelfs maar 1,4%). Daarmee wordt e-commerce in de totale economie van Europa almaar belangrijker: van 1,27% in 2009 naar 2,45% in 2014. Tegen 2020 zou dat cijfer zelfs naar om en bij de 6% moeten stijgen.

 

Britten blijven grootste online kopers

Het Verenigd Koninkrijk behield ook in 2014 zijn toppositie, met een groei van 14,7% tot 127,1 miljard euro, en vergroot zelfs zijn voorsprong op de nummers twee en drie, Duitsland (+12,3% tot 71,2 miljard euro) en Frankrijk (+11.2% tot 56,8 miljard). Ter vergelijking: in Nederland was de e-commerce vorig jaar goed voor 14 miljard euro, België klokte af op 4,4 miljard euro.

 

Regionaal gezien is West-Europa de belangrijkste regio voor e-commerce (zie grafiek): het is met 208,1 miljard euro intussen al bijna goed voor de helft van de totale internetomzet in heel Europa. Centraal-Europa (met Duitsland) staat op twee met 106,5 miljard euro, goed voor bijna een kwart van het marktaandeel. Centraal- en Oost-Europa zijn wel de sterkste groeiers, met Rusland als trekker: dat land zette vorig jaar een groei neer van 25,4% tot 18,8 miljard euro en is daarmee al de vierde e-commercemacht van Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.