Fab.com trekt aantal diensten weg uit Berlijn | RetailDetail

Fab.com trekt aantal diensten weg uit Berlijn

Fab.com trekt aantal diensten weg uit Berlijn

Online designwinkel Fab.com trekt een aantal diensten weg uit Berlijn om die te centraliseren in New York. Dertig mensen kunnen de overstap maken, honderd anderen verliezen hun baan. Een en ander is het gevolg van een fundamentele strategiewijziging.

Van "flash sales" naar "global retail"

"Wat ik vandaag moet aankondigen spijt me zeer", schrijft stichter en CEO Jason Goldberg. "Deze beslissing is op persoonlijk vlak pijnlijk maar strategisch gezien logisch en, vooral, geenszins het gevolg van financiële moeilijkheden of een verminderd engagement tegenover Berlijn, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de hele EU of onze wereldwijde groei."

 

Na de overname van bedrijven in Duitsland en Groot-Brittannië wil Fab voortaan dezelfde producten in de hele wereld gaan verkopen, in plaats van - zoals nu - elke dag een nieuwe "flash sale" te organiseren voor telkens weer andere producten.

 

Nog slechts één winkel

Een dergelijke werkwijze is op een grotere schaal niet langer houdbaar, aldus nog de Fab-oprichter. "De manier waarop retailers wereldwijd werken is dat ze overal dezelfde producten verkopen. Maak ze één keer, verkoop ze overal. Koop ze één keer in, verkoop ze overal. Zo werkt het bij Ikea. Zo werkt het Urban Outfitters. Zo werkt het bij ASOS", schrijft Jason Goldberg. "We kunnen geen twee verschillende winkels meer hebben. We hebben één enkele Fab-winkel nodig met overal dezelfde Fab-ervaring."

 

(UPDATE) In een extra toelichting aan onze redactie laat Fab.com weten dat er van een "sluiting van het Europese hoofdkwartier", zoals eerder de ronde deed, geen sprake is: "We centraliseren gewoon een aantal operationele diensten zoals merchandising en marketing in ons hoofdkwartier in New York. De lokale klantendienst, terugzendingen, verzending en logistiek, financiën, IT en HR voor Europa blijven in Berlijn en Eindhoven."

 

Ook meubelontwerper Fab DBY (FAB Designed By You) blijft in Berlijn. Daar werken nu 35 mensen en dat moeten er dubbel zoveel zijn tegen het einde van het jaar.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top