Fab.com trekt aantal diensten weg uit Berlijn

Fab.com trekt aantal diensten weg uit Berlijn

Online designwinkel Fab.com trekt een aantal diensten weg uit Berlijn om die te centraliseren in New York. Dertig mensen kunnen de overstap maken, honderd anderen verliezen hun baan. Een en ander is het gevolg van een fundamentele strategiewijziging.

Van "flash sales" naar "global retail"

"Wat ik vandaag moet aankondigen spijt me zeer", schrijft stichter en CEO Jason Goldberg. "Deze beslissing is op persoonlijk vlak pijnlijk maar strategisch gezien logisch en, vooral, geenszins het gevolg van financiële moeilijkheden of een verminderd engagement tegenover Berlijn, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de hele EU of onze wereldwijde groei."

 

Na de overname van bedrijven in Duitsland en Groot-Brittannië wil Fab voortaan dezelfde producten in de hele wereld gaan verkopen, in plaats van - zoals nu - elke dag een nieuwe "flash sale" te organiseren voor telkens weer andere producten.

 

Nog slechts één winkel

Een dergelijke werkwijze is op een grotere schaal niet langer houdbaar, aldus nog de Fab-oprichter. "De manier waarop retailers wereldwijd werken is dat ze overal dezelfde producten verkopen. Maak ze één keer, verkoop ze overal. Koop ze één keer in, verkoop ze overal. Zo werkt het bij Ikea. Zo werkt het Urban Outfitters. Zo werkt het bij ASOS", schrijft Jason Goldberg. "We kunnen geen twee verschillende winkels meer hebben. We hebben één enkele Fab-winkel nodig met overal dezelfde Fab-ervaring."

 

(UPDATE) In een extra toelichting aan onze redactie laat Fab.com weten dat er van een "sluiting van het Europese hoofdkwartier", zoals eerder de ronde deed, geen sprake is: "We centraliseren gewoon een aantal operationele diensten zoals merchandising en marketing in ons hoofdkwartier in New York. De lokale klantendienst, terugzendingen, verzending en logistiek, financiën, IT en HR voor Europa blijven in Berlijn en Eindhoven."

 

Ook meubelontwerper Fab DBY (FAB Designed By You) blijft in Berlijn. Daar werken nu 35 mensen en dat moeten er dubbel zoveel zijn tegen het einde van het jaar.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top