Fab.com trekt aantal diensten weg uit Berlijn

Fab.com trekt aantal diensten weg uit Berlijn

Online designwinkel Fab.com trekt een aantal diensten weg uit Berlijn om die te centraliseren in New York. Dertig mensen kunnen de overstap maken, honderd anderen verliezen hun baan. Een en ander is het gevolg van een fundamentele strategiewijziging.

Van "flash sales" naar "global retail"

"Wat ik vandaag moet aankondigen spijt me zeer", schrijft stichter en CEO Jason Goldberg. "Deze beslissing is op persoonlijk vlak pijnlijk maar strategisch gezien logisch en, vooral, geenszins het gevolg van financiële moeilijkheden of een verminderd engagement tegenover Berlijn, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de hele EU of onze wereldwijde groei."

 

Na de overname van bedrijven in Duitsland en Groot-Brittannië wil Fab voortaan dezelfde producten in de hele wereld gaan verkopen, in plaats van - zoals nu - elke dag een nieuwe "flash sale" te organiseren voor telkens weer andere producten.

 

Nog slechts één winkel

Een dergelijke werkwijze is op een grotere schaal niet langer houdbaar, aldus nog de Fab-oprichter. "De manier waarop retailers wereldwijd werken is dat ze overal dezelfde producten verkopen. Maak ze één keer, verkoop ze overal. Koop ze één keer in, verkoop ze overal. Zo werkt het bij Ikea. Zo werkt het Urban Outfitters. Zo werkt het bij ASOS", schrijft Jason Goldberg. "We kunnen geen twee verschillende winkels meer hebben. We hebben één enkele Fab-winkel nodig met overal dezelfde Fab-ervaring."

 

(UPDATE) In een extra toelichting aan onze redactie laat Fab.com weten dat er van een "sluiting van het Europese hoofdkwartier", zoals eerder de ronde deed, geen sprake is: "We centraliseren gewoon een aantal operationele diensten zoals merchandising en marketing in ons hoofdkwartier in New York. De lokale klantendienst, terugzendingen, verzending en logistiek, financiën, IT en HR voor Europa blijven in Berlijn en Eindhoven."

 

Ook meubelontwerper Fab DBY (FAB Designed By You) blijft in Berlijn. Daar werken nu 35 mensen en dat moeten er dubbel zoveel zijn tegen het einde van het jaar.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top