Fab.com trekt aantal diensten weg uit Berlijn | RetailDetail

Fab.com trekt aantal diensten weg uit Berlijn

Fab.com trekt aantal diensten weg uit Berlijn

Online designwinkel Fab.com trekt een aantal diensten weg uit Berlijn om die te centraliseren in New York. Dertig mensen kunnen de overstap maken, honderd anderen verliezen hun baan. Een en ander is het gevolg van een fundamentele strategiewijziging.

Van "flash sales" naar "global retail"

"Wat ik vandaag moet aankondigen spijt me zeer", schrijft stichter en CEO Jason Goldberg. "Deze beslissing is op persoonlijk vlak pijnlijk maar strategisch gezien logisch en, vooral, geenszins het gevolg van financiële moeilijkheden of een verminderd engagement tegenover Berlijn, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de hele EU of onze wereldwijde groei."

 

Na de overname van bedrijven in Duitsland en Groot-Brittannië wil Fab voortaan dezelfde producten in de hele wereld gaan verkopen, in plaats van - zoals nu - elke dag een nieuwe "flash sale" te organiseren voor telkens weer andere producten.

 

Nog slechts één winkel

Een dergelijke werkwijze is op een grotere schaal niet langer houdbaar, aldus nog de Fab-oprichter. "De manier waarop retailers wereldwijd werken is dat ze overal dezelfde producten verkopen. Maak ze één keer, verkoop ze overal. Koop ze één keer in, verkoop ze overal. Zo werkt het bij Ikea. Zo werkt het Urban Outfitters. Zo werkt het bij ASOS", schrijft Jason Goldberg. "We kunnen geen twee verschillende winkels meer hebben. We hebben één enkele Fab-winkel nodig met overal dezelfde Fab-ervaring."

 

(UPDATE) In een extra toelichting aan onze redactie laat Fab.com weten dat er van een "sluiting van het Europese hoofdkwartier", zoals eerder de ronde deed, geen sprake is: "We centraliseren gewoon een aantal operationele diensten zoals merchandising en marketing in ons hoofdkwartier in New York. De lokale klantendienst, terugzendingen, verzending en logistiek, financiën, IT en HR voor Europa blijven in Berlijn en Eindhoven."

 

Ook meubelontwerper Fab DBY (FAB Designed By You) blijft in Berlijn. Daar werken nu 35 mensen en dat moeten er dubbel zoveel zijn tegen het einde van het jaar.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.