Facebook sluit eerste reclamedeal voor Instagram

Facebook sluit eerste reclamedeal voor Instagram

Fotodeelsite Instagram heeft een reclamedeal gesloten met het grootste advertentiebedrijf ter wereld. De ruim 150 miljoen gebruikers van de Facebook-dochter worden binnenkort op reclame getrakteerd.

Deal van 50 miljoen dollar

De reclamedeal met het advertentiebedrijf Omnicom levert Facebook ongeveer 50 miljoen dollar (36 miljoen euro) op, zo vernam persbureau Bloomberg. Dat Instagram met advertenties ging starten, was geen geheim: in oktober vorig jaar maakte het sociale netwerk al bekend dat het reclames zou gaan tonen in de mobiele app. 

 

Omnicom heeft grote kleppers als Pepsi, AT&T, Bud Light en Nissan als klanten, en die zullen binnenkort dus promofoto's en –filmpjes kunnen versturen naar de ruim 150 miljoen gebruikers van het sociale fotonetwerk. Aangezien Omnicom dit jaar fuseert met het Franse Publicis, ligt de weg meteen ook wagenwijd open voor Europese adverteerders.

 

Die nieuwe fusiegroep, Publicis Omnicom Group, wordt meteen het grootste communicatie-, pr- en reclamebureau ter wereld, met een marktwaarde van ongeveer 26,5 miljard euro. De holding zal overigens zijn hoofdzetel in Nederland vestigen.

 

Omzet genereren via gebruikers

De reclamedeal kadert in de strategie van Facebook-topman Mark Zuckerberg om meer omzet te genereren door zijn mobiele gebruikers "te gelde te maken". Dat moet wel met de nodige omzichtigheid gebeuren: marketingdirecteur Jim Squires benadrukt alleszins dat de overeenkomst geen enorme toename aan platvloerse reclame zal veroorzaken.

 

"Mensen zullen een beperkt aantal mooie foto's en video's van hoge kwaliteit te zien krijgen van geselecteerde merken die nu al op Instagram actief zijn", klinkt het op AdAge. De gebruikers van Instagram, dat in 2012 voor 1 miljard dollar werd overgenomen door Facebook, zullen ook niet met geautomatiseerde advertenties overspoeld worden, iets waar Facebook-gebruikers wel eens over klagen.

 

Het is nu uitkijken of de Facebook-topman, die onlangs WhatsApp overnam voor een duizelingwekkende 19 miljard dollar, dezelfde reclameplannen koestert voor dat razend populaire netwerk. Volgens sommigen is dat maar een kwestie van tijd, anderen wijzen er dan weer op dat WhatsApp zonder reclame kan omdat het al inkomsten uit abonnementen puurt. Wait and see...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top