Facebook sluit eerste reclamedeal voor Instagram

Facebook sluit eerste reclamedeal voor Instagram

Fotodeelsite Instagram heeft een reclamedeal gesloten met het grootste advertentiebedrijf ter wereld. De ruim 150 miljoen gebruikers van de Facebook-dochter worden binnenkort op reclame getrakteerd.

Deal van 50 miljoen dollar

De reclamedeal met het advertentiebedrijf Omnicom levert Facebook ongeveer 50 miljoen dollar (36 miljoen euro) op, zo vernam persbureau Bloomberg. Dat Instagram met advertenties ging starten, was geen geheim: in oktober vorig jaar maakte het sociale netwerk al bekend dat het reclames zou gaan tonen in de mobiele app. 

 

Omnicom heeft grote kleppers als Pepsi, AT&T, Bud Light en Nissan als klanten, en die zullen binnenkort dus promofoto's en –filmpjes kunnen versturen naar de ruim 150 miljoen gebruikers van het sociale fotonetwerk. Aangezien Omnicom dit jaar fuseert met het Franse Publicis, ligt de weg meteen ook wagenwijd open voor Europese adverteerders.

 

Die nieuwe fusiegroep, Publicis Omnicom Group, wordt meteen het grootste communicatie-, pr- en reclamebureau ter wereld, met een marktwaarde van ongeveer 26,5 miljard euro. De holding zal overigens zijn hoofdzetel in Nederland vestigen.

 

Omzet genereren via gebruikers

De reclamedeal kadert in de strategie van Facebook-topman Mark Zuckerberg om meer omzet te genereren door zijn mobiele gebruikers "te gelde te maken". Dat moet wel met de nodige omzichtigheid gebeuren: marketingdirecteur Jim Squires benadrukt alleszins dat de overeenkomst geen enorme toename aan platvloerse reclame zal veroorzaken.

 

"Mensen zullen een beperkt aantal mooie foto's en video's van hoge kwaliteit te zien krijgen van geselecteerde merken die nu al op Instagram actief zijn", klinkt het op AdAge. De gebruikers van Instagram, dat in 2012 voor 1 miljard dollar werd overgenomen door Facebook, zullen ook niet met geautomatiseerde advertenties overspoeld worden, iets waar Facebook-gebruikers wel eens over klagen.

 

Het is nu uitkijken of de Facebook-topman, die onlangs WhatsApp overnam voor een duizelingwekkende 19 miljard dollar, dezelfde reclameplannen koestert voor dat razend populaire netwerk. Volgens sommigen is dat maar een kwestie van tijd, anderen wijzen er dan weer op dat WhatsApp zonder reclame kan omdat het al inkomsten uit abonnementen puurt. Wait and see...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top