Facebook sluit eerste reclamedeal voor Instagram

Facebook sluit eerste reclamedeal voor Instagram

Fotodeelsite Instagram heeft een reclamedeal gesloten met het grootste advertentiebedrijf ter wereld. De ruim 150 miljoen gebruikers van de Facebook-dochter worden binnenkort op reclame getrakteerd.

Deal van 50 miljoen dollar

De reclamedeal met het advertentiebedrijf Omnicom levert Facebook ongeveer 50 miljoen dollar (36 miljoen euro) op, zo vernam persbureau Bloomberg. Dat Instagram met advertenties ging starten, was geen geheim: in oktober vorig jaar maakte het sociale netwerk al bekend dat het reclames zou gaan tonen in de mobiele app. 

 

Omnicom heeft grote kleppers als Pepsi, AT&T, Bud Light en Nissan als klanten, en die zullen binnenkort dus promofoto's en –filmpjes kunnen versturen naar de ruim 150 miljoen gebruikers van het sociale fotonetwerk. Aangezien Omnicom dit jaar fuseert met het Franse Publicis, ligt de weg meteen ook wagenwijd open voor Europese adverteerders.

 

Die nieuwe fusiegroep, Publicis Omnicom Group, wordt meteen het grootste communicatie-, pr- en reclamebureau ter wereld, met een marktwaarde van ongeveer 26,5 miljard euro. De holding zal overigens zijn hoofdzetel in Nederland vestigen.

 

Omzet genereren via gebruikers

De reclamedeal kadert in de strategie van Facebook-topman Mark Zuckerberg om meer omzet te genereren door zijn mobiele gebruikers "te gelde te maken". Dat moet wel met de nodige omzichtigheid gebeuren: marketingdirecteur Jim Squires benadrukt alleszins dat de overeenkomst geen enorme toename aan platvloerse reclame zal veroorzaken.

 

"Mensen zullen een beperkt aantal mooie foto's en video's van hoge kwaliteit te zien krijgen van geselecteerde merken die nu al op Instagram actief zijn", klinkt het op AdAge. De gebruikers van Instagram, dat in 2012 voor 1 miljard dollar werd overgenomen door Facebook, zullen ook niet met geautomatiseerde advertenties overspoeld worden, iets waar Facebook-gebruikers wel eens over klagen.

 

Het is nu uitkijken of de Facebook-topman, die onlangs WhatsApp overnam voor een duizelingwekkende 19 miljard dollar, dezelfde reclameplannen koestert voor dat razend populaire netwerk. Volgens sommigen is dat maar een kwestie van tijd, anderen wijzen er dan weer op dat WhatsApp zonder reclame kan omdat het al inkomsten uit abonnementen puurt. Wait and see...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top