Facebook sluit eerste reclamedeal voor Instagram | RetailDetail

Facebook sluit eerste reclamedeal voor Instagram

Facebook sluit eerste reclamedeal voor Instagram

Fotodeelsite Instagram heeft een reclamedeal gesloten met het grootste advertentiebedrijf ter wereld. De ruim 150 miljoen gebruikers van de Facebook-dochter worden binnenkort op reclame getrakteerd.

Deal van 50 miljoen dollar

De reclamedeal met het advertentiebedrijf Omnicom levert Facebook ongeveer 50 miljoen dollar (36 miljoen euro) op, zo vernam persbureau Bloomberg. Dat Instagram met advertenties ging starten, was geen geheim: in oktober vorig jaar maakte het sociale netwerk al bekend dat het reclames zou gaan tonen in de mobiele app. 

 

Omnicom heeft grote kleppers als Pepsi, AT&T, Bud Light en Nissan als klanten, en die zullen binnenkort dus promofoto's en –filmpjes kunnen versturen naar de ruim 150 miljoen gebruikers van het sociale fotonetwerk. Aangezien Omnicom dit jaar fuseert met het Franse Publicis, ligt de weg meteen ook wagenwijd open voor Europese adverteerders.

 

Die nieuwe fusiegroep, Publicis Omnicom Group, wordt meteen het grootste communicatie-, pr- en reclamebureau ter wereld, met een marktwaarde van ongeveer 26,5 miljard euro. De holding zal overigens zijn hoofdzetel in Nederland vestigen.

 

Omzet genereren via gebruikers

De reclamedeal kadert in de strategie van Facebook-topman Mark Zuckerberg om meer omzet te genereren door zijn mobiele gebruikers "te gelde te maken". Dat moet wel met de nodige omzichtigheid gebeuren: marketingdirecteur Jim Squires benadrukt alleszins dat de overeenkomst geen enorme toename aan platvloerse reclame zal veroorzaken.

 

"Mensen zullen een beperkt aantal mooie foto's en video's van hoge kwaliteit te zien krijgen van geselecteerde merken die nu al op Instagram actief zijn", klinkt het op AdAge. De gebruikers van Instagram, dat in 2012 voor 1 miljard dollar werd overgenomen door Facebook, zullen ook niet met geautomatiseerde advertenties overspoeld worden, iets waar Facebook-gebruikers wel eens over klagen.

 

Het is nu uitkijken of de Facebook-topman, die onlangs WhatsApp overnam voor een duizelingwekkende 19 miljard dollar, dezelfde reclameplannen koestert voor dat razend populaire netwerk. Volgens sommigen is dat maar een kwestie van tijd, anderen wijzen er dan weer op dat WhatsApp zonder reclame kan omdat het al inkomsten uit abonnementen puurt. Wait and see...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.