Facebook stopt met gesponsorde berichten | RetailDetail

Facebook stopt met gesponsorde berichten

Facebook stopt met gesponsorde berichten

Facebook heeft zijn ontwikkelaars laten weten dat het op 9 april ophoudt met het plaatsen van gesponsorde posts. Dat zijn berichten die in het nieuwsoverzicht van gebruikers komen, op basis van welke pagina's zij en hun vrienden leuk vinden.

Andere weg dan Google

Bedrijven kunnen nu Facebook betalen om hun berichten te tonen in het nieuwsoverzicht van vrienden van Facebookers die hun pagina leuk vinden. Zo kunnen ze proberen om extra aandacht en meer likes te verzamelen. Facebook voerde de gesponsorde berichten in 2011 in, maar moest sindsdien constante kritiek aanhoren rond het gebruik ervan.

 

Door het afschaffen lijkt Facebook dus tegemoet te komen aan die kritiek. De vraag blijft wel of Facebook binnen afzienbare tijd niet met een andere vorm van reclame op de proppen zal komen.

 

Facebook gaat met deze beslissing de andere richting uit dan Google, dat onlangs zijn gebruiksvoorwaarden van Google+ aanpaste om net wel meer gesponsorde content op basis van likes toe te laten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.