Facebook stopt met gesponsorde berichten

Facebook stopt met gesponsorde berichten

Facebook heeft zijn ontwikkelaars laten weten dat het op 9 april ophoudt met het plaatsen van gesponsorde posts. Dat zijn berichten die in het nieuwsoverzicht van gebruikers komen, op basis van welke pagina's zij en hun vrienden leuk vinden.

Andere weg dan Google

Bedrijven kunnen nu Facebook betalen om hun berichten te tonen in het nieuwsoverzicht van vrienden van Facebookers die hun pagina leuk vinden. Zo kunnen ze proberen om extra aandacht en meer likes te verzamelen. Facebook voerde de gesponsorde berichten in 2011 in, maar moest sindsdien constante kritiek aanhoren rond het gebruik ervan.

 

Door het afschaffen lijkt Facebook dus tegemoet te komen aan die kritiek. De vraag blijft wel of Facebook binnen afzienbare tijd niet met een andere vorm van reclame op de proppen zal komen.

 

Facebook gaat met deze beslissing de andere richting uit dan Google, dat onlangs zijn gebruiksvoorwaarden van Google+ aanpaste om net wel meer gesponsorde content op basis van likes toe te laten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top