Facebook stopt met gesponsorde berichten

Facebook stopt met gesponsorde berichten

Facebook heeft zijn ontwikkelaars laten weten dat het op 9 april ophoudt met het plaatsen van gesponsorde posts. Dat zijn berichten die in het nieuwsoverzicht van gebruikers komen, op basis van welke pagina's zij en hun vrienden leuk vinden.

Andere weg dan Google

Bedrijven kunnen nu Facebook betalen om hun berichten te tonen in het nieuwsoverzicht van vrienden van Facebookers die hun pagina leuk vinden. Zo kunnen ze proberen om extra aandacht en meer likes te verzamelen. Facebook voerde de gesponsorde berichten in 2011 in, maar moest sindsdien constante kritiek aanhoren rond het gebruik ervan.

 

Door het afschaffen lijkt Facebook dus tegemoet te komen aan die kritiek. De vraag blijft wel of Facebook binnen afzienbare tijd niet met een andere vorm van reclame op de proppen zal komen.

 

Facebook gaat met deze beslissing de andere richting uit dan Google, dat onlangs zijn gebruiksvoorwaarden van Google+ aanpaste om net wel meer gesponsorde content op basis van likes toe te laten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top