Facebook voegt nieuwe functie toe aan 'Custom Audiences' | RetailDetail

Facebook voegt nieuwe functie toe aan 'Custom Audiences'

Facebook voegt nieuwe functie toe aan 'Custom Audiences'

'Custom Audiences', de functie die Facebook vorige herfst lanceerde, krijgt een update met extra opties. Bedoeling: adverteerders de mogelijkheid bieden om nog meer te focussen op de juiste consumenten.

Advertenties op maat van (nog-)niet-klanten

Met 'Custom Audiences' ('Aangepast publiek' in Facebook-Nederlands) konden bedrijven tot nog toe hun Facebook-advertenties versturen naar klanten op basis van hun eigen databank. Nu verruimt Facebook die optie ook tot consumenten die wel al de website van het bedrijf in kwestie hebben bezocht, maar die nog nooit iets gekocht hebben.

 

Door die bezoekers een specifieke reclameboodschap te sturen, kan de shop ze misschien overhalen om alsnog tot een aankoop over te gaan. Als voorbeeld geeft Facebook een fietsenwinkel, die op zijn webshop een tool heeft staan waarmee de klant zelf de fiets van zijn dromen kan samenstellen. De winkel in kwestie zou bijvoorbeeld een reclameboodschap op maat kunnen sturen naar alle mensen die daar ooit mee begonnen zijn, maar de klus nooit hebben afgemaakt.

 

Interessant voor handelaars, maar het betekent wel dat Facebookgebruikers nog meer gepersonaliseerde reclame in hun eigen newsfeed te zien krijgen. Om die gebruikers meteen gerust te stellen, benadrukt het netwerk dat de gebruiker via de "about this ad"-optie (die naast de advertentie verschijnt waneer je op het kruisje klikt) kan aangeven dat hij geen advertenties wil. Ook beklemtoont het bedrijf dat het geen persoonlijke gegevens uitwisselt met de bedrijven in kwestie.

 

Uit een recent rapport over de Amerikaanse internetgebruikers blijkt trouwens dat de 45- tot 54-jarigen nu volop Facebook aan het 'ontdekken' zijn: sinds eind 2012 een groei van 45%. Al hoort daar wel de kanttekening bij dat de Amerikanen al een tijdje in de minderheid zijn op Facebook: 86% van alle gebruikers bevindt zich buiten de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.