Facebook voegt nieuwe functie toe aan 'Custom Audiences'

Facebook voegt nieuwe functie toe aan 'Custom Audiences'

'Custom Audiences', de functie die Facebook vorige herfst lanceerde, krijgt een update met extra opties. Bedoeling: adverteerders de mogelijkheid bieden om nog meer te focussen op de juiste consumenten.

Advertenties op maat van (nog-)niet-klanten

Met 'Custom Audiences' ('Aangepast publiek' in Facebook-Nederlands) konden bedrijven tot nog toe hun Facebook-advertenties versturen naar klanten op basis van hun eigen databank. Nu verruimt Facebook die optie ook tot consumenten die wel al de website van het bedrijf in kwestie hebben bezocht, maar die nog nooit iets gekocht hebben.

 

Door die bezoekers een specifieke reclameboodschap te sturen, kan de shop ze misschien overhalen om alsnog tot een aankoop over te gaan. Als voorbeeld geeft Facebook een fietsenwinkel, die op zijn webshop een tool heeft staan waarmee de klant zelf de fiets van zijn dromen kan samenstellen. De winkel in kwestie zou bijvoorbeeld een reclameboodschap op maat kunnen sturen naar alle mensen die daar ooit mee begonnen zijn, maar de klus nooit hebben afgemaakt.

 

Interessant voor handelaars, maar het betekent wel dat Facebookgebruikers nog meer gepersonaliseerde reclame in hun eigen newsfeed te zien krijgen. Om die gebruikers meteen gerust te stellen, benadrukt het netwerk dat de gebruiker via de "about this ad"-optie (die naast de advertentie verschijnt waneer je op het kruisje klikt) kan aangeven dat hij geen advertenties wil. Ook beklemtoont het bedrijf dat het geen persoonlijke gegevens uitwisselt met de bedrijven in kwestie.

 

Uit een recent rapport over de Amerikaanse internetgebruikers blijkt trouwens dat de 45- tot 54-jarigen nu volop Facebook aan het 'ontdekken' zijn: sinds eind 2012 een groei van 45%. Al hoort daar wel de kanttekening bij dat de Amerikanen al een tijdje in de minderheid zijn op Facebook: 86% van alle gebruikers bevindt zich buiten de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top