Facebook voegt nieuwe functie toe aan 'Custom Audiences'

Facebook voegt nieuwe functie toe aan 'Custom Audiences'

'Custom Audiences', de functie die Facebook vorige herfst lanceerde, krijgt een update met extra opties. Bedoeling: adverteerders de mogelijkheid bieden om nog meer te focussen op de juiste consumenten.

Advertenties op maat van (nog-)niet-klanten

Met 'Custom Audiences' ('Aangepast publiek' in Facebook-Nederlands) konden bedrijven tot nog toe hun Facebook-advertenties versturen naar klanten op basis van hun eigen databank. Nu verruimt Facebook die optie ook tot consumenten die wel al de website van het bedrijf in kwestie hebben bezocht, maar die nog nooit iets gekocht hebben.

 

Door die bezoekers een specifieke reclameboodschap te sturen, kan de shop ze misschien overhalen om alsnog tot een aankoop over te gaan. Als voorbeeld geeft Facebook een fietsenwinkel, die op zijn webshop een tool heeft staan waarmee de klant zelf de fiets van zijn dromen kan samenstellen. De winkel in kwestie zou bijvoorbeeld een reclameboodschap op maat kunnen sturen naar alle mensen die daar ooit mee begonnen zijn, maar de klus nooit hebben afgemaakt.

 

Interessant voor handelaars, maar het betekent wel dat Facebookgebruikers nog meer gepersonaliseerde reclame in hun eigen newsfeed te zien krijgen. Om die gebruikers meteen gerust te stellen, benadrukt het netwerk dat de gebruiker via de "about this ad"-optie (die naast de advertentie verschijnt waneer je op het kruisje klikt) kan aangeven dat hij geen advertenties wil. Ook beklemtoont het bedrijf dat het geen persoonlijke gegevens uitwisselt met de bedrijven in kwestie.

 

Uit een recent rapport over de Amerikaanse internetgebruikers blijkt trouwens dat de 45- tot 54-jarigen nu volop Facebook aan het 'ontdekken' zijn: sinds eind 2012 een groei van 45%. Al hoort daar wel de kanttekening bij dat de Amerikanen al een tijdje in de minderheid zijn op Facebook: 86% van alle gebruikers bevindt zich buiten de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. Alibaba presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Back to top