Facebook voegt nieuwe functie toe aan 'Custom Audiences'

Facebook voegt nieuwe functie toe aan 'Custom Audiences'

'Custom Audiences', de functie die Facebook vorige herfst lanceerde, krijgt een update met extra opties. Bedoeling: adverteerders de mogelijkheid bieden om nog meer te focussen op de juiste consumenten.

Advertenties op maat van (nog-)niet-klanten

Met 'Custom Audiences' ('Aangepast publiek' in Facebook-Nederlands) konden bedrijven tot nog toe hun Facebook-advertenties versturen naar klanten op basis van hun eigen databank. Nu verruimt Facebook die optie ook tot consumenten die wel al de website van het bedrijf in kwestie hebben bezocht, maar die nog nooit iets gekocht hebben.

 

Door die bezoekers een specifieke reclameboodschap te sturen, kan de shop ze misschien overhalen om alsnog tot een aankoop over te gaan. Als voorbeeld geeft Facebook een fietsenwinkel, die op zijn webshop een tool heeft staan waarmee de klant zelf de fiets van zijn dromen kan samenstellen. De winkel in kwestie zou bijvoorbeeld een reclameboodschap op maat kunnen sturen naar alle mensen die daar ooit mee begonnen zijn, maar de klus nooit hebben afgemaakt.

 

Interessant voor handelaars, maar het betekent wel dat Facebookgebruikers nog meer gepersonaliseerde reclame in hun eigen newsfeed te zien krijgen. Om die gebruikers meteen gerust te stellen, benadrukt het netwerk dat de gebruiker via de "about this ad"-optie (die naast de advertentie verschijnt waneer je op het kruisje klikt) kan aangeven dat hij geen advertenties wil. Ook beklemtoont het bedrijf dat het geen persoonlijke gegevens uitwisselt met de bedrijven in kwestie.

 

Uit een recent rapport over de Amerikaanse internetgebruikers blijkt trouwens dat de 45- tot 54-jarigen nu volop Facebook aan het 'ontdekken' zijn: sinds eind 2012 een groei van 45%. Al hoort daar wel de kanttekening bij dat de Amerikanen al een tijdje in de minderheid zijn op Facebook: 86% van alle gebruikers bevindt zich buiten de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top