Facebook weet nu ook wat consumenten kopen | RetailDetail

Facebook weet nu ook wat consumenten kopen

Facebook weet nu ook wat consumenten kopen

Facebook wil zijn adverteerders toelaten heel doelgericht te adverteren. Het probeert nu zelfs een koppeling te maken tussen het profiel van zijn gebruikers en hun aankopen, waardoor bijvoorbeeld een luierproducent als Pampers via Facebook een advertentie kan plaatsen op de pagina van iemand die kort voordien andere babyspulletjes kocht.

Getrouwheidskaart gekoppeld aan Facebookprofiel

Het hele opzet is gebaseerd op het koppelen van bestanden. Wie inschrijft op een getrouwheidsprogramma van een winkelketen geeft daarbij vaak zijn e-mailadres op. Hetzelfde gebeurt voor wie zich registreert bij Facebook, dus is de link gauw gelegd.

 

Facebook werkt hiervoor samen met dataspecialisten als Acxiom, Datalogix en Epsilon. Datalogix werkte trouwens al eerder samen met Facebook om uit te zoeken in welke mate het plaatsen van een advertentie op de socialenetwerksite resulteerde in een effectieve aankoop van een product of dienst.

 

Revolutie in Facebook-marketing?

De nieuwe plannen van Facebook vormen een uitbreiding van het huidige aanbod. Momenteel geeft de netwerksite al de mogelijkheid om de advertenties enkel te tonen aan mensen die binnen een bepaalde doelgroep vallen. Dat kan gaan van eenvoudige kenmerken, zoals woonplaats en leeftijd, tot heel gerichte criteria, zoals het fan zijn van een bepaald merk. Nu komen daar dus gegevens over effectieve aankopen bij.

 

Of die nieuwe advertentiemogelijkheid ook zal doorbreken, hangt weliswaar af van de manier waarop de bedrijven dit kunnen verzoenen met de wet op de privacy.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.