Facebook weet nu ook wat consumenten kopen

Facebook weet nu ook wat consumenten kopen

Facebook wil zijn adverteerders toelaten heel doelgericht te adverteren. Het probeert nu zelfs een koppeling te maken tussen het profiel van zijn gebruikers en hun aankopen, waardoor bijvoorbeeld een luierproducent als Pampers via Facebook een advertentie kan plaatsen op de pagina van iemand die kort voordien andere babyspulletjes kocht.

Getrouwheidskaart gekoppeld aan Facebookprofiel

Het hele opzet is gebaseerd op het koppelen van bestanden. Wie inschrijft op een getrouwheidsprogramma van een winkelketen geeft daarbij vaak zijn e-mailadres op. Hetzelfde gebeurt voor wie zich registreert bij Facebook, dus is de link gauw gelegd.

 

Facebook werkt hiervoor samen met dataspecialisten als Acxiom, Datalogix en Epsilon. Datalogix werkte trouwens al eerder samen met Facebook om uit te zoeken in welke mate het plaatsen van een advertentie op de socialenetwerksite resulteerde in een effectieve aankoop van een product of dienst.

 

Revolutie in Facebook-marketing?

De nieuwe plannen van Facebook vormen een uitbreiding van het huidige aanbod. Momenteel geeft de netwerksite al de mogelijkheid om de advertenties enkel te tonen aan mensen die binnen een bepaalde doelgroep vallen. Dat kan gaan van eenvoudige kenmerken, zoals woonplaats en leeftijd, tot heel gerichte criteria, zoals het fan zijn van een bepaald merk. Nu komen daar dus gegevens over effectieve aankopen bij.

 

Of die nieuwe advertentiemogelijkheid ook zal doorbreken, hangt weliswaar af van de manier waarop de bedrijven dit kunnen verzoenen met de wet op de privacy.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top