Facebook weet nu ook wat consumenten kopen

Facebook weet nu ook wat consumenten kopen

Facebook wil zijn adverteerders toelaten heel doelgericht te adverteren. Het probeert nu zelfs een koppeling te maken tussen het profiel van zijn gebruikers en hun aankopen, waardoor bijvoorbeeld een luierproducent als Pampers via Facebook een advertentie kan plaatsen op de pagina van iemand die kort voordien andere babyspulletjes kocht.

Getrouwheidskaart gekoppeld aan Facebookprofiel

Het hele opzet is gebaseerd op het koppelen van bestanden. Wie inschrijft op een getrouwheidsprogramma van een winkelketen geeft daarbij vaak zijn e-mailadres op. Hetzelfde gebeurt voor wie zich registreert bij Facebook, dus is de link gauw gelegd.

 

Facebook werkt hiervoor samen met dataspecialisten als Acxiom, Datalogix en Epsilon. Datalogix werkte trouwens al eerder samen met Facebook om uit te zoeken in welke mate het plaatsen van een advertentie op de socialenetwerksite resulteerde in een effectieve aankoop van een product of dienst.

 

Revolutie in Facebook-marketing?

De nieuwe plannen van Facebook vormen een uitbreiding van het huidige aanbod. Momenteel geeft de netwerksite al de mogelijkheid om de advertenties enkel te tonen aan mensen die binnen een bepaalde doelgroep vallen. Dat kan gaan van eenvoudige kenmerken, zoals woonplaats en leeftijd, tot heel gerichte criteria, zoals het fan zijn van een bepaald merk. Nu komen daar dus gegevens over effectieve aankopen bij.

 

Of die nieuwe advertentiemogelijkheid ook zal doorbreken, hangt weliswaar af van de manier waarop de bedrijven dit kunnen verzoenen met de wet op de privacy.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top