Facebook weet nu ook wat consumenten kopen

Facebook weet nu ook wat consumenten kopen

Facebook wil zijn adverteerders toelaten heel doelgericht te adverteren. Het probeert nu zelfs een koppeling te maken tussen het profiel van zijn gebruikers en hun aankopen, waardoor bijvoorbeeld een luierproducent als Pampers via Facebook een advertentie kan plaatsen op de pagina van iemand die kort voordien andere babyspulletjes kocht.

Getrouwheidskaart gekoppeld aan Facebookprofiel

Het hele opzet is gebaseerd op het koppelen van bestanden. Wie inschrijft op een getrouwheidsprogramma van een winkelketen geeft daarbij vaak zijn e-mailadres op. Hetzelfde gebeurt voor wie zich registreert bij Facebook, dus is de link gauw gelegd.

 

Facebook werkt hiervoor samen met dataspecialisten als Acxiom, Datalogix en Epsilon. Datalogix werkte trouwens al eerder samen met Facebook om uit te zoeken in welke mate het plaatsen van een advertentie op de socialenetwerksite resulteerde in een effectieve aankoop van een product of dienst.

 

Revolutie in Facebook-marketing?

De nieuwe plannen van Facebook vormen een uitbreiding van het huidige aanbod. Momenteel geeft de netwerksite al de mogelijkheid om de advertenties enkel te tonen aan mensen die binnen een bepaalde doelgroep vallen. Dat kan gaan van eenvoudige kenmerken, zoals woonplaats en leeftijd, tot heel gerichte criteria, zoals het fan zijn van een bepaald merk. Nu komen daar dus gegevens over effectieve aankopen bij.

 

Of die nieuwe advertentiemogelijkheid ook zal doorbreken, hangt weliswaar af van de manier waarop de bedrijven dit kunnen verzoenen met de wet op de privacy.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top