FedEx verwacht recordvolumes, met dank aan e-commerce | RetailDetail

FedEx verwacht recordvolumes, met dank aan e-commerce

FedEx verwacht recordvolumes, met dank aan e-commerce

FedEx Corp., 's werelds grootste expressbezorger, verwacht tussen Black Friday (27 november) en kerstavond (24 december) een recordvolume van 317 miljoen zendingen wereldwijd te versturen. Met dank aan de snelgroeiende e-commerce.

Ruim 12% meer pakjes...

Met 317 miljoen zendingen zal FedEx liefst 12,4% meer pakjes verstuurd hebben dan in dezelfde maand een jaar eerder. "De groei van e-commerce en de veranderingen in het koopgedrag van de consument blijven de verzendvolumes opvoeren. Volgens E-commerce Europe heeft 15% van alle individuen in de Europese Unie online goederen en/of diensten gekocht op buitenlandse websites, een stijging met 25% op jaarbasis", zegt Alain Chaillé, Vice President Operations Zuid-Europa bij FedEx.

 

Om die piek aan te kunnen, zet het bedrijf wereldwijd 55.000 tijdelijke werknemers in, boven op de 16.000 medewerkers die het vast in dienst heeft. Daarnaast beschikt FedEx over een vloot van meer dan 3.000 voertuigen en 39 vliegtuigen en een netwerk van 327 agentschappen in Europa. "Gedurende het jaar hebben we wereldwijd en in Europa een aantal maatregelen genomen om deze bijzonder intense seizoenspiek voor te bereiden en vlekkeloos te laten verlopen voor onze klanten", verzekert Chaillé.

 

FedEx startte al in de maand juli met het behandelen van pakjes met een relatief lage toegevoegde waarde, zoals kerstversiering. In september en oktober werden vooral pakjes met een hogere toegevoegde waarde verstuurd, omdat veel winkels dan hun rekken beginnen te vullen. Naarmate de eindejaarsperiode dichterbij kwam, steeg ook het aantal waardevolle verzendingen (zoals elektrotoestellen) naar de kleinhandel en naar particulieren die online bestellen.

 

...en 5% meer omzet vorig kwartaal

Gisteren maakte de Amerikaanse expressbezorger, die in de komende maanden de overname van het Nederlandse TNT hoopt af te ronden, nog prima kwartaalresultaten bekend. Zo ging de omzet in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar met 5% omhoog tot 12,5 miljard dollar, omgerekend zo'n 11,5 miljard euro.

 

De nettowinst klom 4% tot 691 miljoen dollar (ca. 636 miljoen euro) bij een operationele winst van 1,1 miljard dollar of ruim 1 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.