FedEx verwacht recordvolumes, met dank aan e-commerce

FedEx verwacht recordvolumes, met dank aan e-commerce

FedEx Corp., 's werelds grootste expressbezorger, verwacht tussen Black Friday (27 november) en kerstavond (24 december) een recordvolume van 317 miljoen zendingen wereldwijd te versturen. Met dank aan de snelgroeiende e-commerce.

Ruim 12% meer pakjes...

Met 317 miljoen zendingen zal FedEx liefst 12,4% meer pakjes verstuurd hebben dan in dezelfde maand een jaar eerder. "De groei van e-commerce en de veranderingen in het koopgedrag van de consument blijven de verzendvolumes opvoeren. Volgens E-commerce Europe heeft 15% van alle individuen in de Europese Unie online goederen en/of diensten gekocht op buitenlandse websites, een stijging met 25% op jaarbasis", zegt Alain Chaillé, Vice President Operations Zuid-Europa bij FedEx.

 

Om die piek aan te kunnen, zet het bedrijf wereldwijd 55.000 tijdelijke werknemers in, boven op de 16.000 medewerkers die het vast in dienst heeft. Daarnaast beschikt FedEx over een vloot van meer dan 3.000 voertuigen en 39 vliegtuigen en een netwerk van 327 agentschappen in Europa. "Gedurende het jaar hebben we wereldwijd en in Europa een aantal maatregelen genomen om deze bijzonder intense seizoenspiek voor te bereiden en vlekkeloos te laten verlopen voor onze klanten", verzekert Chaillé.

 

FedEx startte al in de maand juli met het behandelen van pakjes met een relatief lage toegevoegde waarde, zoals kerstversiering. In september en oktober werden vooral pakjes met een hogere toegevoegde waarde verstuurd, omdat veel winkels dan hun rekken beginnen te vullen. Naarmate de eindejaarsperiode dichterbij kwam, steeg ook het aantal waardevolle verzendingen (zoals elektrotoestellen) naar de kleinhandel en naar particulieren die online bestellen.

 

...en 5% meer omzet vorig kwartaal

Gisteren maakte de Amerikaanse expressbezorger, die in de komende maanden de overname van het Nederlandse TNT hoopt af te ronden, nog prima kwartaalresultaten bekend. Zo ging de omzet in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar met 5% omhoog tot 12,5 miljard dollar, omgerekend zo'n 11,5 miljard euro.

 

De nettowinst klom 4% tot 691 miljoen dollar (ca. 636 miljoen euro) bij een operationele winst van 1,1 miljard dollar of ruim 1 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top