FedEx verwacht recordvolumes, met dank aan e-commerce | RetailDetail

FedEx verwacht recordvolumes, met dank aan e-commerce

FedEx verwacht recordvolumes, met dank aan e-commerce

FedEx Corp., 's werelds grootste expressbezorger, verwacht tussen Black Friday (27 november) en kerstavond (24 december) een recordvolume van 317 miljoen zendingen wereldwijd te versturen. Met dank aan de snelgroeiende e-commerce.

Ruim 12% meer pakjes...

Met 317 miljoen zendingen zal FedEx liefst 12,4% meer pakjes verstuurd hebben dan in dezelfde maand een jaar eerder. "De groei van e-commerce en de veranderingen in het koopgedrag van de consument blijven de verzendvolumes opvoeren. Volgens E-commerce Europe heeft 15% van alle individuen in de Europese Unie online goederen en/of diensten gekocht op buitenlandse websites, een stijging met 25% op jaarbasis", zegt Alain Chaillé, Vice President Operations Zuid-Europa bij FedEx.

 

Om die piek aan te kunnen, zet het bedrijf wereldwijd 55.000 tijdelijke werknemers in, boven op de 16.000 medewerkers die het vast in dienst heeft. Daarnaast beschikt FedEx over een vloot van meer dan 3.000 voertuigen en 39 vliegtuigen en een netwerk van 327 agentschappen in Europa. "Gedurende het jaar hebben we wereldwijd en in Europa een aantal maatregelen genomen om deze bijzonder intense seizoenspiek voor te bereiden en vlekkeloos te laten verlopen voor onze klanten", verzekert Chaillé.

 

FedEx startte al in de maand juli met het behandelen van pakjes met een relatief lage toegevoegde waarde, zoals kerstversiering. In september en oktober werden vooral pakjes met een hogere toegevoegde waarde verstuurd, omdat veel winkels dan hun rekken beginnen te vullen. Naarmate de eindejaarsperiode dichterbij kwam, steeg ook het aantal waardevolle verzendingen (zoals elektrotoestellen) naar de kleinhandel en naar particulieren die online bestellen.

 

...en 5% meer omzet vorig kwartaal

Gisteren maakte de Amerikaanse expressbezorger, die in de komende maanden de overname van het Nederlandse TNT hoopt af te ronden, nog prima kwartaalresultaten bekend. Zo ging de omzet in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar met 5% omhoog tot 12,5 miljard dollar, omgerekend zo'n 11,5 miljard euro.

 

De nettowinst klom 4% tot 691 miljoen dollar (ca. 636 miljoen euro) bij een operationele winst van 1,1 miljard dollar of ruim 1 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top