FedEx verwacht recordvolumes, met dank aan e-commerce

FedEx verwacht recordvolumes, met dank aan e-commerce

FedEx Corp., 's werelds grootste expressbezorger, verwacht tussen Black Friday (27 november) en kerstavond (24 december) een recordvolume van 317 miljoen zendingen wereldwijd te versturen. Met dank aan de snelgroeiende e-commerce.

Ruim 12% meer pakjes...

Met 317 miljoen zendingen zal FedEx liefst 12,4% meer pakjes verstuurd hebben dan in dezelfde maand een jaar eerder. "De groei van e-commerce en de veranderingen in het koopgedrag van de consument blijven de verzendvolumes opvoeren. Volgens E-commerce Europe heeft 15% van alle individuen in de Europese Unie online goederen en/of diensten gekocht op buitenlandse websites, een stijging met 25% op jaarbasis", zegt Alain Chaillé, Vice President Operations Zuid-Europa bij FedEx.

 

Om die piek aan te kunnen, zet het bedrijf wereldwijd 55.000 tijdelijke werknemers in, boven op de 16.000 medewerkers die het vast in dienst heeft. Daarnaast beschikt FedEx over een vloot van meer dan 3.000 voertuigen en 39 vliegtuigen en een netwerk van 327 agentschappen in Europa. "Gedurende het jaar hebben we wereldwijd en in Europa een aantal maatregelen genomen om deze bijzonder intense seizoenspiek voor te bereiden en vlekkeloos te laten verlopen voor onze klanten", verzekert Chaillé.

 

FedEx startte al in de maand juli met het behandelen van pakjes met een relatief lage toegevoegde waarde, zoals kerstversiering. In september en oktober werden vooral pakjes met een hogere toegevoegde waarde verstuurd, omdat veel winkels dan hun rekken beginnen te vullen. Naarmate de eindejaarsperiode dichterbij kwam, steeg ook het aantal waardevolle verzendingen (zoals elektrotoestellen) naar de kleinhandel en naar particulieren die online bestellen.

 

...en 5% meer omzet vorig kwartaal

Gisteren maakte de Amerikaanse expressbezorger, die in de komende maanden de overname van het Nederlandse TNT hoopt af te ronden, nog prima kwartaalresultaten bekend. Zo ging de omzet in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar met 5% omhoog tot 12,5 miljard dollar, omgerekend zo'n 11,5 miljard euro.

 

De nettowinst klom 4% tot 691 miljoen dollar (ca. 636 miljoen euro) bij een operationele winst van 1,1 miljard dollar of ruim 1 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top