Fietsenwinkel.nl wil omzet dit jaar verdubbelen

Fietsenwinkel.nl wil omzet dit jaar verdubbelen

De International Bike Group (IBG), het moederbedrijf van Fietsenwinkel.nl, wil dit jaar zijn omzet verdubbelen. In 2016 steeg de omzet al met 65 procent naar 40 miljoen euro, maar voor 2017 wordt er gemikt op ongeveer 85 miljoen euro.

 

Elektrische fietsen

Om die groei te behalen wordt er sterk ingezet op expansie. IBG wil nog voor eind april zijn dertigste winkel openen in Nederland en wil over heel dit jaar in totaal dertig nieuwe winkels openen, in Nederland en daarbuiten. IBG is actief in Nederland, België, Zweden, Noorwegen en Denemarken.

 

Het leeuwendeel van de omzet wordt wel nog steeds in Nederland gehaald. Zo verkocht het in 2016 70.000 nieuwe fietsen op de thuismarkt, goed voor 10 procent van alle nieuwe fietsen. IBG zegt dat de focus daarbij verschuift van gewone fietsen naar elektrische fietsen. Voor dit jaar verwacht het dat ongeveer de helft van de verkochte fietsen e-bikes zullen zijn.

 

Daarnaast wil IBG stappen zetten op vlak van leasefietsen. “Wij hebben een aantal succesvolle pilots gehad in Denemarken en Nederland met private lease”, aldus CEO Bastiaan Hagenouw. “Vanaf deze week rollen we het officieel uit.”

 

Grote showrooms

Dat IBG volgende maand al zijn dertigste vestiging opent in Nederland, is merkwaardig te noemen. Na de overname van Fietsenwinkel.nl in 2012 besloot het bedrijf zich volledig op de online markt te gooien. In 2015 werden daarom vrijwel alle fysieke filialen verkocht, maar een jaar later begon het opnieuw fysieke winkels te openen.

 

Die nieuwe winkels zijn echter anders dan de traditionele fietszaak, met een grote showroom van gemiddeld 600 vierkante meter en vaak liggen ze aan de rand van de stad. “Daar hebben we de ruimte om klanten op ons eigen terrein te laten proefrijden op e-bikes”, legt Hagenouw uit.

 

Met de opening van het dertigste filiaal zegt Hagenouw dat ongeveer 90 procent van de Nederlanders op minder dan 30 minuten van een winkel woont. Daarnaast beschikt de keten ook over 200 servicepunten, zelfstandige handelaars waar klanten van Fietsenwinkel.nl terecht kunnen voor onderhoud en reparaties.

 

“De zelfstandige fietsenwinkel moest altijd een bepaald aantal fietsen verkopen om te kunnen blijven voortbestaan. Wij zorgen nu voor een hogere bezetting in hun werkplaats, waarmee zij minder afhankelijk worden van winkelverkopen”, aldus Hagenouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue zoekt werknemers voor magazijn in Luik

17/03/2017

Op de website van Coolblue is momenteel een vacature te vinden voor een teamleider bezorging voor een magazijn in Luik. Daarmee worden de plannen van de Nederlandse webshop om de taalgrens over te steken nog concreter.

Bol.com lanceert augmented reality app voor meubels

16/03/2017

Bezoekers van bol.com die hun oogje hebben laten vallen op een bepaald meubelstuk, kunnen voortaan eerst uitproberen of dat wel in hun interieur past. De webwinkel heeft daarvoor een app met augmented reality uitgebracht.

Google: consument shopt specifieker

10/03/2017

Consumenten zoeken op het internet steeds specifieker om precies dat te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Als het gaat om shoppen, kunnen retailers en producenten de consument helpen met zijn zoektocht én profiteren door hun onlinesales op te krikken.

Amazon Pantry komt naar België

09/03/2017

De Amerikaanse webshop Amazon lanceert in België Pantry, de boodschappendienst waarmee het een aanbod droge voeding aan huis levert. Voorlopig is er wel nog geen sprake van de lancering van Amazon Fresh.

Android Pay gelanceerd in België

07/03/2017

Google heeft zijn betaaloplossing Android Pay ook gelanceerd in België. De service is wel nog niet voor iedereen beschikbaar. Enkel klanten van BNP Paribas Fortis, Hello bank! en Fintro die beschikken over een kredietkaart, kunnen Android Pay gebruiken.

Nieuwe slogan voor bol.com

06/03/2017

Webshop bol.com, onderdeel van Ahold Delhaize, heeft zijn slogan in alle stilte veranderd. Voortaan zal er in marketingcampagnes ook gebruik gemaakt worden van ‘Je kan het met bol.com’, naast de slogan ‘De winkel van ons allemaal’.

Back to top