Fietsenwinkel.nl wil omzet dit jaar verdubbelen

Fietsenwinkel.nl wil omzet dit jaar verdubbelen

De International Bike Group (IBG), het moederbedrijf van Fietsenwinkel.nl, wil dit jaar zijn omzet verdubbelen. In 2016 steeg de omzet al met 65 procent naar 40 miljoen euro, maar voor 2017 wordt er gemikt op ongeveer 85 miljoen euro.

 

Elektrische fietsen

Om die groei te behalen wordt er sterk ingezet op expansie. IBG wil nog voor eind april zijn dertigste winkel openen in Nederland en wil over heel dit jaar in totaal dertig nieuwe winkels openen, in Nederland en daarbuiten. IBG is actief in Nederland, België, Zweden, Noorwegen en Denemarken.

 

Het leeuwendeel van de omzet wordt wel nog steeds in Nederland gehaald. Zo verkocht het in 2016 70.000 nieuwe fietsen op de thuismarkt, goed voor 10 procent van alle nieuwe fietsen. IBG zegt dat de focus daarbij verschuift van gewone fietsen naar elektrische fietsen. Voor dit jaar verwacht het dat ongeveer de helft van de verkochte fietsen e-bikes zullen zijn.

 

Daarnaast wil IBG stappen zetten op vlak van leasefietsen. “Wij hebben een aantal succesvolle pilots gehad in Denemarken en Nederland met private lease”, aldus CEO Bastiaan Hagenouw. “Vanaf deze week rollen we het officieel uit.”

 

Grote showrooms

Dat IBG volgende maand al zijn dertigste vestiging opent in Nederland, is merkwaardig te noemen. Na de overname van Fietsenwinkel.nl in 2012 besloot het bedrijf zich volledig op de online markt te gooien. In 2015 werden daarom vrijwel alle fysieke filialen verkocht, maar een jaar later begon het opnieuw fysieke winkels te openen.

 

Die nieuwe winkels zijn echter anders dan de traditionele fietszaak, met een grote showroom van gemiddeld 600 vierkante meter en vaak liggen ze aan de rand van de stad. “Daar hebben we de ruimte om klanten op ons eigen terrein te laten proefrijden op e-bikes”, legt Hagenouw uit.

 

Met de opening van het dertigste filiaal zegt Hagenouw dat ongeveer 90 procent van de Nederlanders op minder dan 30 minuten van een winkel woont. Daarnaast beschikt de keten ook over 200 servicepunten, zelfstandige handelaars waar klanten van Fietsenwinkel.nl terecht kunnen voor onderhoud en reparaties.

 

“De zelfstandige fietsenwinkel moest altijd een bepaald aantal fietsen verkopen om te kunnen blijven voortbestaan. Wij zorgen nu voor een hogere bezetting in hun werkplaats, waarmee zij minder afhankelijk worden van winkelverkopen”, aldus Hagenouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste bedrijven Rocket Internet groeien verder

25/04/2017

De belangrijkste bedrijven van de Duitse incubator Rocket Internet zijn in 2016 verder blijven groeien op vlak van omzet. Daarnaast werd het verlies ook flink kleiner en Rocket Internet meent binnenkort zelfs winst te zullen maken.

Yannick Khayati: “Tactiek gaat voor op strategie bij behalen leads”

25/04/2017

Hoe realiseer je tegen de laagste kostprijs het hoogste aantal leads naar je website? Op het RetailDetail Congress in het voorprogramma #growthhacking hoor je er alles over.

 

Amazon denkt aan hyperloop voor same-day delivery

21/04/2017

Amazon is een samenwerking aangegaan met Hyperloop One, om te testen of een hyperloop kan worden ingezet om producten te vervoeren voor same-day delivery. De hyperloop is een idee van Tesla-oprichter Elon Musk.

Klanten bol.com kunnen kiezen voor bezorgabonnement

20/04/2017

Bol.com neemt een voorbeeld aan Amazon en lanceert een eigen bezorgabonnement voor Nederlandse klanten. Voor 14,99 euro per jaar worden meer dan 300.000 artikelen in de webshop altijd gratis aan huis geleverd.

UberEats breidt dienst uit in Brussel

18/04/2017

Uber gaat zijn UberEats-service in Brussel verder uitbreiden. Gebruikers kunnen hun maaltijden voortaan niet enkel thuis laten leveren, maar ook op het werk of zelfs in een park. Bestellingen kunnen ook verder op voorhand besteld worden.

Test-Aankoop vordert compensatie van Groupon voor luiers

13/04/2017

Test-Aankoop heeft groepskortingwebsite Groupon in gebreke gesteld in het dossier ‘Luierbox. De consumentenorganisatie eist voor elke gedupeerde consument de terugbetaling van de initiële som die aan Luierbox.be werd betaald voor de levering van luiers.

Back to top