Fiscus ontdekt belastingontduiking bij Belgische internethandel

Fiscus ontdekt belastingontduiking bij Belgische internethandel

De Belgische fiscus heeft de voorbije twee jaar bijna vijf miljoen euro aan ontdoken belastingen teruggevorderd van personen en bedrijven die in het zwart producten verkopen via het internet, onder meer via zoekertjessites.

Gespecialiseerde internetcel

Het 'Belgian Internet Service Center', de gespecialiseerde internetcel van de Bijzondere Belastinginspectie (BBI), heeft de voorbije twee jaar 243.252 "handelaars" doorgelicht die op het internet actief zijn. Die verkochten samen bijna 18,5 miljoen voorwerpen, zonder er echter belastingen op te betalen.

 

De internetcel van de BBI maakte bij haar onderzoek gebruik van datascraping, een methode die gegevens van websites vergaart. De controles hebben intussen al geleid tot rechtzettingen voor een totaal van bijna vijf miljoen euro, zo vernam De Tijd.

 

Zoekertjeswebsites

Tussen de betrapte handelaars zitten ook particulieren en bedrijven die via zoekertjeswebsites hun producten verkopen zonder de opbrengst ervan aan te geven aan de belastingen. "Als de fiscus duidelijk aanwijzingen heeft van belastingontduiking, dan geven we de gegevens van de bewuste klant vrij", bevestigt woordvoerster Aldine Reinink van 2dehands.be in de zakenkrant.

 

Al ontkent ze met klem dat zoekertjessites volledige namenlijsten van veelverkopers zouden doorspelen aan de fiscus: "Het gros van de klanten zijn dan ook gewoon particulieren die spullen van de hand willen doen die ze niet meer kunnen gebruiken. Maar natuurlijk zitten er soms ook wel eens professionele handelaars bij", aldus nog Aldine Reinink.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. Alibaba presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Back to top