Flinke interesse Belgische belegger voor beursgang Alibaba | RetailDetail

Flinke interesse Belgische belegger voor beursgang Alibaba

Flinke interesse Belgische belegger voor beursgang Alibaba

Ook in België lopen beleggers storm voor de beursgang van de Chinese internetgigant Alibaba, maar de kans is klein dat particuliere beleggers uit de Benelux aandelen te pakken zullen krijgen.

Massale belangstelling

Hoewel Alibaba eerder deze week de prijsvork van zijn aandelen verhoogde, meldt financieel persbureau Bloomberg dat de belangstelling van fondsbeheerders massaal is: zelfs bij een hogere introductieprijs is de waardering nog altijd goedkoper dan vergelijkbare bedrijven.

 

Bovendien is Alibaba al 15 jaar actief - waardoor de kans op nare verrassingen gering is - en groeide het bedrijf al die jaren als kool dankzij de snelle welvaartsstijging in China. Kortom, ondanks de risico's (denk aan wat met Facebook gebeurd is: na de fel gehypete beursgang volgde al gauw de ontnuchtering) zou je wel gek zijn om niet in te stappen...

 

Ook vanuit België

Die redenering maakt ook bij ons opgeld, zo meldt De Standaard. Online broker Degiro.be, die actief is in zeven Europese landen, heeft voor de beursintroductie van Alibaba ongeveer tienmaal zoveel orders ontvangen als normaal: "We spreken over miljoenen. Ook vanuit België was er erg veel belangstelling. Hoeveel precies kan ik nog niet zeggen, maar we hebben het razend druk met de verwerking van de orders", zegt Gijs Nagel van Degiro. Belangstellenden konden tot gisteren 12 uur een order plaatsen.

 

Nagel geeft eerlijk toe dat de kans op toewijzing "heel erg laag" is. Degiro heeft wel de afspraak met een van de begeleidende Amerikaanse banken om een plaatsje in het orderboek te krijgen, maar de uiteindelijke toewijzing is de bevoegdheid van Alibaba zelf.

 

Gezien de belangstelling is het onwaarschijnlijk dat er veel rekening zal worden gehouden met particuliere beleggers uit de Benelux, maar als er toch iets uit de bus komt zullen de klanten van Degiro pro rata bediend worden. Met andere woorden: als Degiro een tiende krijgt van het aantal gevraagde aandelen, zal elke klant ook een tiende krijgen. Uiterlijk vrijdag moet daar duidelijkheid over zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top