FOD Economie: "Twee op de drie webwinkels niet volledig in orde"

FOD Economie: "Twee op de drie webwinkels niet volledig in orde"

Twee derde van de Belgische webwinkels was vorig jaar nog altijd in overtreding met de regels voor elektronische handel, zo blijkt uit het jaarverslag 2012 van de FOD Economie. Toch spreekt de overheidsdienst van "een bemoedigende trend", want in 2011 ging vier vijfde nog in de fout.

Van adresgegevens tot prijzen

De Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB), zoals de vroegere Economische Inspectie tegenwoordig officieel heet, voerde in 2012 een algemeen onderzoek inzake e-commerce uit. Van de 451 gecontroleerde websites waren er 292 (of 64,8%) in overtreding. Vijftien webwinkels kregen een proces-verbaal en voor 289 van hen was er een pv van waarschuwing.

 

"Bij de eerste controle bleek 47,45% van de websites minstens één van de verplichte identificatiegegevens niet te vermelden", staat te lezen in het jaarverslag van de FOD. Het gaat om het vergeten vermelden van de naam van de firma, het adres, het e-mailadres of het ondernemingsnummer.

 

"Bij de eerste controle bleek tevens dat 22,83% van de websites de totale prijs niet of onduidelijk vermeldde. In 10,2% van de gevallen betrof dit onduidelijkheid over of afwezigheid van de btw, in 18,2% was er onduidelijkheid over de leverings- of verzendingskosten en in 1,13% was er onzekerheid over andere vormen van belasting, zoals Recupel."

 

"Vertrouwen winnen"

De FOD Economie controleert elk jaar de in België gevestigde websites op de naleving van de regels die voortvloeien uit de Europese richtlijn over elektronische handel: inhoud van de dienst, identificatie en gedrag van de dienstverlener, reclame, prijsbeleid, enz.

 

"Om het vertrouwen van de consumenten en de ondernemingen te winnen, volstaat het niet een kwaliteitsvol juridisch kader te scheppen", klinkt het bij de FOD Economie. "De consumenten moeten regelmatig worden geïnformeerd over hun rechten en de ondernemingen over hun plichten."

 

De volgehouden controles werpen in elk geval vruchten af, want ze hebben er volgens de FOD toe geleid "dat heel wat van die webwinkels in overeenstemming met de voorschriften werden gebracht. Het is een bemoedigend teken, dat ook aantoont dat de opgestelde processen-verbaal van waarschuwing, die een pedagogische bedoeling hebben, doeltreffend zijn." Het beste bewijs: in 2011 liep nog 81,3% van de gecontroleerde webwinkels tegen de lamp, in 2012 waren dat er nog maar 64,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top