FOD Economie: "Twee op de drie webwinkels niet volledig in orde"

FOD Economie: "Twee op de drie webwinkels niet volledig in orde"

Twee derde van de Belgische webwinkels was vorig jaar nog altijd in overtreding met de regels voor elektronische handel, zo blijkt uit het jaarverslag 2012 van de FOD Economie. Toch spreekt de overheidsdienst van "een bemoedigende trend", want in 2011 ging vier vijfde nog in de fout.

Van adresgegevens tot prijzen

De Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB), zoals de vroegere Economische Inspectie tegenwoordig officieel heet, voerde in 2012 een algemeen onderzoek inzake e-commerce uit. Van de 451 gecontroleerde websites waren er 292 (of 64,8%) in overtreding. Vijftien webwinkels kregen een proces-verbaal en voor 289 van hen was er een pv van waarschuwing.

 

"Bij de eerste controle bleek 47,45% van de websites minstens één van de verplichte identificatiegegevens niet te vermelden", staat te lezen in het jaarverslag van de FOD. Het gaat om het vergeten vermelden van de naam van de firma, het adres, het e-mailadres of het ondernemingsnummer.

 

"Bij de eerste controle bleek tevens dat 22,83% van de websites de totale prijs niet of onduidelijk vermeldde. In 10,2% van de gevallen betrof dit onduidelijkheid over of afwezigheid van de btw, in 18,2% was er onduidelijkheid over de leverings- of verzendingskosten en in 1,13% was er onzekerheid over andere vormen van belasting, zoals Recupel."

 

"Vertrouwen winnen"

De FOD Economie controleert elk jaar de in België gevestigde websites op de naleving van de regels die voortvloeien uit de Europese richtlijn over elektronische handel: inhoud van de dienst, identificatie en gedrag van de dienstverlener, reclame, prijsbeleid, enz.

 

"Om het vertrouwen van de consumenten en de ondernemingen te winnen, volstaat het niet een kwaliteitsvol juridisch kader te scheppen", klinkt het bij de FOD Economie. "De consumenten moeten regelmatig worden geïnformeerd over hun rechten en de ondernemingen over hun plichten."

 

De volgehouden controles werpen in elk geval vruchten af, want ze hebben er volgens de FOD toe geleid "dat heel wat van die webwinkels in overeenstemming met de voorschriften werden gebracht. Het is een bemoedigend teken, dat ook aantoont dat de opgestelde processen-verbaal van waarschuwing, die een pedagogische bedoeling hebben, doeltreffend zijn." Het beste bewijs: in 2011 liep nog 81,3% van de gecontroleerde webwinkels tegen de lamp, in 2012 waren dat er nog maar 64,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top