FOD Economie: "Twee op de drie webwinkels niet volledig in orde" | RetailDetail

FOD Economie: "Twee op de drie webwinkels niet volledig in orde"

FOD Economie: "Twee op de drie webwinkels niet volledig in orde"

Twee derde van de Belgische webwinkels was vorig jaar nog altijd in overtreding met de regels voor elektronische handel, zo blijkt uit het jaarverslag 2012 van de FOD Economie. Toch spreekt de overheidsdienst van "een bemoedigende trend", want in 2011 ging vier vijfde nog in de fout.

Van adresgegevens tot prijzen

De Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB), zoals de vroegere Economische Inspectie tegenwoordig officieel heet, voerde in 2012 een algemeen onderzoek inzake e-commerce uit. Van de 451 gecontroleerde websites waren er 292 (of 64,8%) in overtreding. Vijftien webwinkels kregen een proces-verbaal en voor 289 van hen was er een pv van waarschuwing.

 

"Bij de eerste controle bleek 47,45% van de websites minstens één van de verplichte identificatiegegevens niet te vermelden", staat te lezen in het jaarverslag van de FOD. Het gaat om het vergeten vermelden van de naam van de firma, het adres, het e-mailadres of het ondernemingsnummer.

 

"Bij de eerste controle bleek tevens dat 22,83% van de websites de totale prijs niet of onduidelijk vermeldde. In 10,2% van de gevallen betrof dit onduidelijkheid over of afwezigheid van de btw, in 18,2% was er onduidelijkheid over de leverings- of verzendingskosten en in 1,13% was er onzekerheid over andere vormen van belasting, zoals Recupel."

 

"Vertrouwen winnen"

De FOD Economie controleert elk jaar de in België gevestigde websites op de naleving van de regels die voortvloeien uit de Europese richtlijn over elektronische handel: inhoud van de dienst, identificatie en gedrag van de dienstverlener, reclame, prijsbeleid, enz.

 

"Om het vertrouwen van de consumenten en de ondernemingen te winnen, volstaat het niet een kwaliteitsvol juridisch kader te scheppen", klinkt het bij de FOD Economie. "De consumenten moeten regelmatig worden geïnformeerd over hun rechten en de ondernemingen over hun plichten."

 

De volgehouden controles werpen in elk geval vruchten af, want ze hebben er volgens de FOD toe geleid "dat heel wat van die webwinkels in overeenstemming met de voorschriften werden gebracht. Het is een bemoedigend teken, dat ook aantoont dat de opgestelde processen-verbaal van waarschuwing, die een pedagogische bedoeling hebben, doeltreffend zijn." Het beste bewijs: in 2011 liep nog 81,3% van de gecontroleerde webwinkels tegen de lamp, in 2012 waren dat er nog maar 64,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.