Fonq.nl waarschuwt voor Google | RetailDetail

Fonq.nl waarschuwt voor Google

Fonq.nl waarschuwt voor Google

Webwinkels die willen overleven moeten minder aandacht besteden aan zoekmachine Google en meer investeren in de eigen merkuitstraling, stelt oprichter Patrick Kerssemakers van online warenhuis Fonq.nl.

De ondernemer zegt dit tegenover het tijdschrift Sprout. Hij waarschuwt voor de groeiende macht van Google, dat nu nog functioneert als het marektingkanaal voor online winkels. Met een slimme domeinnaam en goede search engine optimalisation kun je nu nog hoog in de zoekresultaten komen, maar dat blijft volgens Kerssemakers niet zo.

Door het verdwijnen van andere online startpagina’s en vergelijkingssites, krijgt Google bijna een monopoliepositie. De eerste pagina’s met zoekresultaten kunnen daardoor volledig commercieel gaan worden. ‘Wie nog een plekje in de winkelstraat wil, moet steeds dieper in de buidel tasten’, aldus Kerssemakers.

Het antwoord is volgens hem investeren in het eigen merk, waardoor consumenten op Google toch op jouw winkel klikken of zelfs rechtstreeks naar bepaalde webwinkels gaan. Bol.com is voor Kerssemakers een belangrijk voorbeeld. Daartoe zijn hoge marketingbudgetten noodzakelijk, waarvoor investeerders nodig zijn. Fonq.nl werd onlangs overgenomen door RFS Holding, het bedrijf achter Wehkamp.nl.

 

Webwinkels die willen overleven moeten minder aandacht besteden aan zoekmachine Google en meer investeren in de eigen merkuitstraling, stelt oprichter Patrick Kerssemakers van online warenhuis Fonq.nl.

De ondernemer zegt dit tegenover het tijdschrift Sprout. Hij waarschuwt voor de groeiende macht van Google, dat nu nog functioneert als het marektingkanaal voor online winkels. Met een slimme domeinnaam en goede search engine optimalisation kun je nu nog hoog in de zoekresultaten komen, maar dat blijft volgens Kerssemakers niet zo.

Door het verdwijnen van andere online startpagina’s en vergelijkingssites, krijgt Google bijna een monopoliepositie. De eerste pagina’s met zoekresultaten kunnen daardoor volledig commercieel gaan worden. ‘Wie nog een plekje in de winkelstraat wil, moet steeds dieper in de buidel tasten’, aldus Kerssemakers.

Het antwoord is volgens hem investeren in het eigen merk, waardoor consumenten op Google toch op jouw winkel klikken of zelfs rechtstreeks naar bepaalde webwinkels gaan. Bol.com is voor Kerssemakers een belangrijk voorbeeld. Daartoe zijn hoge marketingbudgetten noodzakelijk, waarvoor investeerders nodig zijn. Fonq.nl werd onlangs overgenomen door RFS Holding, het bedrijf achter Wehkamp.nl.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.