Forse stijging aantal betalingen via mobiele toestellen

Forse stijging aantal betalingen via mobiele toestellen

Hoewel het gros van de e-commerce-betalingen nog altijd via een traditionele computer loopt, betalen we toch steeds vaker met onze tablet of smartphone. Onlinebetaalspecialist Ogone gewaagt zelfs van een "forse stijging", zeker tijdens de voorbije kerstperiode.

Al 13,5% mobiele betalingen

Volgens Ogone, dat in ons land naar eigen zeggen de betalingen regelt voor 85% van alle webshops, vertegenwoordigen betalingen via smartphone en tablet in december zo'n 13,5% van alle betalingen. In vergelijking met de decembermaand van 2012 is het aantal betalingen via tablets verdubbeld tot 9 procent, bij smartphones steeg het aantal transacties met de helft (tot 4,5%). Zoomen we enkel in op puur 'Belgische' betalingen, dan gaat het om 7% via tablets en 3% via smartphones.

 

Die trend is volgens Michaël Van Gijseghem, manager voor België bij Ogone, perfect te verklaren: "Meer en meer mensen hebben een tablet. Bovendien trekken de webshops de mobiele kaart en maken een mobiele website of een applicatie", zo vertelt hij aan persbureau Belga, en die twee evoluties gaan wonderwel samen.

 

37% meer onlinebetalingen tijdens kerstperiode

De voorbije kerstperiode telde Ogone overigens 37% méér betaaltransacties online dan in dezelfde maand een jaar eerder. Terwijl mode, tickets, reizen en telecom het hele jaar door online goed verkopen, worden die in de kerstperiode toch overvleugeld door kleding en elektronica.

 

"E-commerce groeit door het stijgende vertrouwen erin bij de consumenten", zegt Van Gijseghem. "Dat is dan weer gelinkt aan het grotere aantal webshops, vooral dan webshops die kwaliteitsvolle producten, maar ook een heel goede dienstverlening bieden."

 

Ogone, met hoofdzetel in Brussel, is begin vorig jaar overgenomen door het Franse Ingenico. Ruim 50.000 bedrijven in meer dan 70 landen gebruiken het Ogone-platform om hun al dan niet mobiele online betalingen uit te voeren. Door de sterke groei zoekt het bedrijf in ons land momenteel 25 nieuwe medewerkers; voor heel 2014 is dat een honderdtal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top