Franse regering wil wildgroei "afhaalpunten" aan banden leggen | RetailDetail

Franse regering wil wildgroei "afhaalpunten" aan banden leggen

Franse regering wil wildgroei "afhaalpunten" aan banden leggen

De Franse minister van handel Sylvia Pinel wil de afhaalpunten bij supermarkten voor wie zijn inkopen via het internet doet aan banden leggen. Momenteel kent Frankrijk al evenveel "drives" als hypermarkten (zo'n 2000), maar in de loop van het jaar zouden er nog een duizendtal afhaalpunten bijkomen.

"Juridisch vacuüm"

Pinel wil nog volgende maand een wetsontwerp laten goedkeuren dat een juridisch kader uittekent voor het opstarten van "drives", zoals onze zuiderburen de afhaalpunten voor internetbestellingen bij supermarkten noemen.

 

De minister gaat daarmee in op een vraag van een socialistische partijgenote, die het niet logisch vindt dat de opening van zo'n drive niet moet worden voorgelegd aan de "Commission départementale d'aménagement commercial", de commissie die zich moet buigen over de inplanting van nieuwe retailinitiatieven. Momenteel volstaat het immers om een bouwaanvraag in te dienen of om een bestaand lokaal opnieuw in te richten om in Frankrijk een afhaalpunt op te starten.

 

Al 2,5% marktaandeel

Vijf jaar geleden was het fenomeen van de afhaalpunten nog zo goed als onbestaande in Frankrijk. In 2010 introduceerde Auchan met zijn ChronoDrive het concept op grotere schaal in de Franse retail, sindsdien zijn bijna alle grote distributeurs op de kar gesprongen.


Begin 2012 waren er al een duizendtal drives in Frankrijk, eind januari werd de kaap van de 2.000 gerond (zie grafiek) en eind dit jaar zouden het er al 3.000 zijn, zo blijkt uit een studie van A3Distrib. Alleen al in de maand april kwamen er liefst 88 nieuwe drives bij.

 

Drives zijn in Frankrijk intussen goed voor een marktaandeel van 2,5%, wat - ter vergelijking - meer is dan het volledige marktaandeel van Aldi France. Volgens studies zal dat marktaandeel tegen 2015 zelfs oplopen tot 6% van de voedingsmarkt, goed voor een omzet van ruim 5 miljard euro. Liefst 15% van de Franse gezinnen maakt er (geregeld) gebruik van.

 

Momenteel zijn de meeste drives nog verbonden aan een fysieke winkel, maar A3Distrib voorspelt vooral een snelle toename van het aantal "drive solo"-afhaalpunten, vestigingen die losstaan van een supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.