Franse regering wil wildgroei "afhaalpunten" aan banden leggen

Franse regering wil wildgroei "afhaalpunten" aan banden leggen

De Franse minister van handel Sylvia Pinel wil de afhaalpunten bij supermarkten voor wie zijn inkopen via het internet doet aan banden leggen. Momenteel kent Frankrijk al evenveel "drives" als hypermarkten (zo'n 2000), maar in de loop van het jaar zouden er nog een duizendtal afhaalpunten bijkomen.

"Juridisch vacuüm"

Pinel wil nog volgende maand een wetsontwerp laten goedkeuren dat een juridisch kader uittekent voor het opstarten van "drives", zoals onze zuiderburen de afhaalpunten voor internetbestellingen bij supermarkten noemen.

 

De minister gaat daarmee in op een vraag van een socialistische partijgenote, die het niet logisch vindt dat de opening van zo'n drive niet moet worden voorgelegd aan de "Commission départementale d'aménagement commercial", de commissie die zich moet buigen over de inplanting van nieuwe retailinitiatieven. Momenteel volstaat het immers om een bouwaanvraag in te dienen of om een bestaand lokaal opnieuw in te richten om in Frankrijk een afhaalpunt op te starten.

 

Al 2,5% marktaandeel

Vijf jaar geleden was het fenomeen van de afhaalpunten nog zo goed als onbestaande in Frankrijk. In 2010 introduceerde Auchan met zijn ChronoDrive het concept op grotere schaal in de Franse retail, sindsdien zijn bijna alle grote distributeurs op de kar gesprongen.


Begin 2012 waren er al een duizendtal drives in Frankrijk, eind januari werd de kaap van de 2.000 gerond (zie grafiek) en eind dit jaar zouden het er al 3.000 zijn, zo blijkt uit een studie van A3Distrib. Alleen al in de maand april kwamen er liefst 88 nieuwe drives bij.

 

Drives zijn in Frankrijk intussen goed voor een marktaandeel van 2,5%, wat - ter vergelijking - meer is dan het volledige marktaandeel van Aldi France. Volgens studies zal dat marktaandeel tegen 2015 zelfs oplopen tot 6% van de voedingsmarkt, goed voor een omzet van ruim 5 miljard euro. Liefst 15% van de Franse gezinnen maakt er (geregeld) gebruik van.

 

Momenteel zijn de meeste drives nog verbonden aan een fysieke winkel, maar A3Distrib voorspelt vooral een snelle toename van het aantal "drive solo"-afhaalpunten, vestigingen die losstaan van een supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

29/11/2017

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

Back to top