Franse regering wil wildgroei "afhaalpunten" aan banden leggen | RetailDetail

Franse regering wil wildgroei "afhaalpunten" aan banden leggen

Franse regering wil wildgroei "afhaalpunten" aan banden leggen

De Franse minister van handel Sylvia Pinel wil de afhaalpunten bij supermarkten voor wie zijn inkopen via het internet doet aan banden leggen. Momenteel kent Frankrijk al evenveel "drives" als hypermarkten (zo'n 2000), maar in de loop van het jaar zouden er nog een duizendtal afhaalpunten bijkomen.

"Juridisch vacuüm"

Pinel wil nog volgende maand een wetsontwerp laten goedkeuren dat een juridisch kader uittekent voor het opstarten van "drives", zoals onze zuiderburen de afhaalpunten voor internetbestellingen bij supermarkten noemen.

 

De minister gaat daarmee in op een vraag van een socialistische partijgenote, die het niet logisch vindt dat de opening van zo'n drive niet moet worden voorgelegd aan de "Commission départementale d'aménagement commercial", de commissie die zich moet buigen over de inplanting van nieuwe retailinitiatieven. Momenteel volstaat het immers om een bouwaanvraag in te dienen of om een bestaand lokaal opnieuw in te richten om in Frankrijk een afhaalpunt op te starten.

 

Al 2,5% marktaandeel

Vijf jaar geleden was het fenomeen van de afhaalpunten nog zo goed als onbestaande in Frankrijk. In 2010 introduceerde Auchan met zijn ChronoDrive het concept op grotere schaal in de Franse retail, sindsdien zijn bijna alle grote distributeurs op de kar gesprongen.


Begin 2012 waren er al een duizendtal drives in Frankrijk, eind januari werd de kaap van de 2.000 gerond (zie grafiek) en eind dit jaar zouden het er al 3.000 zijn, zo blijkt uit een studie van A3Distrib. Alleen al in de maand april kwamen er liefst 88 nieuwe drives bij.

 

Drives zijn in Frankrijk intussen goed voor een marktaandeel van 2,5%, wat - ter vergelijking - meer is dan het volledige marktaandeel van Aldi France. Volgens studies zal dat marktaandeel tegen 2015 zelfs oplopen tot 6% van de voedingsmarkt, goed voor een omzet van ruim 5 miljard euro. Liefst 15% van de Franse gezinnen maakt er (geregeld) gebruik van.

 

Momenteel zijn de meeste drives nog verbonden aan een fysieke winkel, maar A3Distrib voorspelt vooral een snelle toename van het aantal "drive solo"-afhaalpunten, vestigingen die losstaan van een supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top