Franse regering wil wildgroei "afhaalpunten" aan banden leggen

Franse regering wil wildgroei "afhaalpunten" aan banden leggen

De Franse minister van handel Sylvia Pinel wil de afhaalpunten bij supermarkten voor wie zijn inkopen via het internet doet aan banden leggen. Momenteel kent Frankrijk al evenveel "drives" als hypermarkten (zo'n 2000), maar in de loop van het jaar zouden er nog een duizendtal afhaalpunten bijkomen.

"Juridisch vacuüm"

Pinel wil nog volgende maand een wetsontwerp laten goedkeuren dat een juridisch kader uittekent voor het opstarten van "drives", zoals onze zuiderburen de afhaalpunten voor internetbestellingen bij supermarkten noemen.

 

De minister gaat daarmee in op een vraag van een socialistische partijgenote, die het niet logisch vindt dat de opening van zo'n drive niet moet worden voorgelegd aan de "Commission départementale d'aménagement commercial", de commissie die zich moet buigen over de inplanting van nieuwe retailinitiatieven. Momenteel volstaat het immers om een bouwaanvraag in te dienen of om een bestaand lokaal opnieuw in te richten om in Frankrijk een afhaalpunt op te starten.

 

Al 2,5% marktaandeel

Vijf jaar geleden was het fenomeen van de afhaalpunten nog zo goed als onbestaande in Frankrijk. In 2010 introduceerde Auchan met zijn ChronoDrive het concept op grotere schaal in de Franse retail, sindsdien zijn bijna alle grote distributeurs op de kar gesprongen.


Begin 2012 waren er al een duizendtal drives in Frankrijk, eind januari werd de kaap van de 2.000 gerond (zie grafiek) en eind dit jaar zouden het er al 3.000 zijn, zo blijkt uit een studie van A3Distrib. Alleen al in de maand april kwamen er liefst 88 nieuwe drives bij.

 

Drives zijn in Frankrijk intussen goed voor een marktaandeel van 2,5%, wat - ter vergelijking - meer is dan het volledige marktaandeel van Aldi France. Volgens studies zal dat marktaandeel tegen 2015 zelfs oplopen tot 6% van de voedingsmarkt, goed voor een omzet van ruim 5 miljard euro. Liefst 15% van de Franse gezinnen maakt er (geregeld) gebruik van.

 

Momenteel zijn de meeste drives nog verbonden aan een fysieke winkel, maar A3Distrib voorspelt vooral een snelle toename van het aantal "drive solo"-afhaalpunten, vestigingen die losstaan van een supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top