Fraudeurs misbruiken naam Bol.com | RetailDetail

Fraudeurs misbruiken naam Bol.com

Fraudeurs misbruiken naam Bol.com

Internetcriminelen hebben misbruik gemaakt van de naam van de Nederlandse webwinkel Bol.com om bankgegevens te ontfutselen van nietsvermoedende particulieren. Ze maakten gebruik van een klassieker in de fraudewereld: een net echt lijkende pagina van een bank.

Bol.com en iDeal misbruikt voor fraude

Een aantal consumenten kreeg een mail met de melding "We hebben van Bol.com een melding binnen gekregen dat er een mislukte transactie heeft plaatsgevonden", die zogezegd was verzonden het betaalplatform iDeal. Alleen hadden de betrokkenen geen bestelling geplaatst en al helemaal geen betalingsopdracht gegeven.

 

Vervolgens moesten ze volgens de mail klikken op een link, die hen naar een vervalste webpagina van ABN Amro leidde. Daar werd de consumenten gevraagd om hun bankgegevens in te geven, wat de internetcriminelen toelaat om met de ingebrachte gegevens zelf de rekening van de slachtoffers te plunderen. Hoe veel benadeelden zo al zijn gemaakt, is niet duidelijk.

 

Bol.com zegt dat alleen zijn naam werd misbruikt, maar dat de internetcriminelen geen toegang hebben gekregen tot vertrouwelijke klanteninformatie. Bij Bol.com wordt de helft van de betalingen uitgevoerd met iDeal, met afstand de meest gebruikte betaalmethode in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.