Fraudeurs misbruiken naam Bol.com

Fraudeurs misbruiken naam Bol.com

Internetcriminelen hebben misbruik gemaakt van de naam van de Nederlandse webwinkel Bol.com om bankgegevens te ontfutselen van nietsvermoedende particulieren. Ze maakten gebruik van een klassieker in de fraudewereld: een net echt lijkende pagina van een bank.

Bol.com en iDeal misbruikt voor fraude

Een aantal consumenten kreeg een mail met de melding "We hebben van Bol.com een melding binnen gekregen dat er een mislukte transactie heeft plaatsgevonden", die zogezegd was verzonden het betaalplatform iDeal. Alleen hadden de betrokkenen geen bestelling geplaatst en al helemaal geen betalingsopdracht gegeven.

 

Vervolgens moesten ze volgens de mail klikken op een link, die hen naar een vervalste webpagina van ABN Amro leidde. Daar werd de consumenten gevraagd om hun bankgegevens in te geven, wat de internetcriminelen toelaat om met de ingebrachte gegevens zelf de rekening van de slachtoffers te plunderen. Hoe veel benadeelden zo al zijn gemaakt, is niet duidelijk.

 

Bol.com zegt dat alleen zijn naam werd misbruikt, maar dat de internetcriminelen geen toegang hebben gekregen tot vertrouwelijke klanteninformatie. Bij Bol.com wordt de helft van de betalingen uitgevoerd met iDeal, met afstand de meest gebruikte betaalmethode in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Back to top