Fun en Fundoo smelten samen in joint venture | RetailDetail

Fun en Fundoo smelten samen in joint venture

Fun en Fundoo smelten samen in joint venture

De keten van speelgoedwinkels Fun en online vrijetijdsretailer Fundoo slaan de handen in elkaar en gaan zich voortaan samen profileren als multichannelconcept. Daartoe wordt een nieuwe groep opgericht, die de fysieke winkels van Fun enerzijds en de webshops van Fundoo anderzijds samensmelt tot één geheel.

Samen één multichannelconcept

Met een dertigtal winkels gespecialiseerd in vrijetijdsbesteding voor kinderen en volwassenen is Fun één van de grootste spelers in de Belgische vrijetijdsmarkt, terwijl Fundoo zich met 25 webshops daarentegen vooral profileert als onlinespecialist in vrijetijdsplezier, die daarnaast ook fysieke beleving biedt in zijn conceptwinkel in Nevele.

 

Beide partijen hebben evenwel toenadering tot elkaar gezocht, aldus de ketens. Zo wilde Fun zijn webshop naar een hoger niveau tillen, terwijl Fundoo vooral zijn offline bereik wenste te vergroten.

 

Die toenadering resulteert nu in een joint venture, waarbij een nieuwe groep wordt opgericht met Jean Paul Descheemaeker (topman van Fun) als CEO. De oprichters van Fundoo, Sven en Joeri De Waele, treden in het kapitaal van de nieuwe groep en worden zowel lid van de raad van bestuur als van het management.

 

Met ondersteuning van Mitiska

De nieuwe onderneming krijgt eveneens financiële ondersteuning van investeringsgroep Mitiska, die een niet nader vernoemd bedrag ter beschikking stelt, bovenop de 4 miljoen euro die het eerder dit jaar investeerde in Fun.

 

Doel van het nieuwe concept is 100% multichannelshopping te bieden, zegt Joeri De Waele: “Het is onze ambitie om de groep te doen uitgroeien tot een krachtige speler, die door innovatie en focus op de klant met iedereen op de Belgische vrijetijdsmarkt kan wedijveren."

 

"Daarbij staat de volledige integratie van clicks en bricks centraal, om zo een unieke winkelervaring te creëren. We zijn ervan overtuigd dat we op die manier gewapend zijn tegen een toekomstige intrede van Amazon in België", hoopt hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.