Geen afronding voor eurocentjes in webshops

Geen afronding voor eurocentjes in webshops

De regel dat alle rekeningen mogen worden afgerond naar 0 of 5 eurocent, ongeacht of de klant cash dan wel elektronisch betaalt, geldt niet voor webshops. Dat blijkt nu de ministerraad het licht definitief op groen heeft gezet.

Enkel in fysieke winkels

Vrijdag heeft de ministerraad definitief het licht op groen gezet voor het afronden van het totaalbedrag tot de dichtstbijzijnde 0 of 5 eurocent. De regel, die eerst enkel gold voor contante betalingen, wordt daarbij veralgemeend naar alle betalingen, dus ook die met een bank- of kredietkaart. Daarmee kwam de overheid tegemoet aan een van de grootste bezwaren van supermarkten en winkelketens.

 

Toch blijft er één notoire uitzondering bestaan: de afrondingsregels gelden enkel in fysieke winkels, niet voor internetaankopen. Doordat webshops enkel elektronische betalingen aanvaarden, heeft de afronding daar "geen belang", aldus het kabinet van economieminister Kris Peeters (CD&V). Lees: het argument dat de rosse muntjes van één en twee cent alleen maar nodeloze rompslomp en kosten veroorzaken, gaat voor webshops niet op.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top