Gevestigde retail namen in Twinkle100

Gevestigde retail namen in Twinkle100

Het zijn bekende namen uit het Nederlandse retaillandschap die de bovenste regionen van de nieuwe Twinkle100 bezetten: Wehkamp.nl, Bol.com, Ahold, KPN en Hema. In de top 10 van grootste online retailers staat maar één bedrijf dat nog geen tien jaar ervaring heeft met online verkoop: H&M. Dit resultaat vinden we eveneens in de travel top 30 terug. Voor de vierde maal stelt Twinkel een overzicht samen van 130 verschillende bedrijven: 100 retailorganisaties en 30 online aanbieders van reizen; waarbij de laatste groep op veler verzoek een aparte travel top 30 heeft gekregen. De omzetten van de grootste honderd retailers (3,1 miljard euro) en de grootste dertig reisverkopers (2,9 miljard euro) ontlopen elkaar overigens niet veel.

Reissector domineert top met slechts enkele spelers

Als we de resultaten vergelijken van de bedrijven uit de Twinkle100 met de Thuiswinkel Markt Monitor over heel 2010, dan valt op voornamelijk in de reissector er slechts enkele grote spelers in de top bewegen (totale online reissector was vorig jaar nog goed voor meer dan 3,5 miljard euro). Dit verklaart dan ook dat slechts een beperkt aantal travelpartijen het leeuwendeel (3,1 miljard euro) van de markt afvangt, omdat je ook niet zomaar een reisorganisatie begint vanaf de zolderkamer.

Dat kan wel met een webwinkel en dat gebeurt dan ook veelvuldig. Volgens schattingen zijn er ongeveer dertigduizend webwinkels in ons land en nog dagelijks komen er nieuwe shopeigenaren bij. Blauw Research en GfK Retail & Technology becijferden de totale omzet uit online productverkoop aan Nederlandse consumenten afgelopen jaar op nog geen 4 miljard euro.Dit betekent een gemiddelde omzet per webwinkel ,die niet in de Twinkle 100 is vermeldt, van ongeveer een modaal bruto jaarsalaris.

Grootste deel van webwinkel omzet door in Nederland gevestigde bedrijven

Afgelopen jaar werd het grootste deel van de webwinkelomzet in Nederland gerealiseerd door bedrijven die ook in ons land gevestigd zijn. Maar met de consolidatie van de (online) retailmarkt zal dat de komende jaren gaan veranderen. Buitenlandse retailconcerns en investeerders zoeken naar interessante overnameprooien, of ze denderen gewoon zelf de Nederlandse markt op. Zo wist het Duitse Zalando in de laatste drie maanden van 2010 zoveel schoenen en fashion items te verkopen dat het met een omzet van 12 miljoen euro een stormachtige entree maakt in de lijst (57e in de retail top 100).

Het kan dus wel, in korte tijd doordringen tot de top van webwinkelend Nederland, maar dan zijn sterke klantvoorwaarden (zoals gratis verzending en retour) én een grote zak marketingeuro’s een vereiste.

Het zijn bekende namen uit het Nederlandse retaillandschap die de bovenste regionen van de nieuwe Twinkle100 bezetten: Wehkamp.nl, Bol.com, Ahold, KPN en Hema. In de top 10 van grootste online retailers staat maar één bedrijf dat nog geen tien jaar ervaring heeft met online verkoop: H&M. Dit resultaat vinden we eveneens in de travel top 30 terug. Voor de vierde maal stelt Twinkel een overzicht samen van 130 verschillende bedrijven: 100 retailorganisaties en 30 online aanbieders van reizen; waarbij de laatste groep op veler verzoek een aparte travel top 30 heeft gekregen. De omzetten van de grootste honderd retailers (3,1 miljard euro) en de grootste dertig reisverkopers (2,9 miljard euro) ontlopen elkaar overigens niet veel.

Reissector domineert top met slechts enkele spelers

Als we de resultaten vergelijken van de bedrijven uit de Twinkle100 met de Thuiswinkel Markt Monitor over heel 2010, dan valt op voornamelijk in de reissector er slechts enkele grote spelers in de top bewegen (totale online reissector was vorig jaar nog goed voor meer dan 3,5 miljard euro). Dit verklaart dan ook dat slechts een beperkt aantal travelpartijen het leeuwendeel (3,1 miljard euro) van de markt afvangt, omdat je ook niet zomaar een reisorganisatie begint vanaf de zolderkamer.

Dat kan wel met een webwinkel en dat gebeurt dan ook veelvuldig. Volgens schattingen zijn er ongeveer dertigduizend webwinkels in ons land en nog dagelijks komen er nieuwe shopeigenaren bij. Blauw Research en GfK Retail & Technology becijferden de totale omzet uit online productverkoop aan Nederlandse consumenten afgelopen jaar op nog geen 4 miljard euro.Dit betekent een gemiddelde omzet per webwinkel ,die niet in de Twinkle 100 is vermeldt, van ongeveer een modaal bruto jaarsalaris.

Grootste deel van webwinkel omzet door in Nederland gevestigde bedrijven

Afgelopen jaar werd het grootste deel van de webwinkelomzet in Nederland gerealiseerd door bedrijven die ook in ons land gevestigd zijn. Maar met de consolidatie van de (online) retailmarkt zal dat de komende jaren gaan veranderen. Buitenlandse retailconcerns en investeerders zoeken naar interessante overnameprooien, of ze denderen gewoon zelf de Nederlandse markt op. Zo wist het Duitse Zalando in de laatste drie maanden van 2010 zoveel schoenen en fashion items te verkopen dat het met een omzet van 12 miljoen euro een stormachtige entree maakt in de lijst (57e in de retail top 100).

Het kan dus wel, in korte tijd doordringen tot de top van webwinkelend Nederland, maar dan zijn sterke klantvoorwaarden (zoals gratis verzending en retour) én een grote zak marketingeuro’s een vereiste.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top