Gevestigde retail namen in Twinkle100 | RetailDetail

Gevestigde retail namen in Twinkle100

Gevestigde retail namen in Twinkle100

Het zijn bekende namen uit het Nederlandse retaillandschap die de bovenste regionen van de nieuwe Twinkle100 bezetten: Wehkamp.nl, Bol.com, Ahold, KPN en Hema. In de top 10 van grootste online retailers staat maar één bedrijf dat nog geen tien jaar ervaring heeft met online verkoop: H&M. Dit resultaat vinden we eveneens in de travel top 30 terug. Voor de vierde maal stelt Twinkel een overzicht samen van 130 verschillende bedrijven: 100 retailorganisaties en 30 online aanbieders van reizen; waarbij de laatste groep op veler verzoek een aparte travel top 30 heeft gekregen. De omzetten van de grootste honderd retailers (3,1 miljard euro) en de grootste dertig reisverkopers (2,9 miljard euro) ontlopen elkaar overigens niet veel.

Reissector domineert top met slechts enkele spelers

Als we de resultaten vergelijken van de bedrijven uit de Twinkle100 met de Thuiswinkel Markt Monitor over heel 2010, dan valt op voornamelijk in de reissector er slechts enkele grote spelers in de top bewegen (totale online reissector was vorig jaar nog goed voor meer dan 3,5 miljard euro). Dit verklaart dan ook dat slechts een beperkt aantal travelpartijen het leeuwendeel (3,1 miljard euro) van de markt afvangt, omdat je ook niet zomaar een reisorganisatie begint vanaf de zolderkamer.

Dat kan wel met een webwinkel en dat gebeurt dan ook veelvuldig. Volgens schattingen zijn er ongeveer dertigduizend webwinkels in ons land en nog dagelijks komen er nieuwe shopeigenaren bij. Blauw Research en GfK Retail & Technology becijferden de totale omzet uit online productverkoop aan Nederlandse consumenten afgelopen jaar op nog geen 4 miljard euro.Dit betekent een gemiddelde omzet per webwinkel ,die niet in de Twinkle 100 is vermeldt, van ongeveer een modaal bruto jaarsalaris.

Grootste deel van webwinkel omzet door in Nederland gevestigde bedrijven

Afgelopen jaar werd het grootste deel van de webwinkelomzet in Nederland gerealiseerd door bedrijven die ook in ons land gevestigd zijn. Maar met de consolidatie van de (online) retailmarkt zal dat de komende jaren gaan veranderen. Buitenlandse retailconcerns en investeerders zoeken naar interessante overnameprooien, of ze denderen gewoon zelf de Nederlandse markt op. Zo wist het Duitse Zalando in de laatste drie maanden van 2010 zoveel schoenen en fashion items te verkopen dat het met een omzet van 12 miljoen euro een stormachtige entree maakt in de lijst (57e in de retail top 100).

Het kan dus wel, in korte tijd doordringen tot de top van webwinkelend Nederland, maar dan zijn sterke klantvoorwaarden (zoals gratis verzending en retour) én een grote zak marketingeuro’s een vereiste.

Het zijn bekende namen uit het Nederlandse retaillandschap die de bovenste regionen van de nieuwe Twinkle100 bezetten: Wehkamp.nl, Bol.com, Ahold, KPN en Hema. In de top 10 van grootste online retailers staat maar één bedrijf dat nog geen tien jaar ervaring heeft met online verkoop: H&M. Dit resultaat vinden we eveneens in de travel top 30 terug. Voor de vierde maal stelt Twinkel een overzicht samen van 130 verschillende bedrijven: 100 retailorganisaties en 30 online aanbieders van reizen; waarbij de laatste groep op veler verzoek een aparte travel top 30 heeft gekregen. De omzetten van de grootste honderd retailers (3,1 miljard euro) en de grootste dertig reisverkopers (2,9 miljard euro) ontlopen elkaar overigens niet veel.

Reissector domineert top met slechts enkele spelers

Als we de resultaten vergelijken van de bedrijven uit de Twinkle100 met de Thuiswinkel Markt Monitor over heel 2010, dan valt op voornamelijk in de reissector er slechts enkele grote spelers in de top bewegen (totale online reissector was vorig jaar nog goed voor meer dan 3,5 miljard euro). Dit verklaart dan ook dat slechts een beperkt aantal travelpartijen het leeuwendeel (3,1 miljard euro) van de markt afvangt, omdat je ook niet zomaar een reisorganisatie begint vanaf de zolderkamer.

Dat kan wel met een webwinkel en dat gebeurt dan ook veelvuldig. Volgens schattingen zijn er ongeveer dertigduizend webwinkels in ons land en nog dagelijks komen er nieuwe shopeigenaren bij. Blauw Research en GfK Retail & Technology becijferden de totale omzet uit online productverkoop aan Nederlandse consumenten afgelopen jaar op nog geen 4 miljard euro.Dit betekent een gemiddelde omzet per webwinkel ,die niet in de Twinkle 100 is vermeldt, van ongeveer een modaal bruto jaarsalaris.

Grootste deel van webwinkel omzet door in Nederland gevestigde bedrijven

Afgelopen jaar werd het grootste deel van de webwinkelomzet in Nederland gerealiseerd door bedrijven die ook in ons land gevestigd zijn. Maar met de consolidatie van de (online) retailmarkt zal dat de komende jaren gaan veranderen. Buitenlandse retailconcerns en investeerders zoeken naar interessante overnameprooien, of ze denderen gewoon zelf de Nederlandse markt op. Zo wist het Duitse Zalando in de laatste drie maanden van 2010 zoveel schoenen en fashion items te verkopen dat het met een omzet van 12 miljoen euro een stormachtige entree maakt in de lijst (57e in de retail top 100).

Het kan dus wel, in korte tijd doordringen tot de top van webwinkelend Nederland, maar dan zijn sterke klantvoorwaarden (zoals gratis verzending en retour) én een grote zak marketingeuro’s een vereiste.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.