RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Denis Pilet
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel: “Het ideale omnichannelbedrijf bestaat niet”

icon
m-Tail2 januari, 2014

“To boldly go where no man has gone before”

“De vraag die zich nu aandient, is hoe je alle activiteiten – online en offline – kan verweven? Je hoort immers verschillende meningen en moeilijkheden vanuit retailhoek. Eén van de bemerkingen van sommige retailers met een webshop is dat die qua omzet – ondanks alle moeite – toch niet zoveel voorstelt, terwijl anderen zeggen dat ze online wel best veel inkomsten realiseren, maar dat het wel heel grote investeringen in digitale marketing vergt”, observeert Vlerickdocent Gino Van Ossel.

 

“Nog andere uitdagingen stellen zich op het gebied van voorraadbeheer en het betrokken krijgen van het personeel.” Al die vraagtekens zijn volgens professor Gino Van Ossel weliswaar niet meer dan normaal, “want om het met een boutade te zeggen, you boldly go where no man has gone before. Er zijn wel enkele sterke buitenlandse voorbeelden, maar de Belgische context is toch nog behoorlijk anders.”

 

Die context is zoals bekend de typisch iets conservatievere Belgische consument, maar vooral de beperktere schaal van het kleine Belgenland. “Ik heb vooraanstaande modeketens horen zeggen dat webshoppen niks voor hun klanten is”, aldus Gino Van Ossel. “Persoonlijk vind ik dat een gevaarlijke redenering, want je kunt je afvragen of het zo is dat je klant niet veel online koopt of dat hij je online niet vindt? Het is immers niet altijd evident om top-of-mind te worden via digitale marketing. Bovendien kost een succesvolle omnichannelstrategie naast tijd ook mankracht.”

 

“Denk niet te veel na, doe het gewoon”

Reden te meer om niet te veel na te denken, maar gewoon te doen, meent Van Ossel. “Zoals ook een recente Nederlandse studie van de werkgroep Shopping 2020 aangaf, is het cruciaal een cultuur van falen te creëren. Het evolueert allemaal zo snel, dat je alleen snel kunt leren door te testen en te experimenteren. Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan, omdat we nooit happig zijn op risico’s en omdat dingen veranderen in een offline retailomgeving niet zo snel gaat.”

 

Toch is dat de enige weg vooruit, vindt professor Van Ossel die daarbij wijst naar online schoenenverkoper Zappos. De e-tailer heeft een test uitgevoerd waarbij het in de webshop tweets van klanten toonde, die betrekking hadden op het product dat je aan het bekijken was. De conversie bij klanten die op de tweets klikten, bleek ontzettend hoog te liggen, maar wie niet klikte, ergerde zich aan de tweets en haakte af. De voordelen wogen dus niet op tegen de nadelen en het idee werd afgevoerd.

 

“Het ideale omnichannelbedrijf bestaat niet. En dat bedoel ik niet alleen clichématig, de realiteit is gewoon dat het vandaag nog allesbehalve af is. Niemand heeft de waarheid al in pacht. Bovendien reageert elke doelgroep anders, zodat je je eigen recept dient te ontwikkelen. Een omnichannelcongres is voor retailers dan ook noodzakelijk, om ervaringen te kunnen uitwisselen.”


Van elkaar leer je het meest

Daarbij zijn er volgens Gino Van Ossel al best veel interessante en leerrijke voorbeelden, ook van eigen bodem. “Op wereldvlak is de warenhuisgroep John Lewis echt een topper, maar in – en vanuit – België zijn ketens als Vandenborre, FNG Group, Torfs, Brantano, AS Adventure of nog Fundoo en Fun, nu ze hun middelen en knowhow hebben samengelegd, heel goed bezig.”

 

Om vooruit te gaan in deze nieuwe wereld, is het dan ook bijzonder leerrijk om in contact te treden met elkaar. “Er is een groot verschil tussen de snelle theoretische blik en de praktijk. De theorie kent iedereen ondertussen; we weten allemaal hoe belangrijk het is om ‘omnichannel te gaan’. Veel retailers blijven echter zeggen, dat ze niet goed weten hoe.”

 

Precies daarom organiseert RetailDetail op 6 februari het RetailDetail Omnichannel Congres, met een heel praktische insteek: centraal staat de vraag hoe de Belgische retailers het concreet doen en wat hun vragen en bekommernissen zijn. “Het draait allemaal om interactief samenzitten, zonder grote theorieën, maar mét getuigenissen van enkele van de meest vooraanstaande retailers van ons land,” aldus Van Ossel.

 

Van back- tot front-end

Het congres wordt gestructureerd in een aanbod aan voorprogramma’s en een hoofdprogramma dat bestaat uit twee blokken: het eerste is de back-office, met als sprekers Manu Bracke, COO van FNG Group, Geert Schotte, CEO van Standaard Boekhandel, en een panelgesprek met ook nog Luc Van Mol (CEO ZEB) en Herman Van Beveren (CEO Decathlon) erbij.

 

Vragen die in dit eerste deel aan bod zullen komen, zijn onder meer waar je qua informatica tegenaan loopt, hoe je die ‘supply chain’ voortaan best aanpakt of wat nu de beste retourpolitiek is. “Het zijn heel praktische, concrete vragen, beantwoord door mensen die er ervaring mee hebben. FNG Group is bijvoorbeeld op korte tijd sterk gegroeid door de overnames van Claudia Sträter en Espresso, waardoor het Belgische modehuis ook aanzienlijk voet aan wal heeft gekregen in Nederland. Aangezien die markt al verder staat op het gebied van e-commerce, heeft ook FNG een zeer uitgesproken en verregaande e-commercestrategie”, legt Gino Van Ossel uit.

 

Het tweede deel is dan het effect van omnichannel op de ‘front-end’, waarin alles aan bod komt over winkelbeleving, de integratie van het digitale op de winkelvloer, maar bijvoorbeeld ook wat moet je doen op het vlak van digitale marketing. In dit onderdeel vertelt onder meer Joeri De Waele over zijn ervaringen. Hij richtte met zijn broer Fundoo op, dat recent samenging met Fun. Stefaan Van Waeyenberghe (CEO Brantano) en Bart De Waele (CEO Wijs) treden nadien in het panelgesprek in discussie met de aanwezigen.

 

Gino Van Ossel: “We hebben een mooie selectie gemaakt van bruisende sprekers. Ze komen uit een grote verscheidenheid aan sectoren, er zijn periferiespelers en centrumretailers bij en ze zijn nationaal of internationaal actief. Het is ook de bedoeling dat er echt ruimte is voor discussie en voor vragen uit de zaal. Zoals de titel van het congres het al zelf zegt: het is geen tijd meer voor hoogdravende woorden, maar voor daden.”

 

 

Wil je erbij zijn? Schrijf je dan NU in voor het RetailDetail Omnichannel Congres dat op 6 februari 2014 doorgaat in The Retail House in Antwerpen.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN