Goed rapport voor meeste elektrowebshops

Goed rapport voor meeste elektrowebshops

De meeste Belgische webshops hebben een steekproef van Test Aankoop goed doorstaan: de bestellingen kwamen meestal op tijd én in goede staat aan. Enkel wanneer de consument gebruik maakt van zijn wettelijke bedenktermijn, loopt het af en toe nog eens fout.

38 webshops getest

In zijn nieuwste editie van Budget & Recht brengt Test-Aankoop de resultaten van een onderzoek bij 38 webshops. De balans is grotendeels positief:

  • "Bij slechts zeven shops duurde de levering meer dan vijf werkdagen", terwijl de verkoper wettelijk gezien 30 dagen de tijd heeft om een bestelling te leveren.

  • De spreekwoordelijke uitzondering op de regel was Shop Discount, dat de beloofde termijn van twee à drie werkdagen liet uitlopen tot meer dan drie weken.

  • In het onderzoek kwamen alle bestellingen ongehavend toe.

Nog wat problemen met terugbetaling

Wel moeten de Belgische webshops nog sleutelen aan de terugbetalingsprocedure wanneer de consument gebruik maakt van zijn wettelijke bedenktermijn van veertien kalenderdagen, te beginnen op de dag van de levering.

 

"Als u zich bedenkt, hoeft u zich niet te verantwoorden. De verkoper moet u binnen 30 kalenderdagen terugbetalen, ook de verzendkosten. Niet alle verkopers doen dat: Eldi en Hardware.be betaalden ons bijvoorbeeld niets terug, ook het product zelf niet. Negen andere shops betaalden het product terug, maar "vergaten" de verzendkosten..." schrijft Test-Aankoop, ook al voorziet de wet expliciet dat de webshop ook de oorspronkelijke portokosten moet terugbetalen: enkel de terugzendkosten zijn voor rekening van de consument.

 

Kortom, de Belgische webshops krijgen van Test-Aankoop een "geruststellend" rapport. Daarmee scoren ze alvast een pak beter dan hun Nederlandse confraters, die van de Consumentenbond eind maart minder goede punten kregen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top