Goed rapport voor meeste elektrowebshops | RetailDetail

Goed rapport voor meeste elektrowebshops

Goed rapport voor meeste elektrowebshops

De meeste Belgische webshops hebben een steekproef van Test Aankoop goed doorstaan: de bestellingen kwamen meestal op tijd én in goede staat aan. Enkel wanneer de consument gebruik maakt van zijn wettelijke bedenktermijn, loopt het af en toe nog eens fout.

38 webshops getest

In zijn nieuwste editie van Budget & Recht brengt Test-Aankoop de resultaten van een onderzoek bij 38 webshops. De balans is grotendeels positief:

  • "Bij slechts zeven shops duurde de levering meer dan vijf werkdagen", terwijl de verkoper wettelijk gezien 30 dagen de tijd heeft om een bestelling te leveren.

  • De spreekwoordelijke uitzondering op de regel was Shop Discount, dat de beloofde termijn van twee à drie werkdagen liet uitlopen tot meer dan drie weken.

  • In het onderzoek kwamen alle bestellingen ongehavend toe.

Nog wat problemen met terugbetaling

Wel moeten de Belgische webshops nog sleutelen aan de terugbetalingsprocedure wanneer de consument gebruik maakt van zijn wettelijke bedenktermijn van veertien kalenderdagen, te beginnen op de dag van de levering.

 

"Als u zich bedenkt, hoeft u zich niet te verantwoorden. De verkoper moet u binnen 30 kalenderdagen terugbetalen, ook de verzendkosten. Niet alle verkopers doen dat: Eldi en Hardware.be betaalden ons bijvoorbeeld niets terug, ook het product zelf niet. Negen andere shops betaalden het product terug, maar "vergaten" de verzendkosten..." schrijft Test-Aankoop, ook al voorziet de wet expliciet dat de webshop ook de oorspronkelijke portokosten moet terugbetalen: enkel de terugzendkosten zijn voor rekening van de consument.

 

Kortom, de Belgische webshops krijgen van Test-Aankoop een "geruststellend" rapport. Daarmee scoren ze alvast een pak beter dan hun Nederlandse confraters, die van de Consumentenbond eind maart minder goede punten kregen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.