Goed rapport voor meeste elektrowebshops

Goed rapport voor meeste elektrowebshops

De meeste Belgische webshops hebben een steekproef van Test Aankoop goed doorstaan: de bestellingen kwamen meestal op tijd én in goede staat aan. Enkel wanneer de consument gebruik maakt van zijn wettelijke bedenktermijn, loopt het af en toe nog eens fout.

38 webshops getest

In zijn nieuwste editie van Budget & Recht brengt Test-Aankoop de resultaten van een onderzoek bij 38 webshops. De balans is grotendeels positief:

  • "Bij slechts zeven shops duurde de levering meer dan vijf werkdagen", terwijl de verkoper wettelijk gezien 30 dagen de tijd heeft om een bestelling te leveren.

  • De spreekwoordelijke uitzondering op de regel was Shop Discount, dat de beloofde termijn van twee à drie werkdagen liet uitlopen tot meer dan drie weken.

  • In het onderzoek kwamen alle bestellingen ongehavend toe.

Nog wat problemen met terugbetaling

Wel moeten de Belgische webshops nog sleutelen aan de terugbetalingsprocedure wanneer de consument gebruik maakt van zijn wettelijke bedenktermijn van veertien kalenderdagen, te beginnen op de dag van de levering.

 

"Als u zich bedenkt, hoeft u zich niet te verantwoorden. De verkoper moet u binnen 30 kalenderdagen terugbetalen, ook de verzendkosten. Niet alle verkopers doen dat: Eldi en Hardware.be betaalden ons bijvoorbeeld niets terug, ook het product zelf niet. Negen andere shops betaalden het product terug, maar "vergaten" de verzendkosten..." schrijft Test-Aankoop, ook al voorziet de wet expliciet dat de webshop ook de oorspronkelijke portokosten moet terugbetalen: enkel de terugzendkosten zijn voor rekening van de consument.

 

Kortom, de Belgische webshops krijgen van Test-Aankoop een "geruststellend" rapport. Daarmee scoren ze alvast een pak beter dan hun Nederlandse confraters, die van de Consumentenbond eind maart minder goede punten kregen.

Tags: