Goedkopere abonnementen stimuleren smartphoneverkoop

Goedkopere abonnementen stimuleren smartphoneverkoop

In 2012 had meer dan een kwart van de Belgen een smartphone, een stijging van 7% tegenover 2011. Dat mag dan nog altijd een eindje onder het Europese gemiddelde zijn, de inhaalbeweging lijkt alvast ingezet.

Onder Europees gemiddelde

Dat de smartphone doorbreekt, zal weinigen verbazen. Volgens een onderzoek van InSites Consulting (in opdracht van Interactive Advertising Bureau Belgium) heeft 28% van de Belgen vandaag een smartphone. Dat is een pak minder dan het Europese gemiddelde, dat rond de 48% schommelt.

 

Ook qua mobiel surfen lopen we nog flink achter: uit de studie blijkt dat meer dan de helft van de Europese smartphonegebruikers (59%) dagelijks via zijn of haar smartphone op het net surft; bij de Belgen is dat maar 45%.

 

Inhaalbeweging ingezet

Gevraagd naar de redenen waarom ze (nog) geen smartphone hebben gekocht, antwoordt iets meer dan de helft (55%) dat ze er gewoonweg geen willen of dat hun huidige telefoon nog perfect werkt.

 

Ook vindt één op de vijf een data-abonnement nog altijd te duur. "Ondanks de inspanningen van vele operatoren om de kostprijs van mobiel internet in België te verlagen, blijft deze nog steeds relatief hoog in vergelijking met onze buurlanden", zegt Patrick Marck, general manager van IAB Belgium.

 

Nu er stilaan wat beweging komt in de tarieven en aangezien elke gsm vroeg of laat aan vervanging toe is, verwacht de IAB-topman dat "de Belgen een sterke inhaalbeweging zullen maken wat betreft smartphonebezit. Online adverteerders mogen dit dan ook niet aan zich laten voorbijgaan", zegt hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top