Goedkopere abonnementen stimuleren smartphoneverkoop

Goedkopere abonnementen stimuleren smartphoneverkoop

In 2012 had meer dan een kwart van de Belgen een smartphone, een stijging van 7% tegenover 2011. Dat mag dan nog altijd een eindje onder het Europese gemiddelde zijn, de inhaalbeweging lijkt alvast ingezet.

Onder Europees gemiddelde

Dat de smartphone doorbreekt, zal weinigen verbazen. Volgens een onderzoek van InSites Consulting (in opdracht van Interactive Advertising Bureau Belgium) heeft 28% van de Belgen vandaag een smartphone. Dat is een pak minder dan het Europese gemiddelde, dat rond de 48% schommelt.

 

Ook qua mobiel surfen lopen we nog flink achter: uit de studie blijkt dat meer dan de helft van de Europese smartphonegebruikers (59%) dagelijks via zijn of haar smartphone op het net surft; bij de Belgen is dat maar 45%.

 

Inhaalbeweging ingezet

Gevraagd naar de redenen waarom ze (nog) geen smartphone hebben gekocht, antwoordt iets meer dan de helft (55%) dat ze er gewoonweg geen willen of dat hun huidige telefoon nog perfect werkt.

 

Ook vindt één op de vijf een data-abonnement nog altijd te duur. "Ondanks de inspanningen van vele operatoren om de kostprijs van mobiel internet in België te verlagen, blijft deze nog steeds relatief hoog in vergelijking met onze buurlanden", zegt Patrick Marck, general manager van IAB Belgium.

 

Nu er stilaan wat beweging komt in de tarieven en aangezien elke gsm vroeg of laat aan vervanging toe is, verwacht de IAB-topman dat "de Belgen een sterke inhaalbeweging zullen maken wat betreft smartphonebezit. Online adverteerders mogen dit dan ook niet aan zich laten voorbijgaan", zegt hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top