Goedkopere abonnementen stimuleren smartphoneverkoop

Goedkopere abonnementen stimuleren smartphoneverkoop

In 2012 had meer dan een kwart van de Belgen een smartphone, een stijging van 7% tegenover 2011. Dat mag dan nog altijd een eindje onder het Europese gemiddelde zijn, de inhaalbeweging lijkt alvast ingezet.

Onder Europees gemiddelde

Dat de smartphone doorbreekt, zal weinigen verbazen. Volgens een onderzoek van InSites Consulting (in opdracht van Interactive Advertising Bureau Belgium) heeft 28% van de Belgen vandaag een smartphone. Dat is een pak minder dan het Europese gemiddelde, dat rond de 48% schommelt.

 

Ook qua mobiel surfen lopen we nog flink achter: uit de studie blijkt dat meer dan de helft van de Europese smartphonegebruikers (59%) dagelijks via zijn of haar smartphone op het net surft; bij de Belgen is dat maar 45%.

 

Inhaalbeweging ingezet

Gevraagd naar de redenen waarom ze (nog) geen smartphone hebben gekocht, antwoordt iets meer dan de helft (55%) dat ze er gewoonweg geen willen of dat hun huidige telefoon nog perfect werkt.

 

Ook vindt één op de vijf een data-abonnement nog altijd te duur. "Ondanks de inspanningen van vele operatoren om de kostprijs van mobiel internet in België te verlagen, blijft deze nog steeds relatief hoog in vergelijking met onze buurlanden", zegt Patrick Marck, general manager van IAB Belgium.

 

Nu er stilaan wat beweging komt in de tarieven en aangezien elke gsm vroeg of laat aan vervanging toe is, verwacht de IAB-topman dat "de Belgen een sterke inhaalbeweging zullen maken wat betreft smartphonebezit. Online adverteerders mogen dit dan ook niet aan zich laten voorbijgaan", zegt hij.

Tags: