Google aast op mobiele betaaldienst Softcard | RetailDetail

Google aast op mobiele betaaldienst Softcard

Google aast op mobiele betaaldienst Softcard

Technologiereus Google is zinnens om smartphonebetaaldienst Softcard over te nemen. Die concurrent van ApplePay werd ontwikkeld door de Amerikaanse telecombedrijven AT&T, Verizon en T-Mobile.

Nog kapers op de kust

Volgens de Wall Street Journal zou Google minstens 50 miljoen dollar veil hebben voor Softcard. Al is de buit nog niet binnen: PayPal, dat dit jaar wordt afgesplitst van eBay, en zelfs Microsoft zouden eveneens interesse hebben. Wel zou Google in pole position liggen.

 

Dat Google Softcard wil kopen, lijkt vreemd: het bedrijf heeft met Google Wallet namelijk al een soortgelijke dienst. Helaas voor de technologiereus komt Google Wallet maar niet van de grond, terwijl Softcard - dankzij zijn bevoorrechte band met de telco's - meer potentieel zou bieden in de strijd tegen Apple Pay. Wel wijzen analisten er meteen op dat de resultaten van Softcard vooralsnog tegenvallen en dat het bedrijf begin januari nog een zestigtal mensen de laan moest uitsturen.

 

Digitale portefeuille via NFC

Softcard geeft de gebruiker de mogelijkheid om bankkaarten toe te voegen aan een soort van digitale portefeuille op zijn smartphone, om dan via NFC-communicatie (Near Field Communication of contactloze communicatie) aan de kassa te betalen. De Softcard-app is momenteel beschikbaar voor smartphones die draaien op het Android-systeem van Google en op Windows Phone van Microsoft.

 

Pittig detail: Softcard heette oorspronkelijk Isis, maar veranderde van naam door de gelijkenis met de terreurmilitie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.