Google betreedt elektronische boekenmarkt.

Google betreedt elektronische boekenmarkt.

Internetreus Google bereidt zich voor op de lancering van een eigen online boekenwinkel, eind dit jaar in de VS. Daarna zal Google Editions in het eerste kwartaal van volgend jaar ook in de rest van de wereld worden aangeboden. Google Editions wil de e-boekenmarkt openbreken. Dit moet gebeuren dankzij het open ‘read anywhere’-model.

 

Historiek.
Het hele verhaal rondom de online boekenwinkel, waarmee Google de concurrentie aangaat met onder andere Amazon.com, is nu al aan de gang sinds oktober 2009. Toen kondigde Google de dienst aan op de Frankfurter Buchmesse.

 

Het project dat ze initieel deze zomer wouden lanceren, stuitte echter op verschillende technische en wettelijke obstakels. Nu deze problemen van de baan zijn, staat Google Editions niets meer in de weg.


Volgens diverse berichten heeft Google inmiddels contracten gesloten met een behoorlijk aantal uitgevers en boekwinkels. De verwachting is dat het eerste aanbod van de nieuwe boekwinkel daardoor uit zo'n 500.000 titels zal bestaan.

 

Het aanbod zou weliswaar sterk verschillen van dat van bestaande online-boekenhandels. Het zullen vooral recentere boeken zijn.

 

Google Editions opvallend ‘open’.

De dienst zou toelaten boeken rechtstreeks bij Google of andere online-verkopers aan te schaffen en ze aan een online bibliotheek toe te voegen die zou verbonden worden aan een persoonlijke Google-rekening.

 

Individuele boekwinkels en uitgevers kunnen de dienst ook op hun eigen website aanbieden, waarbij ze vervolgens zelf een deel van de opbrengst krijgen. Veel onafhankelijke boekwinkels beschouwen Google Editions dan ook als de uitgelezen kans om een rol te spelen op het gebied van e-books.

 

De e-book dienst wordt door de Google-woordvoerder Gabriel Stricker "device agnostici" genoemd. Dat houdt in dat je de boeken op elk internet-apparaat zult kunnen lezen. Google kiest voor een formaat dat op de Kindle kan worden gelezen, maar kiest ook voor het ePub-formaat dat Apple op de iPad gebruikt.

 

Hoewel Editions een goede manier is om boeken online te ontsluiten, staat de dienst los van het Google Book Search-project, waarbij allerlei boeken worden ingescand om daarna doorzoekbaar te worden gemaakt. Het idee daarachter was dat boeken die niet meer werden bijgedrukt, online beschikbaar zouden worden.

 

We kunnen besluiten dat Amazon.com met Google Editions een geduchte tegenstander zal krijgen. Amazon zet zich dan ook al schrap voor een tegenaanval. In breder perspectief zal het de markt van digitale boeken nochtans alleen maar interessanter maken.

 

Internetreus Google bereidt zich voor op de lancering van een eigen online boekenwinkel, eind dit jaar in de VS. Daarna zal Google Editions in het eerste kwartaal van volgend jaar ook in de rest van de wereld worden aangeboden. Google Editions wil de e-boekenmarkt openbreken. Dit moet gebeuren dankzij het open ‘read anywhere’-model.

 

Historiek.
Het hele verhaal rondom de online boekenwinkel, waarmee Google de concurrentie aangaat met onder andere Amazon.com, is nu al aan de gang sinds oktober 2009. Toen kondigde Google de dienst aan op de Frankfurter Buchmesse.

 

Het project dat ze initieel deze zomer wouden lanceren, stuitte echter op verschillende technische en wettelijke obstakels. Nu deze problemen van de baan zijn, staat Google Editions niets meer in de weg.


Volgens diverse berichten heeft Google inmiddels contracten gesloten met een behoorlijk aantal uitgevers en boekwinkels. De verwachting is dat het eerste aanbod van de nieuwe boekwinkel daardoor uit zo'n 500.000 titels zal bestaan.

 

Het aanbod zou weliswaar sterk verschillen van dat van bestaande online-boekenhandels. Het zullen vooral recentere boeken zijn.

 

Google Editions opvallend ‘open’.

De dienst zou toelaten boeken rechtstreeks bij Google of andere online-verkopers aan te schaffen en ze aan een online bibliotheek toe te voegen die zou verbonden worden aan een persoonlijke Google-rekening.

 

Individuele boekwinkels en uitgevers kunnen de dienst ook op hun eigen website aanbieden, waarbij ze vervolgens zelf een deel van de opbrengst krijgen. Veel onafhankelijke boekwinkels beschouwen Google Editions dan ook als de uitgelezen kans om een rol te spelen op het gebied van e-books.

 

De e-book dienst wordt door de Google-woordvoerder Gabriel Stricker "device agnostici" genoemd. Dat houdt in dat je de boeken op elk internet-apparaat zult kunnen lezen. Google kiest voor een formaat dat op de Kindle kan worden gelezen, maar kiest ook voor het ePub-formaat dat Apple op de iPad gebruikt.

 

Hoewel Editions een goede manier is om boeken online te ontsluiten, staat de dienst los van het Google Book Search-project, waarbij allerlei boeken worden ingescand om daarna doorzoekbaar te worden gemaakt. Het idee daarachter was dat boeken die niet meer werden bijgedrukt, online beschikbaar zouden worden.

 

We kunnen besluiten dat Amazon.com met Google Editions een geduchte tegenstander zal krijgen. Amazon zet zich dan ook al schrap voor een tegenaanval. In breder perspectief zal het de markt van digitale boeken nochtans alleen maar interessanter maken.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon lanceert fysieke betaaloplossing Amazon Pay Places

25/07/2017

Amazon heeft in een beperkt aantal locaties Amazon Pay Places gelanceerd. Daarmee kunnen gebruikers van de mobiele app van Amazon op fysieke locaties bestellingen plaatsen en meteen afrekenen.

 Blokker voegt witgoedleverancier AO.nl toe aan Blokker.nl

21/07/2017

Nextail, de online organisatie van Blokker Holding, start een strategische samenwerking met de Nederlandse tak van online witgoedspecialist AO.nl.

Alles aan 3 dollar bij webshop Brandless

19/07/2017

Twee Amerikaanse ondernemers zijn op de proppen gekomen met een interessant nieuw concept. In hun webshop Brandless wordt immers slechts één prijs gehanteerd: 3 dollar. Die lage prijs kan het vasthouden omdat er flink is gesneden in de kosten.

Beslist.nl start met uitrol nieuw bedrijfsmodel

11/07/2017

Beslist.nl heeft zijn eerste stappen gezet richting nieuw bedrijfsmodel. Daarin gaat de vergelijkingssite verder als een online marktplaats, in plaats van een pure prijsvergelijker.

Bpost toont interesse in Bubble Post

07/07/2017

Bpost wil volgens anonieme bronnen het Gentse koeriersbedrijf Bubble Post inlijven. Dat levert pakjes in het centrum van steden, waarbij het gebruik maakt van fietskoeriers. Bubble Post wil het nieuws niet bevestigen, maar zegt wel op zoek te zijn naar externe partners.

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker

05/07/2017

Na Amazon, Apple en Google ziet nu ook het Chinese Alibaba graten in de markt van de intelligente speakers. De speaker van Alibaba is bovendien een stuk goedkoper dan die van zijn concurrenten. Een beperkte groep mag het toestel alvast een maand uittesten.

Back to top