Google introduceert eigen keurmerk voor webshops | RetailDetail

Google introduceert eigen keurmerk voor webshops

Google introduceert eigen keurmerk voor webshops

Google komt in de VS met een eigen keurmerk voor webshops: 'Trusted Stores'. Als gecertificeerde webwinkels alsnog falen met de bestelling, compenseert Google de klant. Google begint in de VS met het eigenhandig keuren van webwinkels opdat "consumenten meer vertrouwen krijgen in online shoppen".

Goede klantenservice en snelle levering

Google zal zelf webwinkels die zich hebben aangemeld testen of ze in aanmerking komen als Google Trusted Store. Criteria daarbij zijn vooral een snelle levering en een goede en goed bereikbare klantenservice. Door op het keurmerk te klikken ziet de consument direct het trackrecord van de webwinkel in kwestie op het gebied van levering en klantenservice.

 

Heeft een site eenmaal een keurmerk, dan biedt Google kopersbescherming in het geval de bestelling niet of niet goed geleverd is. In eerste instantie moet de klant dan bij de webwinkel aankloppen. Mocht die falen in de dienstverlening, dan compenseert Google de klant voor een maximum van 1000 dollar. Dit maximum is het totaal van mogelijke claims tijdens het hele leven van de klant, meldt Google in de kleine lettertjes.

Keurmerk nadelig voor Googles eigen klantenservice?

Andere Google-diensten, zoals AdWords of betaaldienst Google Checkout, zullen niet gekoppeld worden aan het Trusted Stores keurmerk. In de toekomst kunnen wellicht AdWords-klanten wel te zijner tijd specifiek reclame maken met het keurmerk. Het Google keurmerk is enigszins ironisch, omdat de klantenservice van Google zelf geen al te best imago heeft. Vooral met de introductie van de eigen Nexus-lijn van Android smartphones bleek de dienstverlening van Google aan eindgebruikers ondermaats.

 

Momenteel is het nog onbekend of en zo ja wanneer Trusted Stores ook buiten de VS zal worden uitgerold. Bij Google Nederland was niemand direct bereikbaar voor commentaar.

 

Het introductiefilmpje van Google Trusted Stores:

Google komt in de VS met een eigen keurmerk voor webshops: 'Trusted Stores'. Als gecertificeerde webwinkels alsnog falen met de bestelling, compenseert Google de klant. Google begint in de VS met het eigenhandig keuren van webwinkels opdat "consumenten meer vertrouwen krijgen in online shoppen".

Goede klantenservice en snelle levering

Google zal zelf webwinkels die zich hebben aangemeld testen of ze in aanmerking komen als Google Trusted Store. Criteria daarbij zijn vooral een snelle levering en een goede en goed bereikbare klantenservice. Door op het keurmerk te klikken ziet de consument direct het trackrecord van de webwinkel in kwestie op het gebied van levering en klantenservice.

 

Heeft een site eenmaal een keurmerk, dan biedt Google kopersbescherming in het geval de bestelling niet of niet goed geleverd is. In eerste instantie moet de klant dan bij de webwinkel aankloppen. Mocht die falen in de dienstverlening, dan compenseert Google de klant voor een maximum van 1000 dollar. Dit maximum is het totaal van mogelijke claims tijdens het hele leven van de klant, meldt Google in de kleine lettertjes.

Keurmerk nadelig voor Googles eigen klantenservice?

Andere Google-diensten, zoals AdWords of betaaldienst Google Checkout, zullen niet gekoppeld worden aan het Trusted Stores keurmerk. In de toekomst kunnen wellicht AdWords-klanten wel te zijner tijd specifiek reclame maken met het keurmerk. Het Google keurmerk is enigszins ironisch, omdat de klantenservice van Google zelf geen al te best imago heeft. Vooral met de introductie van de eigen Nexus-lijn van Android smartphones bleek de dienstverlening van Google aan eindgebruikers ondermaats.

 

Momenteel is het nog onbekend of en zo ja wanneer Trusted Stores ook buiten de VS zal worden uitgerold. Bij Google Nederland was niemand direct bereikbaar voor commentaar.

 

Het introductiefilmpje van Google Trusted Stores:

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.