Google introduceert eigen keurmerk voor webshops

Google introduceert eigen keurmerk voor webshops

Google komt in de VS met een eigen keurmerk voor webshops: 'Trusted Stores'. Als gecertificeerde webwinkels alsnog falen met de bestelling, compenseert Google de klant. Google begint in de VS met het eigenhandig keuren van webwinkels opdat "consumenten meer vertrouwen krijgen in online shoppen".

Goede klantenservice en snelle levering

Google zal zelf webwinkels die zich hebben aangemeld testen of ze in aanmerking komen als Google Trusted Store. Criteria daarbij zijn vooral een snelle levering en een goede en goed bereikbare klantenservice. Door op het keurmerk te klikken ziet de consument direct het trackrecord van de webwinkel in kwestie op het gebied van levering en klantenservice.

 

Heeft een site eenmaal een keurmerk, dan biedt Google kopersbescherming in het geval de bestelling niet of niet goed geleverd is. In eerste instantie moet de klant dan bij de webwinkel aankloppen. Mocht die falen in de dienstverlening, dan compenseert Google de klant voor een maximum van 1000 dollar. Dit maximum is het totaal van mogelijke claims tijdens het hele leven van de klant, meldt Google in de kleine lettertjes.

Keurmerk nadelig voor Googles eigen klantenservice?

Andere Google-diensten, zoals AdWords of betaaldienst Google Checkout, zullen niet gekoppeld worden aan het Trusted Stores keurmerk. In de toekomst kunnen wellicht AdWords-klanten wel te zijner tijd specifiek reclame maken met het keurmerk. Het Google keurmerk is enigszins ironisch, omdat de klantenservice van Google zelf geen al te best imago heeft. Vooral met de introductie van de eigen Nexus-lijn van Android smartphones bleek de dienstverlening van Google aan eindgebruikers ondermaats.

 

Momenteel is het nog onbekend of en zo ja wanneer Trusted Stores ook buiten de VS zal worden uitgerold. Bij Google Nederland was niemand direct bereikbaar voor commentaar.

 

Het introductiefilmpje van Google Trusted Stores:

Google komt in de VS met een eigen keurmerk voor webshops: 'Trusted Stores'. Als gecertificeerde webwinkels alsnog falen met de bestelling, compenseert Google de klant. Google begint in de VS met het eigenhandig keuren van webwinkels opdat "consumenten meer vertrouwen krijgen in online shoppen".

Goede klantenservice en snelle levering

Google zal zelf webwinkels die zich hebben aangemeld testen of ze in aanmerking komen als Google Trusted Store. Criteria daarbij zijn vooral een snelle levering en een goede en goed bereikbare klantenservice. Door op het keurmerk te klikken ziet de consument direct het trackrecord van de webwinkel in kwestie op het gebied van levering en klantenservice.

 

Heeft een site eenmaal een keurmerk, dan biedt Google kopersbescherming in het geval de bestelling niet of niet goed geleverd is. In eerste instantie moet de klant dan bij de webwinkel aankloppen. Mocht die falen in de dienstverlening, dan compenseert Google de klant voor een maximum van 1000 dollar. Dit maximum is het totaal van mogelijke claims tijdens het hele leven van de klant, meldt Google in de kleine lettertjes.

Keurmerk nadelig voor Googles eigen klantenservice?

Andere Google-diensten, zoals AdWords of betaaldienst Google Checkout, zullen niet gekoppeld worden aan het Trusted Stores keurmerk. In de toekomst kunnen wellicht AdWords-klanten wel te zijner tijd specifiek reclame maken met het keurmerk. Het Google keurmerk is enigszins ironisch, omdat de klantenservice van Google zelf geen al te best imago heeft. Vooral met de introductie van de eigen Nexus-lijn van Android smartphones bleek de dienstverlening van Google aan eindgebruikers ondermaats.

 

Momenteel is het nog onbekend of en zo ja wanneer Trusted Stores ook buiten de VS zal worden uitgerold. Bij Google Nederland was niemand direct bereikbaar voor commentaar.

 

Het introductiefilmpje van Google Trusted Stores:

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top